Suzuki Grand Vitara: cestou necestou (megatest)

Nová Grand Vitara je oproti předchozí generaci velkým pokrokem kupředu. Vystihuje moderní designerské trendy, nabízí stálý pohon všech kol, uzávěrku centrálního diferenciálu a redukční převodovku. Otestovali jsme benzínovou i naftou verzi.
Suzuki Grand Vitara: cestou necestou (megatest)
Seznam kapitol
  1. Obroda Suzuki, pohon 4x4, krátká a dlouhá verze
  2. Přehled motorů, cenová politika
  3. Moderní interiér, jízdní pohodlí, místo vzadu
  4. Zavazadlový prostor, motor 2.0 16V
  5. Motor 1.9 DDiS, srovnání nafty a benzinu, jízda po silnici
  6. Chování v terénu, slovo závěrem, plusy a minusy, výbava
  7. Technické parametry, fotogalerie část 1.
  8. Fotogalerie část 2.

Pro práci lesníka

V terénu se chová Vitara velmi předvídatelně a je dobře ovladatelná. Poradí si s velkým stoupáním, perfektně žehlí díry na lesních i polních cestách, není problém jet svižně ani po uvláčeném poli. Na muldách nic netluče do podvozku, v autě je ticho jako po pěšině. Pokud máte pocit, že si auto neporadí s kopečkem, stačí nastavit redukci, čímž se převody výrazně zkrátí a auto citelně ožije. Redukci je třeba zařadit, když stojíte – je totiž nutné mít zmáčknout současně spojku a brzdu. Současně s redukcí se uzamkne diferenciál, což zlepší prostupnost terénem. V terénu vás pak omezuje v podstatě jen trakce pneumatik (klasické silniční) a malá křižitelnost náprav. I přes to je Vitara bezesporu to nejlepší v této cenové kategorii. Zatímco Sportage, Tucson, RAV4 či CR-V jsou typická silniční SUV, nabízí Vitara ryzí offroadové vlastnosti.

Pár slov k redukční převodovce: Na benzínových čtyřkolkách mnozí kritizují slabší tah v nízkých otáčkách, kvůli kterému je v terénu nutno nechávat více prokluzovat spojku; ta se pak odměňuje nelibým zápachem. To ale u Vitary řeší redukce, benzin pak jezdí v terénu jako z praku, rozjede se i v prudkých soupáních, aniž byste museli spojku trápit. Naopak nafťák si troufne na prudší stoupání i bez redukce, má lepší tah v nízkých otáčkách; snad proto mívají offroady zpravidla naftové motory. Redukce tedy přijde ke slovu méně často. Když už ji ale zařadíte, musíte dávat pozor na spojku – když ji pustíte příliš zprudka, auto doslova vyskočí vpřed, a to i na dvojku. Ovládat nafťák je zkrátka o poznání obtížnější, vůz je živější a „skákavější“, motor „kope“. Celkově mi v terénu vyhovovala více jízda s „redukčním“ benzinem, který navíc není tak hlučný. Pokud budete vybírat mezi jednotlivými verzemi, zkuste si i jízdu s redukcí, ať poznáte i chování vozu v terénu.

Vitara je parádní auto

Na vozech typu SUV se mi líbí nadhled, jaký mám zejména při jízdě po městě – vidím lépe na semafory, vidím lépe před sebe, neboť mám hlavu na střechami běžných osobních vozů, mám také dobrý výhled do všech stran. Díky velkým kolům a měkčímu odpružení nabízí esúvéčka skvělý jízdní komfort, který oceníte nejen na polních a lesních cestách, ale také na českých tankodromech, které vznikají na silnicích po každé zimě, stejně jako ve městě, kde neustále přejíždíte koleje, různé díry apod. Jde o prostorná auta, která se také dobře hodí pro rodinu. Zkrátka tyto velké vozy mají mnoho různých výhod, které vyváží nevýhody: vyšší spotřebu, vyšší emise, velký aerodynamický odpor při jízdě vyšší rychlostí po dálnici či horší manipulaci při parkování.

Suzuki Grand Vitara je ve své třídě skutečně unikátem. Konkurenční SUV, mezi které patří např. dvojice Hyundai Tucson/Kia Sportage, dále Honda CR-V, Toyota RAV4, Subaru Forester nebo Land Rover Freelander nenabízí současně stálý pohon všech kol, uzávěrku mezinápravového diferenciálu a redukční převodovku. Vitara má při rozumné ceně bohatou základní výbavu, v níž nechybí např. vyhřívání sedadel, automatická klimatizace či CD přehrávač s ovládáním na volantu. Jednoznačně nejlevnější je korejská dvojka, která se prodává za 599 tisíc, nejdražší je pak CR-V se základní cenou 809 tisíc. Nevýhodou Vitary je vysoký příplatek za naftový pohon, který navíc ani nenabízí šestikvalt, což je další minus do sbírky. Jsou to však v podstatě jediná větší negativa naftové verze.

Celkově mohu hodnotit Vitaru jen kladně. Nabízí skvělé vlastnosti v terénu i na silnici, je dostatečně prostorná, má povedený vzhled a kvalitně zpracovaný interiér. Cena základního pětidveřového modelu s dvoulitrovým benzinem je bezesporu skvělá, což se už ovšem nedá říct o verzi naftové, která je o sto tisíc dražší. Cena jako taková, tedy její absolutní hodnota, je však stále více než konkurenceschopná, o čemž svědčí zájem zákazníků. Je však méně dostatkovým zbožím, proto se nedivte, když na naftu budete muset čekat déle, než na benzinový model.

Plusy:

  • dobrá základní výbava
  • slušná cena benzinového modelu
  • dobrá prostupnost terénem
  • solidní jízdní vlastnosti na silnici
  • dobře odhlučněný podvozek, který skvěle tlumí nerovnosti

Minusy:

  • velký rozdíl v ceně mezi benzinovou a naftovou verzí
  • nafťák nemá šestku
  • vyšší hlučnost motorů
  • otvírání pátých dveří

Ceny

Základní výbava JLX: informační displej, upozornění na vypnutí světlometů, kontrolka nedovřených dveří, upozornění na zapnutí bezp. pásů řidiče, zrcátko ve sluneční cloně řidiče a spolujezdce, vyhřívání předních sedadel, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelný volant, doplňky interiéru stříbrné, schránka na brýle u řidiče, dělená opěradla zadních sedadel 60:40, 6x držák nápojů, osvětlení kabiny uprostřed a vzadu, čtecí lampičky vpředu, schránka v podlaze zavazadlového prostoru, osvětlení zavazadlového prostoru, 2x  zásuvka 12V vpředu, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, přední mlhové světlomety, tónovaná skla, vyhřívaná a el. ovládaná zpětná zrcátka v barvě vozu, střešní ližiny, disky kol z lehké slitiny 225/70 R16, rádio s CD přehrávačem + 4x repro, ovládání rádia na volantu, el. ovládání oken vpředu i vzadu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, posilovač řízení, automatická klimatizace, ISO systém uchycení dětské sedačky, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy - přední a zadní, předpínače bezpečnostních pásů, posilovač brzdné síly, ABS + EBD, automatický systém denního svícení

Příplatková výbava: metalíza (+12 000 Kč), přední ochrana „offroad“ (+8 267 Kč), boční nášlapné rámy (+14 475 Kč)

Základní cena modelu 2.0 JLX: 649 900 Kč
Základní cena modelu 1.9 DDiS JLX: 749 900 Kč

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Obroda Suzuki, pohon 4x4, krátká a dlouhá verze
  2. Přehled motorů, cenová politika
  3. Moderní interiér, jízdní pohodlí, místo vzadu
  4. Zavazadlový prostor, motor 2.0 16V
  5. Motor 1.9 DDiS, srovnání nafty a benzinu, jízda po silnici
  6. Chování v terénu, slovo závěrem, plusy a minusy, výbava
  7. Technické parametry, fotogalerie část 1.
  8. Fotogalerie část 2.
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 1st Edition: Sesazený král Evropy vrací úder

Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG

Přestože se nový Volkswagen Golf tváří jako ten minulý, ve skutečnosti prošel komplexní proměnou. Spoléhá na elektrifikaci a přijel se zcela novým pojetím interiéru. Všechno to přináší zajímavé výhody, ale také jisté nevýhody.

včera | Jan Mička | 53 příspěvků
Se Škodou Octavia 2.0 TDI Evo poprvé v Česku: Musí být nejlepší. Daří se jí to?

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Evo

Novou generaci Škody Octavia jsme poprvé vyzkoušeli rovnou na českých silnicích. Kombi s motorem 2.0 TDI Evo se tváří jako ideální služebák, navíc model jako takový nemá v rámci automobilky jednoduché poslání.

27.  3.  2020 | Jan Mička | 146 příspěvků
TEST Mazda CX-30 Skyactiv-X 6MAN vs. 6AT 4x4: Revoluční All In One?

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X

Vznětová, zážehová, přeplňovaná, atmosférická, hybridní. Zdá se to sice k nevíře, ale všechna tato adjektiva popisují kompaktní SUV Mazda CX-30 s „dieselovým benzinem“ Skyactiv-X. Jen ne všechna najednou. Jaká tedy v reálném světě je a jak se liší čtyřkolka s automatem od předokolky s manuální převodovkou?

25.  3.  2020 | Petr Schnagl | 25 příspěvků