Suzuki Swift 1.5 VVT: nebe a dudy (megatest)

Suzuki Swift nové generace přichází po více než deseti letech. Se starším modelem skutečně nemá nic společného, jde o zcela jiný vůz. Je vyšší, robustnější, má ostré hrany a trochu připomíná Mini. Na trh přichází se dvěma benzínovými motory, 1.3 16V a 1.5 VVT. Testovali jsme silnější verzi.
Suzuki Swift 1.5 VVT: nebe a dudy (megatest)
Seznam kapitol
  1. Vzhled, o výbavách
  2. Interiér, odkládací prostory, místo vpředu
  3. Místo vzadu, zavazadlový prostor, centrál a startování
  4. Motor, pružnost, spotřeba, řízení, jízda
  5. Drobnosti, plusy a minusy, výbava, parametry
  6. Fotogalerie

Jako Mini

Nebudu zastírat, že nový Swift patří mezi auta, která si mě na první pohled získala. Už koncept mne zaujal svými odvážnými tvary, které vůbec nenavazují na svého předchůdce. Zatímco nová Octavia, A3 nebo Golf svoje předchůdce nezapřou a neznalý by si je dokonce mohl splést, Swift jde cestou třeba Renaultu Mégane; stará a nová generace vypadá zcela odlišně. Více vystupují ostře řezané hrany, obliny abyste hledali lupou. Zatímco ale Mégane byl originální minimálně svou zádí a ostrou přídí, Swift už tolik originality nepobral – připomíná Mini a je skutečně dost dobře možné, že si zde designéři skutečně vzali inspiraci. Příkladem mohou být černé A-sloupky, které rozhodně dobrý dojem z vozu nekazí; naopak.

Vůz má méně skloněné čelní sklo,než je dnes obvyklé, téměř kolmou záď a je rozkročen dost široce (je dokonce téměř nejširší ve třídě, širší je, pokud se nepletu, jen nové Clio): to vše jsou také znaky Mini. Jediné, čím se Swift výrazně liší – když pominu vzhled přídě apod., je vyšší výška. Malý japonec má na výšku přesně 1,5 m, zatímco Mini je o více než osm centimetrů nižší. Právě toto je možná důvod, proč se boční dveře, především ty zadní, zdají opticky tak mohutné; mají totiž malá okénka, které doprovází velká plocha plechů pod nimi. Odlehčit se dají bočními lištami, které ale nejsou ve standardu. Suzuki má v nabídce dva typy, originální černé s nápisem Swift a verzi pro Ignis se stříbrnými proužky; na fotografiích vidíte druhé jmenované.


Téměř jako Mini --- Ozdobná koncovka výfuku je specialitou 1.5 VVT

Poznámka: Ani boční, ani přední a zadní lišty nejsou ve standardu a pokud je nedostanete díky dobré výřečnosti zdarma při koupi, připravte si dva tisíce na boční a zhruba čtyři na přední/zadní, což rozhodně není láce, ostatně to platí pro veškeré příslušenství vozů Suzuki. Pokud např. srovnáte ceny příslušenství Fabie a Swift, budete dlouho nevěřícně koukat do papíru. 

Přední i zadní světlomety nekopírují současný trend „kapkovitosti“, ale mají protáhlý svislý tvar, zadní pak zasahují do bočního profilu. Ale opět se, zdá se, kopírovalo: přední světla mi poněkud připomínají Nissan 350Z a černé A-sloupky opět nacházím na Mini. I přes tento nedostatek originality je celkové vzezření Swift nadmíru povedené a vůz vypadá vážně skvěle – a není to jen můj názor, novinku obdivně okukovaly i babičky na vesnici a mnozí se ptali, jakéže značky Swift je. „Suzuki? Ale vždyť Suzuki dělá jen motorky, ne?“ Zkrátka Swift budí zaslouženou pozornost a věřím, že jak Swift, tak nová Vitara přispěje ke zlepšení povědomí o značce Suzuki u nás. Její znalost je totiž mizivá.

Ke vzhledu bych si dovolil ještě jednu poznámku: pokud si budete Swift pořizovat, určitě si připlaťte za verzi GLX, která mimo velmi dobré výbavy přidává 15“ pětipaprsková litá kola s pneumatikami 185/60 R15. Na těchto kolech – mimochodem jsou větší než u srovnatelné konkurence – vypadá Swift skutečně špičkově. Jde o to, že kola s většími disky a současně větší šířkou lépe vyplňují prostor, který jim byl vymezen. Na úzkých plechových čtrnáctkách působí Swift nepatřičně a celkový dojem tato úzká kola docela kazí. Ne všechna auta totiž vypadají dobře na malých kolech – příkladem budiž třeba Seat Ibiza nebo Cordoba, tam jsou 15“ kola skoro podmínkou. Vždy, když vidím Swifta na 14“ plecháčích, něco mi na autě nesedí.

 

 
Zrcátka jsou obrovská --- 15" litá kola Swiftu sedí

Malé, nebo ještě menší?

Ačkoliv nový Swift narostl do výšky a do šířky, je kratší než předchůdce. Se svými 3,7 metry je na hranici třídy malých vozů, stejně velká je snad jen Micra a Mini, ostatní automobily jsou delší a některé dokonce dosahují na čtyřmetrovou hranici (nové Clio, nové Punto). Někdo by proto mohl namítnou, že Swift už patří do třídy mini, tedy k vozům jako Aygo, C1 nebo Panda. Nicméně žádné z těchto aut není tak robustní jako Swift a když porovnáte japonce třeba s Fabií nebo Polem, může se vám zdát na první pohled dokonce větší. Na druhou stranu má Swift docela malý rozvor, 2 380 mm není mnoho a je to hodnota dnes už patřící skutečně do třídy mini. Běžní zástupci malých vozů mají rozvor okolo 2,46 m a novinky jako Punto, Rio nebo Clio dokonce 2,5 m a více. Premiantem je Clio, které má rozvor o téměř 20 cm větší než Swift! K rozvoru a vnitřnímu prostoru se ale ještě vrátím.

Dva motory, čtyři výbavy

Nový Swift přišel na český trh začátkem léta, a to se dvěma benzínovými motory, 1.3 68 kW a 1.5 VVT 75 kW. Slabší motory nejsou k mání a to je obrovská konkurenční výhoda tohoto vozu. Už základní motor má takový výkon a takovou dynamiku, jako nejvýkonnější motory některých vozů konkurence. Přitom cena Swiftu s tímto motorem není nijak přemrštěná, 259 tisíc za pětidveřový model (GA) nepovažuji za žádnou drahotu; v základu máte přední airbagy a ABS. Za příplatek 30 tisíc (GL) získáte dálkové ovládání s centrálem, okna v elektrice, CD přehrávač, otáčkoměr a el. ovládána a vyhřívaná zrcátka. Stejně vybavená Fabia 1.4 55 kW by stála téměř 350 tisíc. Za dalších 25 tisíc máte manuální klimatizaci (GL/AC) a za dalších 25 tisíc (GLX) pak 15“ litá kola, boční a hlavové airbagy, startování a otvírání bez klíče, přední mlhovky a vyhřívání sedadel.

Za výkonnější motor si připlatíte 30 tisíc, bohužel patnáctistovka je dostupná jen ve výbavě GLX (369 900 Kč) a zatím jen v pětidveřovém modelu. Za nějakých 7 kW navíc a 16 Nm to je docela dost a není proto divu, že nápis VVT na Swiftech uvidíte jen velmi zřídka. Už základní motor totiž poskytuje tak dobrou dynamiku, že za patnáctistovku si připlatí skutečně jen ten, komu záleží na každém kilowattu výkonu. Pokud nehodláte jezdit na maximum, není výkonnější motor vůbec nutný. Jeho výhodou je dospělejší a hlubší zvuk, kultivovanější chod v nízkých otáčkách a lepší pružnost. Naopak mezi negativa patří vyšší spotřeba (Suzuki udává o cca půl litru navíc) a nepatrně horší chod řadicí páky v kulise. Oba motory mají převodovky přesné a dráhy krátké, třináctistovce ale jednotlivé kvalty „padají“ lépe.

Stejně jako u dalších japonců ani Swift nenabízí příplatkovou výbavu. Chcete-li něco více, musíte volit vyšší výbavu. Není tak možné mít např. klimatizaci u základní verze nebo si připlatit jen za boční airbagy k verzi GA nebo GL. V seznamu volitelných doplňků je v podstatě pouze metalíza (+10 000 Kč) a barva Supreme Red, která stojí 13 000 Kč. Oproti základní červené, která je zdarma, je to skutečně rozdíl, a zatímco levnější barva vypadá nemastně neslaně, Supreme Red je jednoznačně skvělým doplňkem vzhledu. Vše ostatní už je jen v seznamu příslušenství, patří sem např. koberečky, zámek zpátečky (mimochodem první verze byly dost mizerné), boční lišty, parkovací asistent, loketní opěrka apod. Drobnosti jako tempomat, ESP či xenony ale chybí zcela. A když jsme u příslušenství, je pekelně drahé – ostatně to jsem už jednou zmínil.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vzhled, o výbavách
  2. Interiér, odkládací prostory, místo vpředu
  3. Místo vzadu, zavazadlový prostor, centrál a startování
  4. Motor, pružnost, spotřeba, řízení, jízda
  5. Drobnosti, plusy a minusy, výbava, parametry
  6. Fotogalerie

bazar

Suzuki Swift 1,3
Rok výroby: 2007
Stav: 143 470 km
Cena: 76 000 Kč
Suzuki Vitara 1,6
Rok výroby: 2016
Stav: 12 341 km
Cena: 420 000 Kč
Suzuki Splash 1,2
Rok výroby: 2008
Stav: 161 700 km
Cena: 90 000 Kč
Suzuki SX4 2
Rok výroby: 2012
Stav: 105 700 km
Cena: 200 000 Kč
Suzuki Ignis 1,3
Rok výroby: 2004
Stav: 152 826 km
Cena: 62 000 Kč
Suzuki SX4 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 119 190 km
Cena: 150 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků