Svět je přesycen levnou ropou. Ale proč benzín stojí 34 korun?

Kartel OPEC odmítá snížit těžbu a svět je doslova zahlcen ropou, kterou nikdo nechce. Proč ale platíme za benzín skoro 34 korun?
Svět je přesycen levnou ropou. Ale proč benzín stojí 34 korun?

Světový trh je v současnosti přezásoben ropou, jejíž těžba neklesá a cena se stále pohybuje nad hranicí 60 dolarů za barel. Před rokem stála ropa dvojnásobek. Důležití hráči kartelu OPEC odmítají těžbu snížit, což by se zdálo jako logický krok, protože si chtějí udržet své důležité postavení na trhu.

Pokud těžba neklesne (v současnosti se každý den vytěží o 600 000 barelů více, než by bylo potřeba), svět by mohl zažít nějvětší přezásobení ropou od roku 1985 nebo od asijské ekonomické krize z roku 1997, informuje magazín Bloomberg. Všechno ale nasvědčuje tomu, že se tak skutečně stane. Čekal by nás doslova šílený výprodej ropy s odhadovanou cenou okolo 35 dolarů za barel.

Celému světu prý zbývá ropa už jen na 53 let

Celému světu prý zbývá ropa už jen na 53 let

Spojené státy, největší spotřebitel ropy na světě, totiž začaly být díky vlastní těžbě téměř soběstačné. Ropa se tedy drží na minimálních cenách a odborníci neočekávají, že by se v další dekádě vyšplhala ke stovce dolarů za barel. Ale proč tedy platíme za benzín zase 34 korun?

Na vině je především cena amerického dolaru, který před rokem stál 20 korun, ale dnes se obchoduje za 24 až 25 korun. V dobách nejnižší ceny ropy, kdy se prodávala za 40 dolarů za barel, stál dolar necelých 22 korun. U nás se to projevilo poklesem ceny benzínu a nafty výrazně pod 30 korun za litr.

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší [Test naft 2013]

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší [Test naft 2013]

Pak ale začal dolar stoupat až k 26 korunám a zároveň se vzpamatovala cena ropy, která se stabilizovala na 60 dolarech za barel. Pokud se ale dolar udrží na alespoň 24 korunách a ropa opět bude klesat, mohli bychom se zase dočkat benzínu a nafty na hranici 30 korun za litr. Ovšem určitě ne teď o prázdninách.

Pumpaři totiž také pochopili, že jsou motoristé ochotni dlouhodobě platit za benzín a naftu 36 korun, takže se nebojí držet marže výše. Nejlevnější benzín a naftu v současnosti prodává společnost Tank ONO proslulá velmi nízkými maržemi, která drží cenu nafty u 30 korun za litr a cenu benzínu pod 32 korunami za litr.

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 13 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky