Svět opustil John Surtees, jediný světový šampion motorek i Formule 1

Pokud jste fanoušky motorsportu, nejspíš vám neuniklo, že odešla jedna z největších legend rychlých kol - John Surtees. Slavný anglický závodník zemřel 10. března ve věku 83 let.
Svět opustil John Surtees, jediný světový šampion motorek i Formule 1

Rodák z vesničky Tatsfield přišel na svět 11. února 1934 do rodiny prodavače motocyklů a vášnivého závodníka na sajdkárách. Jak se říká, jablko nepadlo daleko od stromu, a tak mladý John rychle přijal otcovu životní vášeň.

Na motorkách závodil v letech 1952 až 1960 a nejúspěšnějšími působením byla italská stáj MV Augusta, se kterou získal v roce 1956 první titul mistra světa v půllitrech. Kromě této kategorie sedlal také kubaturu do 350 cm3 a do roku 1960, kdy se rozhodl pověsit motocyklovou helmu na hřebík, získal celkem 7 titulů mistra světa. Tři tituly v třídě 350 cm³ (rok 1958,1959 a 1960) a čtyři tituly v třídě 500 cm³ (léta 1956, 1958, 1959 a 1960).

Galerie: Monoposty F1 pro letošní rok mají dramatičtější zbarvení

Galerie: Monoposty F1 pro letošní rok mají dramatičtější zbarvení

Surtees bez jakýchkoliv předchozích zkušeností s automobilovým motorsportem přesedlal do královny tohoto odvětví - Formule 1. Zde vydržel celých 12 let (1960 až 1972) a závodil za mnoho týmů. První dva roky za Lotus (14. místo) a Cooper (12. místo) se teprve rozkoukával, ovšem v ročníku 1962 skončil s monopostem Lola na skvělém čtvrtém místě a jeho schopností si všiml Enzo Ferrari.

První sezonu za maranellský tým vyrovnal své předchozí maximum a už rok na to slavil svůj jediný titul mistra světa Formule 1. U Ferrari zůstal ještě dva roku (5. a 2. místo), než přesedlal k Hondě, kde také nejezdil vůbec špatně (5. a 7. místo). Následná angažmá u BRM (11. místo) a McLarenu (19. místo) už byla pouze paběrkováním, nemluvě o jeho posledních dvou letech za vlastní závodní tým Surtees.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
John Surtees svět rychlých kol miloval a věrný mu zůstal i po skončení kariéry závodníka

John Surtees se stal prvním člověkem, který dosáhl nejvyššího vrcholu jak na motocyklech, tak také v královně motorsportu, přičemž období 60. a 70. let bylo v motorsportu obecně extrémně nebezpečné. Surtees ho přežil ve zdraví, třebaže stejné štěstí neměl jeho syn Henry. Ten v roce 2009 nešťastně zahynul při závodu F2 v Brands Hatch, kdy ho do hlavy trefilo utržené kolo z nehody jednoho ze soupeřů a zlomilo mu vaz.

Desítky let evoluce: Jak se postupem času měnil volant F1?

Desítky let evoluce: Jak se postupem času měnil volant F1?

V odkazu níže najdete nádherně zpracovaný medailonek o legendě jménem John Surtees, ve kterém nakouknete nejen do zákulisí motocyklových a F1 závodů 60. a 70. let, ale také do garáže Johna Surteese, jenž ani přes pokročilý věk 80 let nepřestal milovat vůni spáleného benzinu...

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 37 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků