Svět F1: přenosy ve světě se stěhují na placené televize

Letošní Velká cena Maďarska se nesla v duchu dvou velkých událostí. Tou první je jeden z vyšperkovaných příběhů, který jen život (a potažmo sport) dokáže přinést: Jenson Button oslavil svůj dvoustý start ve formuli 1 triumfálním vítězstvím – na trati, kde v roce 2006 získal své první. Tou druhou bylo oznámení, že se přenosy F1 ve Velké Británii, tedy zemi s velkou tradicí motorsportu, de facto stěhují na placené televize. Tento krok zapříčinil negativní reakci veřejného mínění, ne každý totiž cítí, že si může dovolit za přenosy F1 platit.

Klepněte pro větší obrázek

Zájmy zainteresovaných stran jsou jasné: majitel marketingových práv na formuli 1, společnost CVC & Partners, odvede na příjmech z prodeje televizních práv 50 % týmům formule 1. Nepočítáme-li týmy kryté automobilkami, jedná se společně se sponzoringem o jediné dva způsoby pokrývání nákladů týmů F1.

Ty tedy mají zájem na tom, aby sledovanost F1 byla co největší, protože na přenosy se slušnou sledovaností se nalepí inzerenti a CVC si může na další období diktovat výhodnější podmínky při vyjednávání nových smluv s televizními stanicemi. V devadesátých letech přešel dnešní minoritní vlastník práv F1 Bernie Ecclestone na model uzavírání smluv s individuálními televizními stanicemi, neboť příjmy jsou větší než v případě smlouvy s globální televizí typu Eurosport. Za podobných okolností zmizel nedávno z Eurosportu šampionát silničních motocyklů MotoGP.

Po této etapě ale začaly televize žádat kvalitu. Bernie Ecclestone přišel v roce 2002 s nápadem digitální televize, kde si lidé budou moci přepínat mezi různými kanály během samotného závodu, sledovat časomíru nebo rozhovory z boxů, vše podle své libosti. Tento produkt byl nabízen souběžně s pořizováním jednoduchého signálu neplaceným televizím a byl z počátku určen pro trhy v Německu, Francii a Anglii prostřednictvím modelu pay-per-view.

Ukázalo se ale, že diváci nejsou ochotni platit v té době 12 liber za závod, tím spíš, když mají možnost jej sledovat zadarmo. Období bylo také ovlivněno nástupem automobilek do formule 1, zvyšováním nákladů týmů (zkrachovala stáj Prost, pro kterou startoval Tomáš Enge, a nedlouho poté skončil Arrows), a dominancí Michaela Schumachera a jeho týmu Ferrari, což srazilo čísla sledovanosti dále k zemi. Na spadnutí byl také zákaz tabákové reklamy. Ecclestone tak nákladný a nevýnosný projekt nemilosrdně ukončil a propustil téměř 400 zaměstnanců.

Klepněte pro větší obrázek

Recese F1 skončila. Alonso získal tituly v letech 2005 a 2006, Kimi Räikkönen vybojoval v napínavém sezónním finiši titul pro Ferrari, o rok později v infarktovém závěru Lewis Hamilton pro McLaren. Jenson Button se stal mistrem světa v roce 2009 a vloni se v posledním závodě bojovalo o titul mistra světa hned mezi třemi závodníky.

Sledovanost F1 průběžně roste, týmy formule 1 si v aktuální smlouvě s Mezinárodní automobilovou federací a CVC platné do konce příštího roku vyjednala podmínku, že přenosy F1 budou dostupné na neplacených televizích (free-to-air). V Británii přenosy formule 1 zůstanou na televizi BBC, byť polovina závodů bude vysílána formou sestříhaného záznamu. Kompletní servis nabídne placená televize Sky Sports.

BBC doposud platilo za práva na F1 přibližně 60 milionů liber ročně a Velkou cenu Maďarska sledovalo 6 milionů lidí, což byl v neděli nejsledovanější pořad vůbec. Sky Sports má přibližně milion uživatelů. Každý nový zákazník s touhou sledovat všechny závody F1 bude muset zaplatit přibližně 45 liber měsíčně, což odpovídá 405 librám na sezonu F1. Kolik bude Sky Sports platit CVC není známé, ale polovina ročního poplatku BBC je ekvivalentní 75 000 nových zákazníků Sky Sports.

Více na F1sports.cz

 

Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

dnes | Milan Lažanský
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
TEST Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD: Díky, Alberte!

Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD

Trvalo více než pět let, než Kia přetavila fantastický koncept GT v produkční auto. Najala na to ty správné lidi a výsledkem je gran turismo, který nemá v historii značky obdoby.

11.  1.  2018 | Jan Mička | 114 příspěvků