Suzuki SX4: malá čtyřkolka k pohledání (představení)

Japonská automobilka Suzuki jakoby ožila. Po nové generaci Swiftu a Grand Vitary přichází model, který je v produktové řadě úplnou novinkou: SX4. Je to vůz na pomezí malých vozů a nižší střední třídy, nabízí rozumný vnitřní prostor a hlavně pohon všech kol. (doplněny slovenské ceny)
Suzuki SX4: malá čtyřkolka k pohledání (představení)

Italský bráška

O novém modelu Suzuki SX4 jsme se na AutoRevue.cz několikrát zmínili, nikdy jsme ale nezveřejnili podrobnější představení vozu. Na novince spolupracovala Suzuki s italským Fiatem, na vzhledu a na technice je ale znát větší přínos Suzuki. Fiat v podstatě dodal jen naftový motor, platforma, materiály, interiér, to vše je z dílny Suzuki. I z tohoto důvodů se SX4 vyrábí v maďarské továrně Suzuki - 40 tis. kusů ročně bude mít znak S, 20 tis. kusů pak logo Fiatu. Nabídka motorů je stejná pro oba vozy, Sedici se v podstatě liší jen nepatrně jiným vzhledem. Vůz nabízí připojitelný pohon všech kol, 4WD však lze uzamknout v poměru 50:50 – toto nastavení vydrží do 60 km/h, pak se systém přepne na klasický připojitelný pohon. Lze také zvolit pouze pohon přední nápravy.

SX4 má na délku 4 100 mm ve verzi s pohonem předních kol a 4 140 mm ve verzi s pohonem všech kol. Šířka pak činí 1 730 mm a výška 1 620 mm; z toho je jasné, že nejde o klasický hatchback, ale spíše o malé MPV. Rozvor není nijak velký, má jen 2 500 mm, což je o 12 cm více než ve Swiftu. Prostor na zadních sedadlech je ale ucházející. Vůz bude postaven na 15" kolech 195/65 R15, lepší výbavy dostanou lité šestnáctky 205/60 R16. Poloměr otáčením je ve všech případech 5,3 m, na pohonu ani typu motoru nezáleží. Zavazadlový prostor má základní objem 270 l, což skutečně není mnoho, je to srovnatelné např. s Fabií. Po sklopení a odklopení zadních sedadel (systém jako ve Swiftu) se zavazadelník zvětší na 625 l, v případě měření až po strop pak budete mít k dispozici 1 045 l.

Tři motory

Základním motorem je relativně silný benzínový čtyřválec 1,5 16V, který vyvine maximální výkon 73 kW v 5 600 ot. a max. točivý moment 133 Nm v 4 100 otáčkách. Oproti verzi ve Swiftu mu chybí proměnné časování ventilů, je tedy slabší a max. výkonu dosahuje v nižších otáčkách. Je určen pouze pro verzi s pohonem předních kol, na stovku s ním SX4 zrychlí za 11 s a rozjede se na 175 km/h. Vůz s ním váží 1 130–1 185 kg (dle výbavy) a spotřebuje 6,8 l paliva v kombinovaném režimu.

Druhým motorem v řadě je šestnáctistovka s proměnným časováním ventilů, která pochází z Vitary. Má výkon 79 kW v 5 600 ot. a max. točivý moment 145 Nm v 4 000 ot. Ve verzi s pohonen 4x4 se motor pojí s pětistupňovým manuálem, ve verzi s pohonem předních kol pak se čtyřstupňovým automatem. Maximálka činí v obou případech 170 km/h, stovku udělá vůz za 11,5 s (5MT 4WD), resp. za 12,3 s (4AT 2WD). Spotřeba je u čtyřkolky 7,1 l, u automatu pak 7,5 l. Ve verzi s automatem váží automobil 1 145–1 200 kg, čtyřkolka pak 1 190–1 245 kg.

Posledním motorem je nafťák 1,9 DDiS z produkce Fiatu, který známe pod označením 1,9 JTD. Má maximální výkon 88 kW v 3 500 otáčkách a max. točivý moment 280 Nm v 2 000 ot. Motor může je spojen s šestistupňovým manuálem a můžete si jej pořídit jak ve verzi 2WD, tak 4WD. V obou případech Suzuki uvádí hmotnost 1 265–1 320 kg, předokolka se ale rozjede až na 190 km/h, zatímco čtyřkolka jen na 180 km/h. Stovku má SX4 s tímto motorem za 10,5, resp. za 11,2 s a spotřebuje 6,3, resp. 6,6 l paliva.

Příznivá cena

Ceny SX4 zatím nebyly pro Českou republiku stanoveny, model bude na trh uveden až v květnu, tedy zhruba dva měsíce poté, co se začne prodávat na Slovensku. Ceny lze odhadovat např. ze švýcarského ceníku, kde model 1,6 GL 4x4 stojí 23 990 franků, tedy cca 430 000 Kč. Vzhledem k tomu, že ceny Swiftu jsou na tomto trhu jen o něco málo vyšší než u nás, bude zmíněný model stát 410–420 tisíc korun. V základu má švýcarská verze přední i boční airbagy, ABS, CD přehrávač se 6 reproduktory, přední okna a zrcátka v elektrice, dálkové ovládání centrálu a posilovač řízení. Verze Top se pak liší litými koly, klimatizací či el. ovládáním zadních oken; za Top připlatíte 4 000 franků, tedy okolo 72 000 Kč. Za naftu dáte navíc 3 000 franků, tedy okolo 54 000 Kč, což není za motor s nižší spotřebou a o 9 kW vyšším výkonem mnoho.

Na českém i slovenském trhu bude kromě verzí 1,6 4WD a 1,9 DDiS 4WD v prodeji také model 1,5 2WD, tedy pouze s pohonem předních kol. Tento základní model by se s cenou mohl dostat pod 330 000 Kč; na Slovensku má údajně stát dokonce jen 390 000 Sk. Slovenský ceník by měl být zveřejněn již brzy, takže buďme trpěliví.

Doplněno: Podařilo se získat slovenské ceny; SX4 bude v prodeji od 10. března:

  • 1.5 GC: 379 000 Sk
  • 1.5 GLX: 424 000 Sk
  • 1.5 GS: 494 000 Sk
  • 1.6 AT GS: 554 000 Sk
  • 1.6 4WD GS: 554 000 Sk
  • příplatek za klimatizaci: 35 000 Sk
  • příplatek za metalízu: 11 000 Sk

Z uvedeného vyplývá, že základní model 1.5 GC bude v Česku stát okolo 290 tisíc Kč, za dobře vybavenou čtyřkolku 1.6 4WD GS zaplatíte cca 420 tisíc Kč, což je velmi dobrá cena; vč. klimatizace to bude okolo 445 000 Kč.

Oficiální fotografie

  

 

  

Fotografie z Ženevy

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků