Svět opustil John Surtees, jediný světový šampion motorek i Formule 1

Pokud jste fanoušky motorsportu, nejspíš vám neuniklo, že odešla jedna z největších legend rychlých kol - John Surtees. Slavný anglický závodník zemřel 10. března ve věku 83 let.
Svět opustil John Surtees, jediný světový šampion motorek i Formule 1

Rodák z vesničky Tatsfield přišel na svět 11. února 1934 do rodiny prodavače motocyklů a vášnivého závodníka na sajdkárách. Jak se říká, jablko nepadlo daleko od stromu, a tak mladý John rychle přijal otcovu životní vášeň.

Na motorkách závodil v letech 1952 až 1960 a nejúspěšnějšími působením byla italská stáj MV Augusta, se kterou získal v roce 1956 první titul mistra světa v půllitrech. Kromě této kategorie sedlal také kubaturu do 350 cm3 a do roku 1960, kdy se rozhodl pověsit motocyklovou helmu na hřebík, získal celkem 7 titulů mistra světa. Tři tituly v třídě 350 cm³ (rok 1958,1959 a 1960) a čtyři tituly v třídě 500 cm³ (léta 1956, 1958, 1959 a 1960).

Galerie: Monoposty F1 pro letošní rok mají dramatičtější zbarvení

Galerie: Monoposty F1 pro letošní rok mají dramatičtější zbarvení

Surtees bez jakýchkoliv předchozích zkušeností s automobilovým motorsportem přesedlal do královny tohoto odvětví - Formule 1. Zde vydržel celých 12 let (1960 až 1972) a závodil za mnoho týmů. První dva roky za Lotus (14. místo) a Cooper (12. místo) se teprve rozkoukával, ovšem v ročníku 1962 skončil s monopostem Lola na skvělém čtvrtém místě a jeho schopností si všiml Enzo Ferrari.

První sezonu za maranellský tým vyrovnal své předchozí maximum a už rok na to slavil svůj jediný titul mistra světa Formule 1. U Ferrari zůstal ještě dva roku (5. a 2. místo), než přesedlal k Hondě, kde také nejezdil vůbec špatně (5. a 7. místo). Následná angažmá u BRM (11. místo) a McLarenu (19. místo) už byla pouze paběrkováním, nemluvě o jeho posledních dvou letech za vlastní závodní tým Surtees.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
John Surtees svět rychlých kol miloval a věrný mu zůstal i po skončení kariéry závodníka

John Surtees se stal prvním člověkem, který dosáhl nejvyššího vrcholu jak na motocyklech, tak také v královně motorsportu, přičemž období 60. a 70. let bylo v motorsportu obecně extrémně nebezpečné. Surtees ho přežil ve zdraví, třebaže stejné štěstí neměl jeho syn Henry. Ten v roce 2009 nešťastně zahynul při závodu F2 v Brands Hatch, kdy ho do hlavy trefilo utržené kolo z nehody jednoho ze soupeřů a zlomilo mu vaz.

Desítky let evoluce: Jak se postupem času měnil volant F1?

Desítky let evoluce: Jak se postupem času měnil volant F1?

V odkazu níže najdete nádherně zpracovaný medailonek o legendě jménem John Surtees, ve kterém nakouknete nejen do zákulisí motocyklových a F1 závodů 60. a 70. let, ale také do garáže Johna Surteese, jenž ani přes pokročilý věk 80 let nepřestal milovat vůni spáleného benzinu...

TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve loni se je ale Španělé rozhodli seskupit je pod jednu značku a dát jim novou identitu. A protože SUV v dnešní době táhnou, stal se průkopníkem model Ateca.

včera | Jan Mička | 22 příspěvků
Minitest Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T: Mimo čas a obvyklé mantinely

Mazda 6 2.5 Skyaktiv-G A/T (minitest)

Vzepřít se jednou provždy kalendáři, jen mládí, nikdy stáří, zpívá v jednom ze svých šlágrů božský Kája. Máme ale tak trochu dojem, že si něco podobného může pobrukovat i Mazda se svou šestkou.

10.  1.  2019 | Miro Mihálik | 88 příspěvků
S VW Touareg napříč Marokem: Existuje vůbec něco, co nezvládne?

S VW Touareg napříč Marokem

Čtyři dny v autě, skoro 1300 ujetých kilometrů a mraky různorodých zážitků, které bych jinak nepochytil za celý rok. Nějak takto by se dalo ve zkratce shrnout putování Marokem za volantem jednoho z nejlepších SUV dnešní doby.

6.  1.  2019 | Jan Mička | 43 příspěvků