Švédsko zavádí do autoškol kurs úsporné jízdy

Švédský úřad pro dopravu rozhodl, že v osnovách autoškol se objeví zcela nové položky, které radikálně změní učení se řízení a také závěrečné testy. Mimo klasickou teorii, základy techniky, praktickou ukázku jízdních dovedností a zdravovědu budou muset budoucí řidiči prokázat, že jsou i zdatní v šetrné jízdě.

Jednoduše řečeno, při praktické zkoušce z jízdy budou muset prokázat, že ovládají vůz a znají předpisy i v praxi, ale také to, že umí jezdit šetrně. Komisaři se zaměří na to, zda řidič zbytečně neakceleruje, zda zbytečně nestojí se zapnutým motorem, zda nebrzdí málo motorem a také to, zda umí jet natolik plynule, že nebudou muset ani zrychlovat, ani brzdit, ale prostě pojedou a pojedou.

Na jednu stranu se to může zdát jako bohulibá a přínosná věc, ale na druhou stranu to může být pohroma. Nemá smysl si nic namlouvat. Většina adeptů o řidičák je extrémně nervózní již ze současného stavu a pokud budou muset ještě myslet na to, aby náhodou nezačali brzdit motorem o pět metrů později, případně zda nezrychlili příliš může být docela vražedné.

Navíc hodnocení bude čistě subjektivní, nebude existovat žádná metodika rovného přístupu. Možná, že komisař položí na palubní desku kafe a pokud se rozlije, tak řidič moc zrychloval, nebo brzdil.

U nás by byla situace samozřejmě úplně jiná. V zemi dízlům zaslíbené, kde najdeme mnoho talentů jezdících se spotřebou 3 litry při 180 km/h, by takový test byl pouhou formalitou. U nás je většina řidičů opravdovými mistry economy run, takže po takové autoškole by na to konečně mohli dostat i oficiální papíry.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 14 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 20 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků