Suzuki SX4 1,5 GLX: japonský Ital v akci (první dojmy)

Očekávaná novinka mezi malými SUV, Suzuki SX4, dorazila na náš trh 17. května. Japonský vůz s mnoha italskými geny jsme měli možnost vyzkoušet během celodenního představení na silnici i v terénu a ze svezení s ním vám přinášíme naše rozsáhlé první dojmy. Jaký je malý všeuměl od Suzuki?
Suzuki SX4 1,5 GLX: japonský Ital v akci (první dojmy)
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Exteriér, Interiér, Jízdní dojmy - 1. část
  2. Jízdní dojmy - 2. část, Zhodnocení, Plusy a mínusy, Ceny, Technické parametry
  3. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

SX4 je vůz, který byl vyvinut společně s automobilkou Fiat (zde s názvem Sedici), ovšem na českém trhu se zatím můžete setkat pouze s modely od Suzuki. Když se zamyslíme nad tím, do jakého segmentu automobil patří, je patrné, že má ambice být plnohodnotným SUV a přesně zapadá mezi modelové řady Swift a Grand Vitara - tedy taková zlatá střední cesta, pokud je pro vás „svišť“ se sportovním nádechem příliš malý a tak trochu majestátně vyhlížející offroad naopak příliš velký či drahý.

Za zapůjčení vozu děkujeme firmě Suzuki Simcar z Fryštáku u Zlína.

V České republice je SX4 nabízena zatím jen ve dvou benzínových variantách, ovšem od září se počítá s turbodieselovým motorem 1,9 DDiS s šestistupňovou převodovkou od Fiatu. Podobně jako u Swifta se u slabší motorizace 1,5 (73kW) setkáme se třemi stupni výbavy, u silnější 1,6 VVTi (79kW) pouze s „plnou polní“ GLX - ta je navíc nabízena buď se čtyřstupňovým automatem anebo s klasickým manuálem v provedení 4x4. Právě poslední model bude zřejmě velmi žádaný - již nyní je u nás předobjednáno do listopadu; importér zřejmě nepočítal s tak velkým zájmem a navíc továrna v Maďarsku není schopna produkci SX4 příliš navýšit.

Modelová řada je navíc nabízena v podobě tzv. Outdoor Line a Urban Line - obě se od sebe liší tím, že prvně zmiňovaná obsahuje vnější ochranné prvky, eliminující poškození exponovaných částí karoserie (podvozek, nárazníky) v terénu. S tím také souvisí větší rozměry oproti standardní „městské“ verzi - na šířku o 25 mm, na výšku o 55 mm a na délku o 40 mm. Vzhledově jsou obě varianty rozeznatelné a působí přirozeně. Odlehčenou městskou verzi získáte pouze v prvních dvou výbavách a s motorem 1,5, ostatní jsou k dispozici jen v provedení Outdoor.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Outdoor line --- Urban line 

 

K motorizacím 1,5 a 1,6 bych měl následující poznámku - na první pohled by zákazník logicky očekával, že v jednapětce dostane ten samý motor, co je ve Swiftu, tedy VVTi (proměnné časování ventilů). Avšak chyba lávky - tento motor je „pouhý“ šestnáctiventil, VVTi je až u verze 1,6. Osobně se domnívám, že příčinou je cenová politika jednotlivých modelů - vzhledem k tomu, že slabší SX4 se v základu prodává za téměř neuvěřitelných 299.900 Kč (vč. posilovače, 15“ kol, dvou airbagů či ABS a EBD), jen málokdo by pak sáhl po menším Swiftu se stejným objemem, který stojí 369.900 Kč, byť je oproti SX4 v plné výbavě.

Exteriér

Na předváděcí akci jsme měli k dispozici model 1,5 Outdoor Line v nejvyšší výbavě GLX. Podívejme se na něj tedy blíže. Design vozu je velice líbivý - přední maska kombinuje oblé tvary s jemnými náznaky hran (například u světlometů) a zvláště v tomto Outdoor provedení díky přídavné chromové liště na předním nárazníku působí decentně a dospěle zároveň. To je jev, který zřídka lahodí oku estéta - v tomto případě tomu tak ale rozhodně je. Při pohledu z boku a zezadu v některých úhlech může připomínat mohutnější vozy typu MPV nebo SUV, možná kvůli trojúhelníkovité části okna před bočními předními dveřmi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pokud se na SX4 podíváme zezadu jakoby od země, opět vidíme příjemně boubelatou záď, zachovávající si střízlivost danou menší velikostí zadních skupinových světel. K vozu se velmi hodí i 16ti palcová kola z lehké slitiny a malé bodové mlhovky. Každopádně považuji tento vůz za vzhledově velice zdařilý a jeho laťku automaticky posunu ještě výše, zavzpomínám-li na rozměrově podobné Suzuki Liana, která se příliš nepovedla - nepůsobila vyrovnaně ani jako celek, ani svými jednotlivými partiemi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Interiér

Moderní interiér se v lecčem shoduje se Swiftem a některé prvky přebírá i od Vitary. Prostoru uvnitř je dostatek jak na výšku, tak na délku a na zadní sedadla si pohodlně sednou dva cestující (rozvor 2500 mm). Ten třetí bude mít menší problémy, pokud bude většího než průměrného vzrůstu. K sedačkám řeknu ještě jednu věc - ty přední jsou výborně tvarované a řidičův sedák je navíc výškově stavitelný; tvrdost textilního materiálu je optimální, ovšem pouze vpředu, vzadu mi přijde být moc měkký, tudíž ne příliš vhodný pro delší cestování. Samotná tkanina je pórovitá a ukáže až čas, zda nebude náchylná na roztržení - nyní zatím vypadá kvalitně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Zavazadlový prostor má základní objem 270 litrů, po sklopení sedaček pak 625 l, čímž vznikne tím rovná ložná plocha. Nakládací hrana je ale příliš vysoká, tudíž těžší předmět dovnitř uložíte s nesnázemi a ještě horší to bude s jeho vyložením. Pod podlážkou se ukrývá neplnohodnotná rezerva, což je logické - hlubší výlisek by nedovolil autu mít takovou světlost jakou má - velmi slušných 175 mm (např. Grand Vitara 200 mm).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Výbava GLX má elektrické ovládání zrcátek a oken vpředu i vzadu, automatickou klimatizaci, vyhřívání předních sedaček a další dnes již běžné prvky. Škoda je, že vestavěné rádio neumí MP3, ale pouze audio CD - stejně jako ve Vitaře nebo Swiftu, takže jedinou ne příliš estetickou možností je koupě neoriginálního přístroje. Další bolístkou je tzv. informační displej - jsem rád, že ho u Suzuki nenazvali palubním počítačem, jelikož poskytuje opravdu jen základní informace - vnější teplotu, hodiny a aktuální spotřebu. Tudíž to samé jako ve Swiftu; kdyby displej uměl navíc zobrazit třeba průměrnou spotřebu nebo dojezd, věřím, že by to většina majitelů ocenila více. Plusem alespoň je, že pokud sundáte nohu z plynu, na displeji se zobrazí nulová spotřeba, to u sviště jaksi nefungovalo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Když usednete za volant, všechny ovladače máte pěkně po ruce, výškově stavitelný volant a sedadlo zase zaručují nalezení optimální polohy. K volantu mám pozitivní vztah i díky jedné maličkosti - když jsem jezdil se Swiftem, tlačítka ovládání autorádia byla příliš vystouplá a dost často jsem o ně zavadil a vypnul tak nechtěně zvuk - v SX4 jsou jinak vylisovaná a možná i více zapuštěná, z čehož jsem měl radost. Mínusem je pískavý zvuk, když necháte klíčky v zapalování a otevřené dveře; naopak ty, co si příliš netykají s bezpečnostními pásy, mohu uklidnit, že akustická signalizace to po dvou minutách vzdá. Výhled z auta dozadu je díky velkým zpětným zrcátkům dokonalý, o něco méně pak vidíme do rohů ve směru jízdy – může za to široký A sloupek a v jeho návaznosti za trojúhelníkovým minioknem další sloupek přecházející v přední dveře.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Použité plasty nejsou příliš měkčené, přesto nepůsobí lacině a jejich kombinace šedé, černé a hliníkových prvků působí esteticky a jejich slícování též zaslouží pochvalu. Odkládacích prostor není ani málo ani moc, to ovšem neplatí pro místa na lahve či nápoje – těch jsem napočítal sedm, a navíc v takových partiích vozu, že k nim má přístup každý člen posádky vozu – stačí natáhnout ruku.
 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jízdní dojmy, spotřeba

Po nastartování této 1,5 do interiéru proniká jen jemné ševelení šestnáctiventilu, byť je halasnější než u Swiftu, a ani po rozjezdu zvuk motoru nijak neobtěžuje do nějakých 3500 ot./min. V této chvíli motor také více ožije (i když se chová lehce nadprůměrně i v nízkých otáčkách) a do 6000 otáček táhne velmi slušně. Ona také pohotovostní hmotnost 1205 kg (v nejlevnější verzi pak dokonce jen 1130 kg) není nijak velká s ohledem na rozměry auta, takže si s jedním spolucestujícím můžete užít i relativně sportovní jízdy (i na dvojku je možné nechat proklouznout kola). Při jízdě ve čtyřech či pěti je pak logicky nutno motor více vytáčet, jinak působí líně. Dráhy řadičky jsou krátké a přesné a celá převodovka mi nepřipadá ani zbytečně dlouhá ani krátká (na 3. rychlostní stupeň jsem se dostal až na rychlost 150 km/h). Ještě poznámka ke zvuku motoru - někomu se dost líbí, já bych ho ale přirovnal svým projevem ke sviští jednatrojce - na 1,5 VVTi zkrátka nemá a už se těším, až se svezu s 1,6 VVTi. Zkrátka zde mi tolik sportovní nepřipadá.

Klepněte pro větší obrázek

Při průjezdu zatáčkami auto sedí velice dobře, a to i díky poměrně tvrdému odpružení - ono kdyby byl podvozek měkký, v kombinaci s výškou vozu (1620 mm) by to zřejmě nebylo to pravé ořechové. Otázkou je, co na to řeknou někteří zákazníci, brázdící převážně silnice II. a III. třídy - ti by se možná raději přes nerovnosti ladně přehoupli pomocí měkčího podvozku. Posilovač s proměnlivým účinkem reaguje téměř okamžitě a i šestnáctipalcová kola 205/60 jsou pro vůz optimální - u 1,5 Swiftu bylo možné při necitlivém zacházení, rychlejší jízdě a na průměrné české okresce docela „tancovat“ - při stejné jízdě s SX4 se auto chová o poznání klidněji. Překvapením byla i absence náchylnosti vozu na boční vítr.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Exteriér, Interiér, Jízdní dojmy - 1. část
  2. Jízdní dojmy - 2. část, Zhodnocení, Plusy a mínusy, Ceny, Technické parametry
  3. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

bazar

Suzuki Grand Vitara 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 68 723 km
Cena: 259 000 Kč
Suzuki SX4 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 114 536 km
Cena: 160 000 Kč
Suzuki Grand Vitara 1,9
Rok výroby: 2010
Stav: 115 898 km
Cena: 260 000 Kč
Suzuki Swift 1,3
Rok výroby: 2009
Stav: 95 401 km
Cena: 112 000 Kč
Suzuki Swift 1,3
Rok výroby: 2008
Stav: 91 622 km
Cena: 107 000 Kč
Suzuki Jimny 1,5
Rok výroby: 2005
Stav: 82 612 km
Cena: 136 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků