Suzuki SC100: geniální dítě

V automobilovém odvětví se společnost Suzuki od začátku zaměřila především na malé automobily. Jedním z nich byl i model SC100 pro exportní trhy.

Michio Suzuki založil společnost Suzuki Loom Company v roce 1909 v Hamamatsu na jihu Japonska. Jak je již patrné z názvu společnosti, zabýval se Suzuki výrobou tkalcovských stavů, do níž vnesl celou řadu inovací.

Do oblasti výroby motorových vozidel pronikla společnost Suzuki až po druhé světové válce. Nejprve v roce 1952 představila svůj první motocykl (jen o rok později jich vyráběla již 6000 za měsíc) a v roce 1955 následoval miniaturní automobil Suzulight poháněný dvoudobým motorem 360 cm3.

Vše vzadu v japonském podání

V roce 1962 přišel například na scénu první typ s označením Fronte LC10 – malý vůz s motorem vzadu a pohonem zadních kol. V interiéru byla dvě nebo čtyři sedadla, podle toho, zda se jednalo o kupé nebo sedan.

Zdrojem hnací síly byl opět dvoudobý tříválec 0,36 litru, který však již ve sportovním modelu další generace (LC10 SS) dosahoval s trojitým karburátorem specifického výkonu přes 100 koní na litr.

Klepněte pro větší obrázek

V této době se totiž pomalu začínal na japonském trhu rodit zajímavý segment vysokovýkonných sportovních verzí odvozených od běžně vyráběných vozů.

První krůčky v Evropě

Na začátku 70. let se objevila na japonském trhu modelová řada Fronte Coupé s designem od Giugiarova Italdesignu. V podobném stylu se nesl i její nástupce Cervo, který dostal do vínku větší rozměry a motor 0,5 litru v souladu s pozměněnými předpisy pro třídu vozů kei.

Klepněte pro větší obrázek
1979 SE100 Wiz-Kid.

Vzrostlejší Cervo se již lépe hodilo pro dobývání zahraničních trhů, na něž zamířilo s karoserií kupé pod označením SC100, které odráželo zvýšení zdvihového objemu nyní čtyřválcového a čtyřdobého motoru na 970 cm3.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
SC100 Whizzkid.

Na některých evropských trzích se tento vůz objevil koncem 70. let a například ve Velké Británii si vysloužil označení „whizzkid“ (geniální dítě).

Kromě lákavé ceny se totiž tento malý a levný vůz vyznačoval nezvykle atraktivním vzhledem. A k tomu ještě překvapivě vyspělou konstrukcí podvozku (ta nicméně nemohla kompenzovat charakteristické chování vozu s motoru vzadu), přestože koncepce s motorem vzadu (výkon 35 kW/47 k) a pohonem zadních kol platila již v této době pro tento druh automobilu za překonanou.

V roce 1982 byla proto řada Cervo/SC100 nahrazena typem Alto s koncepcí „všechno vpředu“, ale to už je jiná historie.


 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků