Kapitoly článku:
Poněkud větší příplatek
Také Crafter si zaslouží menší entrée. Tohle auto zaručeně jen tak na silnicích nepotkáte, tak abychom věděli, s čím přesně máme tu čest. Když se podíváte do konfigurátoru na stránkách automobilky Volkswagen, vyberete model Crafter osazený nejsilnějším naftovým bi-turbem nabízejícím 163 koní a přejdete do sekce příplatkové výbavy, uvidíte takové ty známé věci jako například rádio za dvanáct, navigaci za padesát, potahy za tři tisíce, když tu najednou taková nenápadná položka „Crafter 4x4: Přestavba Achleitner“ za příjemných 795 000 Kč. Celkem lidově řečeno pálka.
Příplatek za paket Crafter 4x4 je obřích 800 000 Kč. Odpověď na otázku, proč to stojí tolik peněz, ale v terénu najdete velmi rychle.
Na první pohled to vypadá, jako regulérní nehoráznost, která vám cenu auta hnedle zdvojnásobí. Jakmile se podíváte blíž nebo dokonce se projedete, rychle pochopíte, za co to vlastně tak vysokou částku platíte. Crafter sice hrdě nese štítek 4Motion, jenže je zřejmé, že tento systém nemá společné s ostatními čtyřkolkami této značky zhola nic, respektive má společný leda ten štítek.
Rakouská společnost Achleitner na Crafter 4Motion nasadí kompletně jiný podvozek a poctivý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem pracujícím s poměrem 50/50, redukcí, standardní uzávěrkou zadního i středového diferenciálu, jiné jsou také pružiny, tlumiče, stabilizátory, nechybí vyšší světlá výška a ochrana podvozku. Dokoupit můžete ještě uzávěrku předního diferenciálu a terénní pneumatiky. V závislosti na jejich typu naroste světlá výška až o 28 cm.
Štítek 4Motion v tomto případě signalizuje poctivý systém pohonu všech kol, ne jen nějakou obyčejnou mezinápravovou spojku.
Nějaké ochranné plasty na karoserii, které by z Craftera udělaly něco na způsob Passatu Alltrack sice nečekejte, ale přesto tohle auto poznáte na první pohled. Je totiž neskutečně vysoké. V kombinaci s terénními pneumatikami určitě budí respekt. Sluší se doplnit, že stejnou přestavbu lze pořídit ke všem variantám Volkswagenu Crafter.
V interiéru se příplatek 800 000 Kč poznává těžko. Kromě toho, že můžete při jízdách po městě dát řeč s tramvajákem (ovšem s tím, který řídí starou dobrou T3 nebo KT8), najdete prakticky jediný rozdíl vlevo pod volantem. Tam se nastěhovala tlačítka ovládající redukci a trojici uzávěrek. Občas chvíli trvá, než ta která konkrétní uzávěrka zapadne, ale asi vám nemusím vysvětlovat, že v momentě, kdy se rozsvítí všechny kontrolky a vy máte tím pádem zařazenou redukci a zavřené všechny diferenciály, stává se z tohoto Craftera poněkud přerostlý tank, který hledá nějakou překážku hodně, ale opravdu hodně těžko.
V interiéru žádná překvapení nečekejte. Vše je jednoduché, přehledné a také lze velmi snadno poznat, že jde o dvojče Mercedesu-Benz Sprinter.
Když je postavíte vedle sebe
Ta pravá zábava začíná, když obě auta postavíte vedle sebe. Na jedné straně totiž máte nejmenší off-road na českém trhu, proti němu jeden z těch vůbec největších. Jimny měří na délku 3675 mm, široký je 1600 mm a vysoký 1705 mm. Za to Crafter, ten nabídne rozměry 5905 mm, šířku 1993 mm a výšku pro naší konkrétní verzi 2705 mm. Tento údaj se ovšem týká klasického provedení bez paketu Crafter 4x4, neboť se příslušné číslo pro testovaný vůz nepodařilo zjistit ani samotnému Volkswagenu.
Když přesednete přímo ze Suzuki Jimny do Volkswagenu Crafter, je to jako kdybyste se přestěhovali z té nejmenší garsonky do bytu o formátu 4+1 (minimálně). V Crafteru se sedí neskutečně vysoko. Myslím, že nebudu přehánět, když napíšu následující. Pokud máte Jimnyho a chcete si vyzkoušet, jaké to je sedět v terénním Crafteru, můžete, je to velmi jednoduché. Sedněte si na střechu.