SUV jsou poprvé v historii nejprodávanější segment nových aut v Evropě

SUV jsou poprvé v historii nejprodávanější segment nových aut v Evropě

V Evropě vždycky hrály první ligu hatchbacky segmentů B a C, tedy typicky Ford Fiesta a Volkswagen Golf. Vozy kategorie SUV nebyly tolik v kurzu, dokud se automobilky nedokázaly novými modely trefit do vkusu evropských zákazníků. A rázem máme poprvé v historii vozy kategorie SUV jako nejprodávanější segment i v Evropě.

Srovnání Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4x4 vs. Nissan Qashqai DIG-T 160

Srovnání Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4x4 vs. Nissan Qashqai DIG-T 160

V roce 2015 si nové SUV koupilo 22,49 % zákazníků, což je výrazná změna proti 19,81 % roku 2014. Celkem se nových SUV prodalo 3,2 milionu, to je téměř o čtvrtinu víc než v roce 2014 v absolutních prodejních číslech. Jedničkou je Nissan, ten v Evropě prodal 376 000 vozů kategorie SUV.

Galerie: Top 20 nejprodávanějších aut v Evropě za celý rok 2015

Galerie: Top 20 nejprodávanějších aut v Evropě za celý rok 2015

Procentuálně rostla nejvíce třída středních SUV, kam spadá třeba Audi Q5 nebo Volvo XC60. Ta si polepšila o 42 %, ovšem v celkových číslech jsou největším tahounem segmenty malých a kompaktních SUV. Dohromady se v nich prodalo skoro 2,5 milionu nových aut.

Tržní podíl jednotlivých segmentů na evropském trhu (zdroj: JATO dynamics)
obchodní třída nejprodávanější
model kategorie
tržní podíl
2015
tržní podíl
2014
meziroční změna
prodejů absolutně
SUV Nissan Qashqai 22,49 % 19,81 % 24 %
malé vozy Ford Fiesta 21,99 % 22,73 % 6 %
kompaktní vozy VW Golf 20,61 % 21,30 % 6 %
MPV VW Golf Sportsvan 10,48 % 11,66 % -2 %
střední třída VW Passat 9,05 % 8,77 % 13 %
městská auta Fiat 500 8,79 % 8,87 % 8 %
velká auta Audi A6 2,75 % 3,04 % -1 %
sportovní auta Audi TT 0,72 % 0,67 % 18 %
luxusní auta Mercedes třídy S 0,27 % 0,32 % -6 %
ostatní   2,84 % 2,84 % 9 %

Celkem se v Evropě prodalo 14,2 milionu nových aut. To je více než devítiprocentní nárůst proti roku 2014. Nejúspěšnější značkou je Volkswagen, který prodal 1,73 milionu aut, druhý je Ford s 1,02 milionem vozů. Tyto jediné značky se dostaly přes milion kusů. Renault udal 975 tisíc aut, Opel pak 942 tisíc vozů.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků