Suzuki Swift 1,3: i slabší motor stačí (test)

Od uvedení Swiftu na český trh uplynul už skoro rok. Za tu dobu se přidala řada nových verzí, objevil se třídveřový model, chystá se čtyřkolka a v prodeji bude možná i nafťák. Po testu silnější patnáctistovky jsme si do parády vzali pětidveřový model 1.3 GL s efektními 15" litými koly.
Suzuki Swift 1,3: i slabší motor stačí (test)
Seznam kapitol
  1. Krátce o Swiftu, motor, spotřeba
  2. Podvozek, řízení, parametry, plusy a minusy

O novém Swiftu jsem na AutoRevue.cz psal podrobně už minulý rok v testu verze 1.5 GLX. Vůz s tímto motorem rozhodně netvoří převážnou část prodejů, naopak, lidé si ho kupují jen velmi výjimečně. Důvod je prostý: výkon patnáctistovky je oproti základnímu motoru 1.3 68 kW jen o 7 kW vyšší (+9 k), což není mnoho – a příplatek činí 30 000 Kč. Navíc je motor dostupný pouze v nejvyšší výbavě GLX, zatímco třináctistovka se prodává v dalších třech výbavách – základ GA, lépe vybavený model GC a poté ještě GC/AC s klimatizací. Přesný obsah výbav byl popsán ve zmíněném testu.


Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Canocar Brno.

Je libo trojici dveří?

V současné době se k pětidveřové verzi přidal také třídveřový model, který byl zpočátku prodáván pouze ve verzi 1.3 GLX. Nyní už je dostupný také v základu (výbava GA) s motorem 1.3 l za 249 900 Kč a s motorem 1.5 l ve výbavě GLX za 359 900 Kč. Třídvířko je tedy levnější o deset tisíc než pětidvířko. K třináctistovce je možné pořídit robotizovanou pětistupňovou převodovku – zhoršuje akceleraci o 1,5 s, spotřeba zůstává stejná – a k patnáctistovce si můžete přikoupit čtyřstupňový automat. Zrychlení na stovku zhoršuje o 1,7 s a spotřeba se zhoršila z 6,5 s na 6,9 s.

Přijel i nafťák

Na Slovensku je už delší dobu v prodeji třetí motor, 1.25 DDiS, který má původ ve Fiatu. S objemem necelých 1.3 l nabízí výkon 51 kW a točivý moment 170 Nm. Nízký výkon oproti benzínům (51 oproti 68 kW) ospravedlňuje malá spotřeba 5,7 l ve městě, 4,0 l mimo město a 4,6 l v kombinovaném režimu. Je nabízen pouze ve střední výbavě a oproti motoru 1.3 l stojí o 64 tisíc Sk více, tedy o cca 49 tisíc Kč více. V Česku zatím nafťák v prodeji není, dovozce možná ani nepředpokládá, že by se tu nějaké nafťáky prodaly – ostatně za tu cenu bych se tomu ani nedivil. Dát padesát tisíc za hlučný a pomalý motor se v této kategorii holt nenosí.


Moderní tvary odlišují novinku od starší generace --- Swift je trochu jako Mini

Bude i čtyřkolka

Horkou novinkou je příprava modelu s pohonem všech kol. Vůz byl k vidění už v Ženevě, do prodeje se však dostane až během dubna nebo března. Pohon je řešen elektronicky ovládanou mezinápravovou spojkou, oproti SX4 ale není možné zadek připojit nastálo; přiřadí se pouze v případě potřeby. Zpočátku bude čtyřkolka dostupná pouze pro slabší třináctistovku, přičemž maximální rychlost klesne z 175 na 167 km/h, spotřeba vzroste o cca 0,2 l na 100 km. Na rakouském trhu činí příplatek za pohon všech kol 1 500 eur, tedy cca 43 000 Kč. U nás by tak model 1.3 GLX 4x4 stál okolo 380 000 Kč; ale to je čistá spekulace.


Záď je oproti současným trendům kolmější --- Zezadu je patrný široký rozchod --- Přední světla připomínají Nissan 350Z (Ano, Petře, já v něm dokonce vidím trochu toho Bugatti Veyron... - pozn. šéfredaktora)

Malý velký vůz

Nebudu se nijak podrobně zabývat popisem vozu jako takového, vše podstatné jsem napsal již v testu modelu 1.5 GLX. Rozdílem ve výbavě GL je především absence bezklíčového otvírání a startování, ale není to nijak výrazný handicap. Klíček klasického dálkového ovládání je poměrně dlouhý a pokud jej nosíte v kapse, píchá do stehna. „Krabička“ bezklíčového ovládání je v tomto ohledu příjemnější. Swift je malé auto a tomu odpovídá i prostor uvnitř a zavazadlový prostor, který potěší systémem sklápění sedadel. Vzadu se posadí běžně vzrostlý jedinec, dlouhán ale nalezne dostatek místa pouze nad hlavou. Sedadla vpředu jsou pohodlná, vzadu je to o něco horší; rovné sedáky hůře podpírají stehna.


15" litá kola nejsou ve standardu --- Vzadu se skrývají bubny

Vysoký hlásek

Oproti patnáctistovce má třináctistovka zcela odlišný zvukový projev. Má vyšší naladění, místo altu je to spíše soprán. Ve vyšších otáčkách spíše bzučí, zatímco patnáctistovka dospěle burácí – těžko říct, co je lepší, každopádně mi třináctistovka přišla o něco tišší, a to ve všech otáčkách. Při jízdě po dálnici je slabší motor méně výrazný, stejně tak při jízdě po městě, nicméně pokud jde o charakter zvuku, více mi vyhovuje patnáctistovka. Třináctistovka lépe reaguje na plyn, subjektivně se lépe vytáčí, i otáčky padají rychleji. Zkrátka motor jakoby běžel s větší lehkostí – docela špatně se to popisuje. Ačkoliv je slabší, měl jsem chvílemi pocit, že je svižnější.


Černé čelní sloupky připomínají Mini --- Zadní světla v červené barvě karoserie zanikají --- Široká kola vypadají efektně

Výborná dynamika

Je to ale skutečně jen pocit, testy měření pružnosti ukazují, že třináctistovka na objemnější agregát zkrátka nemá, i když rozdíly nejsou nijak výrazné. U měření jsou v závorce uvedeny časy, kterých dosáhla výkonnější verze; ta byla navíc handicapována větší hmotností díky klimatizaci, která pár desítek kilogramů přidá. Oba motory lze snadno vytáčet až za 6 500 otáček, kdy poměrně nevybíravě zasahuje omezovač – patnáctistovku zastaví o něco dříve, třináctistovka se dostane až těsně k sedmi tisícům. Motor 1.3 l má také o něco delší převody, takže s ním Swift dosahuje vyšších rychlostí. Dvojku lze taktak dostat až na 100 km/h, zatímco u 1.5 l se zastaví na 95 km/h; pětka má při dálniční rychlosti 140 km/h jen 3 800 ot., zatímco patnáctistovka 3 900 ot. Na jedné straně tím trpí dynamika, na straně druhé to jen podporuje úspornost slabšího agregátu.


I základní motor má odhlučněnou kapotu

Ten má podle udávaných hodnot spotřebovat ve městě jen 8 l (8,5 l), mimo město 5,1 l (5,3 l) a v kombinovaném režimu 6,2 l (6,5 l) – hodnoty uvedené v závorkách platí pro motor 1.5 75 kW. V praxi mohu jen potvrdit, že slabší Swift je úspornější; oproti patnáctistovce, která si průměrně vezme cca 7,5 l (převážně město) spotřeboval Swift jen 7 l. Samozřejmě tyto dvě hodnoty nejsou srovnatelné, protože zatímco u silnější verze jde o spotřebou sledovanou za posledních deset tisíc km, u testovaného vozu jen za dva dny, kdy bylo najeto ve městě a mimo město jen 250 km. Ovšem i pohled na ukazatel aktuální spotřeby mi potvrzuje, že třináctistovka je o pár deci skromnější – mohu srovnávat, protože aktuální spotřebu v různých jízdních režimech mám na modelu s motorem 1.5 l přesně vysledovanou.

Pružnost:

  • 60-100 km/h: 3 st. 9,1 s (8,1 s); 4 st. 12,5 s (12 s)
  • 80-120 km/h: 3 st. 9,5 s (8,5 s); 4 st. 15,5 s (13 s); 5 st. 21,8 s (20,5 s)
  • 0-100 km/h: 11,4 s
  • 0-160 km/h: 36 s

Převody:

  • 40: 2 – 2600; 3 – 1700
  • 60: 2 – 3900; 3 – 2600; 4 – 2100
  • 80: 2 – 5400; 3 – 3600; 4 – 2800; 5 – 2100
  • 100: 3 – 4500; 4 – 3400; 5 – 2700 
  • 120: 3 – 5400; 4 – 4100; 5 – 3200 
  • 140: 4 – 4800; 5 - 3800
  • 160: 4 - 5400; 5 - 4300
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Krátce o Swiftu, motor, spotřeba
  2. Podvozek, řízení, parametry, plusy a minusy
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků