Svět je přesycen levnou ropou. Ale proč benzín stojí 34 korun?

Kartel OPEC odmítá snížit těžbu a svět je doslova zahlcen ropou, kterou nikdo nechce. Proč ale platíme za benzín skoro 34 korun?
Svět je přesycen levnou ropou. Ale proč benzín stojí 34 korun?

Světový trh je v současnosti přezásoben ropou, jejíž těžba neklesá a cena se stále pohybuje nad hranicí 60 dolarů za barel. Před rokem stála ropa dvojnásobek. Důležití hráči kartelu OPEC odmítají těžbu snížit, což by se zdálo jako logický krok, protože si chtějí udržet své důležité postavení na trhu.

Pokud těžba neklesne (v současnosti se každý den vytěží o 600 000 barelů více, než by bylo potřeba), svět by mohl zažít nějvětší přezásobení ropou od roku 1985 nebo od asijské ekonomické krize z roku 1997, informuje magazín Bloomberg. Všechno ale nasvědčuje tomu, že se tak skutečně stane. Čekal by nás doslova šílený výprodej ropy s odhadovanou cenou okolo 35 dolarů za barel.

Celému světu prý zbývá ropa už jen na 53 let

Celému světu prý zbývá ropa už jen na 53 let

Spojené státy, největší spotřebitel ropy na světě, totiž začaly být díky vlastní těžbě téměř soběstačné. Ropa se tedy drží na minimálních cenách a odborníci neočekávají, že by se v další dekádě vyšplhala ke stovce dolarů za barel. Ale proč tedy platíme za benzín zase 34 korun?

Na vině je především cena amerického dolaru, který před rokem stál 20 korun, ale dnes se obchoduje za 24 až 25 korun. V dobách nejnižší ceny ropy, kdy se prodávala za 40 dolarů za barel, stál dolar necelých 22 korun. U nás se to projevilo poklesem ceny benzínu a nafty výrazně pod 30 korun za litr.

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší [Test naft 2013]

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší [Test naft 2013]

Pak ale začal dolar stoupat až k 26 korunám a zároveň se vzpamatovala cena ropy, která se stabilizovala na 60 dolarech za barel. Pokud se ale dolar udrží na alespoň 24 korunách a ropa opět bude klesat, mohli bychom se zase dočkat benzínu a nafty na hranici 30 korun za litr. Ovšem určitě ne teď o prázdninách.

Pumpaři totiž také pochopili, že jsou motoristé ochotni dlouhodobě platit za benzín a naftu 36 korun, takže se nebojí držet marže výše. Nejlevnější benzín a naftu v současnosti prodává společnost Tank ONO proslulá velmi nízkými maržemi, která drží cenu nafty u 30 korun za litr a cenu benzínu pod 32 korunami za litr.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků