Suzuki Grand Vitara: cestou necestou (megatest)

Nová Grand Vitara je oproti předchozí generaci velkým pokrokem kupředu. Vystihuje moderní designerské trendy, nabízí stálý pohon všech kol, uzávěrku centrálního diferenciálu a redukční převodovku. Otestovali jsme benzínovou i naftou verzi.
Suzuki Grand Vitara: cestou necestou (megatest)
Seznam kapitol
  1. Obroda Suzuki, pohon 4x4, krátká a dlouhá verze
  2. Přehled motorů, cenová politika
  3. Moderní interiér, jízdní pohodlí, místo vzadu
  4. Zavazadlový prostor, motor 2.0 16V
  5. Motor 1.9 DDiS, srovnání nafty a benzinu, jízda po silnici
  6. Chování v terénu, slovo závěrem, plusy a minusy, výbava
  7. Technické parametry, fotogalerie část 1.
  8. Fotogalerie část 2.

Japonská obroda

Začalo to novou generací Swiftu, která si z té minulé nevzala ani gram železa. Je to zcela jiné auto s moderním vzhledem a technikou. Starý Swift, který se s menšími obměnami vyráběl přes deset let, už nemohl na současném trhu obstát. Není proto divu, že Suzuki nemohla jít cestou evoluce, ale pořádné revoluce. Mezi starým Swiftem a novým modelem je rozdíl asi jako mezi Felicií a Fabií. Swift dostal moderní design se zvýrazněnými hranami a málo skloněným čelním sklem, širokým rozchodem a malou délkou. Není proto divu, že mnohým připomíná Mini Coopera se světlomety Nissanu 350Z. Suzuki navíc nasadila výbornou cenu, která jen těžko hledá konkurenci.

Poznámka: Jako začátek „obnovy“ značky by někteří označili příchod modelu Ignis, podle mého názoru však šlo spíše jen o jakousi předzvěst skutečné revoluce, která přišla až se Swiftem. Dobrý vůz tehdy zabila poměrně vysoká cena, kterou teď dovozce snižuje o poměrně výrazné bonusy.

Stejně tak překvapila nová Grand Vitara uvedená v loňském roce. Opět má zvýrazněné hrany a moderní tvary, agresivní příď a masivní zadní sloupek dává tušit, že z minulé generace nezůstal kámen na kameni. A skutečně – zcela nový je podvozek, který byl více přizpůsoben jízdě po běžné silnici; vpředu má závěsy McPherson, vzadu je nezávislé zavěšení. Žádné lichoběžníkovité závěsy, jen minimální křižitelnost náprav, zkrátka SUV, na jaké jsme v poslední době zvyklí. Většina lidí totiž s takovými vozy do těžkého terénu nejezdí, většinou jen polechtá nějakou tu lesní cestu nebo se projede po poli. Přesto je nová Vitara více offroadem než většina její konkurence.


Za zapůjčení Grand Vitary s motorem 2.0 16V i 1.9 DDiS děkujeme společnosti Canocar Brno.

Dalším modelem vedoucím pomalu a jistě k obrodě značky je SX4, vůz na pomezí nižší a nižší střední třídy, což je v podstatě hatchback se zvýšenou stavbou karoserie trochu připomínající malá MPV. Vůz je dlouhý 4,1 m, takže stojí přesně mezi Swiftem (3,7 m) a Vitarou (téměř 4,5 m). Nabízí se jako běžná předokolka s běžnou světlou výškou a jako čtyřkolka se světlou výškou 19 cm – tedy jen o centimetr méně, než má Vitara. Pohon všech kol je řešen mezinápravovou spojkou, která spíná v případě prokluzu předních kol. V běžném provozu jsou poháněna pouze přední kola, v automatickém režimu se může přiřadit v případě potřeby zadek a konečně v režimu „terénním“ můžete pohon 4x4 uzamknout až do rychlosti 60 km/h. SX4 je zajímavou alternativou pro ty, pro které je Vitara příliš velká a zbytečná.

Jak funguje 4x4

Vitara oproti tomu řeší pohon všech kol jinak. Oproti starší generaci má stálý pohon obou náprav, na který je výkon distribuován standardně v poměru 47:53. Není zde žádná mezinápravová spojka, nemáte možnost pohánět pouze zadní nápravu jako u staršího modelu. Zůstala ale zachována redukční převodovka, která zkrátí převody téměř o polovinu, na nápravy se tak dostává dvojnásobek výkonu, což zajistí snadný průchod terénem bez nutnosti zbytečně ničit spojku a motor nízkými otáčkami. Nechybí centrální diferenciál se zvýšenou svorností, přičemž novinkou je uzávěrka – zavřete nejen mezinápravový diferenciál, ale také natvrdo pohon všech kol v poměru 50:50. Pohon všech kol je zkrátka vyřešen do nejmenších detailů a ptám se: jaké konkurenční SUV této kategorie toto umí? Jako jedinou nevýhodou při jízdě terénem vidím křižitelnost náprav, kdy není problém se dostat do situace, kdy protilehlá kola visí ve vzduchu. Ale to je i vlastnost všech konkurenčních SUV.


Přední nárazník i prahy najdete ve standardním příslušenství

Krátká i dlouhá

V současné době je Vitara nabízena v tří a pětidveřové verzi, přičemž třídveřová je skutečně kraťučká – má na délku dokonce o pět centimetrů méně než model SX4. Přesto se svými čtyřmi metry délky a téměř 1,7 m výšky vypadá velmi povedeně a osobně krátkou Vitaru považuji za nejhezčí krátké SUV na trhu. Vůz má také zkrácený rozvor na miniaturních 2 440 mm, tedy o 20 cm méně než dlouhý model, což zaručuje nedostatek místa na zadních sedadlech, na která se navíc hůře nastupuje. Swift má oproti tomu rozvor 2 380 mm a SX4 pak 2 500 mm; krátká Vitara je zkrátka spíše dvoumístný automobil. Malý je také zavazadlový prostor – jen 184 l, což je ještě méně než má Swift; krátkou Vitaru si tak koupí nejspíše mládenec, který chce ohromovat okolí stylovým vozem, a který se chce po pracovní směně vyřádit v terénu.


Rezerva je připevněna na pátých dveřích

Dlouhá Vitara nabízí pět plnohodnotných míst, výrazně větší prostor vzadu a hlavně daleko větší kufr – ten má hodnotu 398 l, po sklopení sedadel 1 386 l. Je to zkrátka rozměrově i prostorem „normální“ SUV střední třídy, kam patří např. Toyota RAV4, Honda CR-V, Hyundai Tucson či Kia Sportage. Krátka Vitara má nájezdové úhly 29 st. vpředu a 36 st. vzadu, přechodový úhel je pak 20 st. Delší model nabízí vpředu shodně 29 st., vzadu ale už jen 27 st. kvůli delšímu převisu, nepatrně je také horší přechodový úhel: 19 st. Světlá výška je v obou případech 20 cm. Modely se také liší možnostmi pohonu všech kol. Zatímco dlouhá verze nabízí vše, co jsem zmiňoval výše, třídveřáku s benzinovým motorem chybí uzávěrka diferenciálu a redukční převodovka. Při běžném provozu to ale není žádný problém, jde o prvky, které použijete skutečně jen v těžším terénu.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Obroda Suzuki, pohon 4x4, krátká a dlouhá verze
  2. Přehled motorů, cenová politika
  3. Moderní interiér, jízdní pohodlí, místo vzadu
  4. Zavazadlový prostor, motor 2.0 16V
  5. Motor 1.9 DDiS, srovnání nafty a benzinu, jízda po silnici
  6. Chování v terénu, slovo závěrem, plusy a minusy, výbava
  7. Technické parametry, fotogalerie část 1.
  8. Fotogalerie část 2.

bazar

Suzuki SX4 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 74 344 km
Cena: 230 000 Kč
Suzuki SX4 1,5
Rok výroby: 2011
Stav: 54 211 km
Cena: 196 000 Kč
Suzuki SX4 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 38 451 km
Cena: 206 000 Kč
Suzuki Swift 1,3
Rok výroby: 2007
Stav: 143 470 km
Cena: 76 000 Kč
Suzuki Vitara 1,6
Rok výroby: 2016
Stav: 12 341 km
Cena: 420 000 Kč
Suzuki Splash 1,2
Rok výroby: 2008
Stav: 161 700 km
Cena: 90 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků