Suzuki letos slaví stoleté výročí

Kariéru japonského Suzuki lze popsat jako cestu od pletacích strojů k autům s pohonem všech kol. Co vše za sto let prožila?

V roce 1909 založil Michio Suzuki v malé přímořské vesnici společnost Suzuki Loom Company. Firma vydělávala především na výrobě nových tkalcovských strojů pro tehdy rozvinutou výrobu hedvábí. Hlavní rozvoj společnosti začal po roce 1929, kdy Michio Suzuki vynalezl nový typ tkalcovského stroje, který byl exportován do řady zemí.

Ze zakladatele společnosti Suzuki se stal výborný podnikatel, který věděl, že společnost i přes dobrá léta bude muset diverzifikovat, a proto se začal dívat po dalších produktech. Na základě spotřebitelské poptávky se rozhodl pro výrobu malých osobních automobilů. Projekt začal v roce 1937 a během následujících dvou let vzniklo několik prototypů. Základem jednoho z vozů byl malý motor s objemem 800 ccm, který produkoval na tu dobu slušných 13 koní.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
První generace minivozu Suzulight

Po druhé světové válce se výroba automobilů utlumila, ale firma se držela dobře díky výrobě tkalcovských strojů. To se ale změnilo v roce 1951, kdy trh s bavlnou a hedvábím zkolaboval.

V Japonsku ale byla po válce velká poptávka po malých dopravních prostředcích a Suzuki na to reagovalo výrobou kompaktních motorových kol. Řidičům bicyklů pomáhal malý dvoudobý jednoválec o objemu 36 ccm. Po prvních úspěšných prodejích byla založena nová specializovaná firma Suzuki Motor Corporation. V roce 1953 byl představen první skútr Diamond Free s jednoválcem o objemu 60 ccm a boom v prodeji začal poté, co jmenovaný moped vyhrál závody do vrchu Mount Fuji Hill Climb.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Několik verzí odvozeného provedení Carry

Ve světě automobilů zaznamenalo Suzuki úspěch v roce 1955, kdy poskládalo jedno z prvních miniaut pojmenované Suzulight. Maličké dvoudveřové autíčko bylo poháněno dvoudobým motorem o objemu pouhých 360 ccm.

V roce 1963 přichází další milník společnosti Suzuki, když je oficiálně otevřena pobočka na americkém trhu v Los Angeles. Společnost Suzuki Motor Corporation se začala úspěšně rozvíjet a prodávat své automobily a motocykly v řadě dalších zemí. Boom v produkci nastal v 80. letech 20. století, kdy firma podepsala globální spolupráci s koncernem General Motors. Na několika dalších modelech spolupracovaly další japonské automobilky, jako např. Subaru, Mazda nebo Nissan.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Model Carry se vyráběl i s uzavřenou karosérií / Jeden z prvních motocyklů Suzuki s označením SJK Colleda

Vedle produkce osobních automobilů vyrábí Suzuki i lehké užitkové vozy, dále kompletní řadu motocyklů napříč všemi segmenty trhu, terénní čtyřkolky a motory pro vodní skútry a čluny. Suzuki sbírá úspěchy v řadě motocyklových soutěží, od královského šampionátu MotoGP, před WSBK až k nižším soutěžím, jako jsou Superstocky/Supersporty či národní šampionáty.

V České republice se z osobních automobilů dobře prodává kompaktní hatchback Suzuki Swift (test na tomto místě) či SUV Grand Vitara s výbornou terénní prostupností (test na tomto místě), uzavératelným středovým diferenciálem a redukční převodovkou. Současnou nabídku vozů doplňují modely Splash (test na tomto místě), Jimny a zdařilý crossover SX4 (test na tomto místě).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Suzuki Grand Vitara / Suzuki Jimny / Suzuki SX4
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků