Švédsko zavádí do autoškol kurs úsporné jízdy

Švédský úřad pro dopravu rozhodl, že v osnovách autoškol se objeví zcela nové položky, které radikálně změní učení se řízení a také závěrečné testy. Mimo klasickou teorii, základy techniky, praktickou ukázku jízdních dovedností a zdravovědu budou muset budoucí řidiči prokázat, že jsou i zdatní v šetrné jízdě.

Jednoduše řečeno, při praktické zkoušce z jízdy budou muset prokázat, že ovládají vůz a znají předpisy i v praxi, ale také to, že umí jezdit šetrně. Komisaři se zaměří na to, zda řidič zbytečně neakceleruje, zda zbytečně nestojí se zapnutým motorem, zda nebrzdí málo motorem a také to, zda umí jet natolik plynule, že nebudou muset ani zrychlovat, ani brzdit, ale prostě pojedou a pojedou.

Na jednu stranu se to může zdát jako bohulibá a přínosná věc, ale na druhou stranu to může být pohroma. Nemá smysl si nic namlouvat. Většina adeptů o řidičák je extrémně nervózní již ze současného stavu a pokud budou muset ještě myslet na to, aby náhodou nezačali brzdit motorem o pět metrů později, případně zda nezrychlili příliš může být docela vražedné.

Navíc hodnocení bude čistě subjektivní, nebude existovat žádná metodika rovného přístupu. Možná, že komisař položí na palubní desku kafe a pokud se rozlije, tak řidič moc zrychloval, nebo brzdil.

U nás by byla situace samozřejmě úplně jiná. V zemi dízlům zaslíbené, kde najdeme mnoho talentů jezdících se spotřebou 3 litry při 180 km/h, by takový test byl pouhou formalitou. U nás je většina řidičů opravdovými mistry economy run, takže po takové autoškole by na to konečně mohli dostat i oficiální papíry.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků