Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let | Zdroj: Suzuki Česká republika

Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika
Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika
Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika
Suzuki Swift - 40 let Zdroj: Suzuki Česká republika
34
Fotogalerie

Suzuki Swift slaví 40 let! Kompaktní světoběžník měl americké kořeny, čeští majitelé mu uspořádali oslavu

Můžete ho znát i jako Holden, Geo, Subaru, Chevrolet, Pontiac nebo Changan, ale originál je jen jeden – a letos má kulatiny.

Vyráběl se takřka po celém světě a je jednou z největších stálic japonské automobilky, když se ale v roce 1983 představil na autosalonu v Tokiu, jeho název zněl Suzuki Cultus. Tohoto prcka původně vyvíjel koncern General Motors, ten ale časem zjistil, že by na něm moc nevydělal. Rozdělaný projekt proto předal Japoncům výměnou za pětiprocentní podíl v jejich společnosti. Možná i proto má úplně první generace poněkud americké rysy – například na přídi s částečně zapuštěnými světlomety v plastových krytech.

Vůbec první verze dostala litrový tříválcový motor z řady G, jeho výkon byl sice mrzkých 36 kW (50 koní), ale na autíčko s hmotností okolo sedmi set kilogramů stačil. Název Swift byl původně určen mimo jeho domovský trh, samotní Japonci jej začali používat až v roce 2000. Auto existovalo i jako Holden Barina, Geo Metro, Chevrolet Sprint, Pontiac Firefly a pod mnoha dalšími značkami.

Původní verze byla třídveřová, o 10 centimetrů delší pětidveřák se objevil v roce 1984. V roce 1986 dostal „svišť“ facelift, v rámci nějž například přišel o listová pera na zadní nápravě, Suzuki také vytvořilo sportovní verzi GTi. Ta měla motor G13B naladěný na 74 kW, dále pak kotoučové brzdy, červené dekorativní prvky uvnitř a akčně pojatý bodykit.

Druhá generace se začala vyrábět v roce 1989, motory byly s výjimkou čtyřválce 1.6 převzaty z předchůdce, auto bylo ale výrazně širší a delší. Postupem času se rozrostla nabídka karosářských verzí, od ledna 1990 byl vyráběn i notchback a od dubna 1992 kabriolet. Ani zde nechyběla ostrá verze GTi, o označení se mimochodem vedl soudní spor s Volkswagenem, který německá automobilka prohrála v roce 2012.

Swift byl ve svém druhém vydání k dispozici i jako čtyřkolka, stejně jako v generaci třetí, vyráběné v letech 1995 až 2003. Na tu mám osobní vzpomínku, dělal jsem v ní totiž autoškolu. I exemplář se zdvojenými pedály, ztýraný studenty, mi tehdy přišel jako motokára, kterou bylo radost řídit. Když jsem v další fázi výcviku musel přesednout do tréninkové Felicie, šlo o pořádný krok vzad – ta se ve srovnání se Suzuki chovala jako pojízdná trampolína.

Čtvrtá generace se začala vyrábět koncem roku 2004, poprvé jako globální model a s důrazem na evropského zákazníka. Kromě benzinových čtyřválců byla prodávána i s naftovou 1.3 DDiS of Fiatu, čtyřkolka tradičně nechyběla, stejně jako sportovní provedení s výkonem 92 kW, které je dodnes parádním juniorským hothatchem.

V podobném duchu Japonci postavili i generaci pátou z let 2010 až 2017. Aktuální model vzniká od prosince roku 2016, faceliftem prošel před třemi lety. České zastoupení Suzuki připomnělo čtyřicáté výročí Swiftu srazem, na nějž přijelo 70 vozů a 145 účastníků. Vyzkoušeli si sportovní i bezpečnou jízdu, zabojovali o ceny a důstojně oslavili kulatiny auta, které se vyrábělo od Japonska až po Ghanu.

Suzuki

Suzuki je japonský výrobce automobilů a motocyklů. Michio Suzuki založil v roce 1909 společnost vyrábějící tkací stroje, první prototyp automobilu vznikl až v roce 1937.

Suzuki má své továrny i v Indii, Pákistánu nebo Maďarsku, spolupracuje s řadou automobilek.

Suzuki Ignis • Suzuki Swift • Suzuki Vitara • Suzuki S-Cross

Doporučujeme

Články odjinud