Svatební vůz prince Alberta se pyšní odnímatelnou střechou

Už za týden se odehraje svatba, na kterou čeká celé monacké knížectví. Princ Albert II. si bude brát Charlene Wittstockovou. K oltáři je doveze plně hybridní Lexus LS 600h L Landaulet s jednodílnou průhlednou polykarbonátovou střechou.

Na přestavbě vozu se podílela renomovaná belgická karosářská firma Carat Duchatelet v úzké spolupráci s konstruktéry společnosti Lexus se sídlem v Bruselu. Projekt si vyžádal celkem 2000 hodin práce. Hlavním cílem bylo podle prohlášení představitelů značky Lexus zajistit, aby "dokončený vůz neztratil nic z výkonnostních, bezpečnostních a dynamických atributů původního LS 600h L".

Klepněte pro větší obrázek
Průhledná střecha sestává z jediného kusu bez dalších zpevnění a sloupků.

Přestavba začala rozsáhlými designérskými počítačovými výpočty, simulacemi a 3-D modelováním. Zesílení karosérie si vyžádalo použití nejnovějších poznatků z technologie voštinových konstrukcí a kevlarových a uhlíkových vláken, aby po odstranění střechy a sloupků byla u podvozku zachována torzní tuhost.

Součástky vyrobené z kompozitních materiálů vyžadují velmi vysoké teploty pro vytvrzení. Tyto komponenty byly k holému podvozku doslova „připečeny“ ve speciálně připravené peci. Kvůli tomu musela být většina vozu nejprve zcela rozebrána, přičemž bylo vymontováno zhruba 20 000 mechanických součástek, elektronických komponentů, prvků interiéru a čalounění. Aby byla zajištěna shoda se specifikacemi a výkonem původního vozu, probíhalo opětovné smontování pod bedlivým dohledem konstruktérského týmu Lexus.

Klíčovou fází před opětovnou montáží bylo lakování a leštění. LS 600h L pro knížecí svatbu oblékl obzvláště elegantní tmavomodrý livrej. Na zakázku vytvořená ekologická barva na vodní bázi byla nanesena ručně v několika vrstvách.

Odnímatelnou střechu, která umožňuje dokonalou viditelnost jak z vozu ven tak také dovnitř,  zhotovil ve Francii jeden z předních světových výrobců průhledných součástí. Jeho jméno nebylo zveřejněno, pouze bylo řečeno, že tato specializovaná společnost dodává komponenty, jako jsou krycí skla kokpitů helikoptér a stíhacích letounů.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Střecha se skládá z jediného lehkého polykarbonátového pláště o síle 8 mm a hmotnosti pouhých 26 kg. Ke karosérii je upevněna pomocí dvou spojů.

Ještě před výrobou samotné průhledné střechy byla vytvořena šablona s voštinovou konstrukcí a uhlíkových vláken za účelem ověření tvaru, konstrukční integrity a dokonalého slícování s karosérií vozu s tolerancí menší než 1 mm. Jakmile byl dokončen design, bylo pro zajištění maximální přesnosti výroby použito robotických strojů, které zpracovaly střechu do konečné podoby v plně automatizovaném procesu.

Konečná fáze přestavby, opětovná montáž a povrchová úprava, zaměstnala tým 10 lidí společně s konstruktéry Lexus, kteří se přestavbě plně věnovali více než dva týdny.

Po skončení oslav bude Lexus Landaulet nejprve vystaven v Media Centre a poté v Oceánografickém muzeu.
 

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

včera | Jan Mička | 20 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků