Suzuki Swift: mini, které připomíná Coopera (jízdní dojmy)

Nový Suzuki Swift dorazil na český trh a připravuje skutečně zajímavou ofenzivu: s motory 1.3 69 kW a 1.5 75 kW, velmi dobrou výbavou a zajímavou cenou hodně potrápí zavedenou konkurenci. Vyzkoušeli jsme základní motor s výbavou GL/AC. (nové oficiální fotografie)
Suzuki Swift: mini, které připomíná Coopera (jízdní dojmy)

Místa dostatek

Začátkem června se na českém trhu začal prodávat nový Suzuki Swift, malý automobil s délkou jen 3,7 m, ovšem s šířkou téměř 1,7 m, která předčí mnohé delší vozy této třídy. Oproti staré generaci je novinka o dost vyšší, měří rovných 1,5 m. Díky hranám působí vůz opticky větší než ve skutečnosti je; přesto nabízí i při rozvoru 2 390 mm dobrý vnitřní prostor, sám za sebou jsem seděl bez toho, aniž bych se dotýkal sedadla před sebou. I místa nad hlavou je díky výšce nadbytek. Zadní sedadla jsou sice trochu plošší a slušel by jim větší sklon sedáků, aby byla lépe podepřena stehna, ale pohodlí na delších cestách zdá se býti dobré. Díky velké šířce se dozadu naskládají bez problému tři menší cestující.

Zavazadlový prostor má sice jen 213 l, nicméně téměř kolmá záď zajišťuje jeho dobré využití. Přesto je to v rámci třídy podprůměrná hodnota, Fabia, 206, Clio aj. mají zavazadelník větší. Nakládací hrana je vysoko a dno nízko, což může znesnadnit manipulaci s těžkými předměty. Zadní sedadla jsou dělená a sklopná včetně sedáků (mimo základní výbavu GA); po sklopení opěradel se odklopí celá sedadla, takže vznikne dokonale rovná plocha. Pokud budete chtít převážet kočárek i dítě, sklopíte levou širší část (děleno 60:40) a dítě posadíte do sedačky vpravo. Obě zadní sedadla mají úchyty Isofix, škoda jen, že nelze vypnout airbag spolujezdce (pouze v servisu). Páté dveře se otívrají současně s centrálem.

Pohodlné sezení

Přední sedadla jsou rozměrná, mají dobré boční vedení, optimální délku sedáku i opěradel, jsou optimálně měkká - zkrátka bez výhrad. Za volantem nehrozí kontakt kolene se středovou konzolou, spojovací část konzoly a tunely je zasunuta hodně vzadu. Pozici za volantem lze upravit díky výškovému nastavení sedadla i volantu (mimo GA), nicméně delší řidiči by jistě přivítali chybějící podélné nastavení sloupku řízení. Palubní přístroje jsou přehledné, datum a aktuální spotřeba se zobrazuje na malém displeji na středu palubní desky. Palubka je jako celek po stránce ergonomie povedená, plasty na dotek příjemné, slícování se zdá být v pořádku. Líbilo se mi provedení vestavěného rádia (umí CD-Text, ale nezvládá MP3) i ovládání na tříramenném volantu. Ten má optimální velikost i průměr věnce (i když nepatrně tlustší být mohl).

Jen dva benzíny

Pod kapotou má Swift zatím jen dva motory, 1.3 69 kW a 1.5 75 kW s točivými momenty 116 a 133 Nm v takřka stejných otáčkách - 4 200/4 100 ot. Maxima výkonu dosahují motory v 5 800 a 5 900 ot. U dealera byl ke svezení k dispozici jen model s motorem 1.3 l a s výbavou GL - na úzkých 14" kolech, silnější 1.5 GLX zatím nikoliv. Výroba patnáctistovky totiž teprve nabíhá a je jich nedostatek; navíc je dostupná pouze základní červená barva, šedá a stříbrná metalíza. U třináctistovky je seznam barev větší. Dodací lhůty jsou v případě, že vůz není na skladě, docela velké, což je omezující. Musíte volit z toho, co buď na skladě je, nebo co na skladě bude v dohledné době. Např. 1.5 GLX ve žluté barvě by byla k dodání až v říjnu nebo listopadu.

Svižný swištík

Základní třináctistovka slibuje dle parametrů slušné svezení, stovka za 11 s a maximálka 175 km/h; spotřeba má přitom činit jen 6,1 l. V praxi je motor skutečně svižný, ale je dobré ho více vytáčet. Ve vyšších otáčkách - od cca 3 500 ot. - už nabízí dobrou dynamiku i ve vysokých rychlostech na dálnici a není problém se rozjet i na tachometrových 180 km/h; omezovač zasahuje v 6 500 ot. Ani v nízkých otáčkách nejede motor špatně; spojka má optimální záběr i tuhost, řazení je přesné, dráhy krátké. Provedení GLX má okolo řadičky hezký hliníkový kroužek. Docela mne ale zklamalo řízení, špatná zpětná vazba, v nízkých otáčkách přeposilované - jednoznačně naladěné pro komfortní jízdu ve městě. Docela mne také překvapil vysoký aerodynamický hluk při dálničních rychlostech; těsnění dveří se přitom zdálo být velmi dobré.

Samotný motor hlučný není, při 140 km/h točí pětka jen cca 3 700 ot., což má na příznivý vliv nejen na hluk, ale i spotřebu (bohužel palubní počítač zobrazuje spotřebu pouze aktuální, ne průměrnou). Brzdy jsou i přes bubny vzadu ostré, dobře se dávkují a brzdí dobře - tedy pokud je nebudete potřebovat příliš často, po chvíli totiž vadnou. Podvozek je naladěn komfortně, vliv na to měly jistě 14" kola, která jsou standardem pro základní verze. GLX má lité patnáctky (185/60), na nich bude auto jistě stabilnější a tvrdší. Podvozek zvládá i prudké průjezdy zatáčkou bez jakéhokoliv náznaku nedotáčivho smyku či nervozity zádě - hledání limitů však komplikovala úzká kola, která měla problém s přilnavostí.

Takřka bez chyb

Jako celek musím Swift hodnotit kladně, chyb je tu skutečně málo; stěžovat si mohu snad jen na zvláštní zvuk při zavírání dveří, vyšší míru aerodynamického hluku či nemožnost dokoupit prvky výbavy jako tempomat. Cena Swiftu je rozumná, v základu za 259 tisíc máte pětici dveří, dva airbagy i ABS, nejvyšší výbava GLX přidává takové drobnosti jako startování a otvírání dveří bez klíče, šestici airbagů (hlavové i pro zadní řadu sedadel), klimatizaci, mlhovky, 15" litá kola, el. ovládání předních oken a zrcátek s vyhříváním apod. Kompletní přehled výbav najdete ve starším článku. Motor 1.5 l je dostupný bohužel jen s nejvyšší výbavou GLX a připlácí se za něj 30 tisíc. Neměl jsem možnost jej vyzkoušet, ale věřím, že nabídne o poznání vyšší pružnost, kterou běžný řidič ocení více než nepatrné zvýšení max. výkonu (+6,5 kW).

Pokud porovnáte model 1.3 GLX (339 tisíc) s nabídkou ostatních výrobců, zjistíte, že novinka je velmi silnou konkurencí pro daleko zavedenější výrobce. Fabia s motorem 1.4 16V 74 kW stojí v podobné výbavě o cca 40 tisíc víc, Getz přijde také o něco dráže, stejně jako Clio, 206 aj. Swiftu je nutno připočítat k dobru standardní tříletou záruku (japonci a korejci ji mají standardem, evropšpí výrobci bohužel ne), brněnský dealer CanoCar přidává navíc dva roky - dohromady pět let nebo sto tisíc km.

Oficiální fotografie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků