Ve formuli 1 se schyluje k velmi zajímavému boji. Boji o to, jak vydělat více peněz. A o to, kdo bude jejich příjemcem. Očekává se, že v následujících pěti letech vzrostou příjmy formule 1 na více než 3 miliardy dolarů. V roce 2010 to přitom bylo přibližně 1,587 miliardy dolarů. Letošní příjmy třetího nejsledovanějšího sportu světa po mistrovství světa v kopané a olympijských hrách by měly letos dosáhnout úrovně 1,789 miliardy dolarů před tím, než příští rok přesáhnou hranici dvou miliard.
Tyto informace nabídla výroční zpráva Formula Money vydaná firmou Money Sport Media Limited. Jedná se o neautorizovaný materiál věnující se finančnictví formule 1, tedy sportu,
ve kterém je velmi obtížné dostat se k oficiálním výročním finančním zprávám a podmínky sponzorských a jiných partnerských smluv jsou důvěrné.
Nestárnoucí Ecclestone
Držitelem marketingových práv F1 jako celku je společnost CVC Cupital Partners, která je reprezentována osmdesátiletým Berniem Ecclestonem. Ta má s individuálními týmy formule 1 a pořadatelem soutěže, Mezinárodní automobilovou federací (FIA) uzavřenou stabilizační smlouvu, takzvaný Concorde agreement. Concordská smlouva mimo jiné určuje další distribuci peněz, jako například kolik peněz z celkových příjmů dostanou týmy F1.
Platnost současné smlouvy vyprší na konci roku 2012. Znamená to, že času na vyjednání nových podmínek už mnoho nezbývá. Situace je o to nejistější, že se o zisk marketingových práv pokouší jiné společnosti, jmenovitě americká mediální skupina News Corp. ve spolupráci s italským investičním holdingem Exor skrze automobilku Fiat. Než tedy jakákoli vyjednávání o podmínkách v nové éře začnou, je nutné nejprve vědět, s kým se bude vyjednávat.
Hlavní zdroj příjmů
Jsou jím poplatky promotérů za možnost pořádat velkou cenu na konkrétním okruhu v konkrétní zemi. Před zrušením Velké ceny Bahrajnu měla letošní sezona 20 závodů. Jenom na těchto poplatcích v roce 2010 získala formule 1 odhadovaných 568 milionů dolarů. V globálním měřítku je to relativně málo. Je to méně, než například v turecké fotbalové lize a americká dokáže vydělat osmkrát více.
Klíčem k růstu příjmů je klauzule ve většině smluv s promotéry, podle které roční licenční poplatky rostou. Navíc velké ceny v nových zemích, jako je například Indie a Rusko, musí zaplatit podstatně více, než je průměr. Zpráva Formula Money předpokládá, že na konci desetiletí může roční licenční poplatek dosáhnout výše 100 milionů dolarů. Je to dobrá zpráva pro samotné týmy formule 1, kterým v součtu náleží přibližně polovina všech příjmů, ačkoli distribuce je odvislá od konečného výsledku sezony v Poháru konstruktérů.
Schyluje se k bouři?
Samotné týmy tak budou mít větší příjmy ze samotné soutěže. Přesto jim to bude málo. Pod hlavičkou sdružení Asociace týmu formule 1 (FOTA) s výjimkou španělské stáje Hispania Racing usilují o navýšení procenta z příjmů až na úroveň 75 %. Nejsou to ale jen týmy, od kterých musí současný případně potenciálně nový majitel marketingových práv očekávat
nátlak. Tím dalším je samotná FIA, která nemá prakticky nic ze zisků soutěže, která jí patří.
Letos běží jedenáctý rok stoleté smlouvy, podle které propůjčila FIA marketingová práva Ecclestonovi za téměř nicotných 314 milionů dolarů. Tato částka již byla uhrazena a žádné další peníze nemůže FIA očekávat. Její současný prezident Jean Todt se nechal veřejně slyšet, že tyto podmínky mu nevyhovují a bude usilovat o jejich změny. Majitel komerčních práv tak bude mít dalšího nepřítele v boji o finanční moc navíc.
Schyluje se ke srážce mezi Jean Todtem a Bernie Ecclestonem?
Více na www.F1Sport