Se Subaru XV vyzkoušela automobilka zcela nový koncept crossoveru se skutečně terénními jízdními vlastnostmi. Cílilo na mladou klientelu, pro niž by se XV stalo prvním Subaru. Skutečný úspěch se ale dostavil až v posledních letech.
Kdo by to řekl, že Subaru XV letos slaví desáté narozeniny. Možná si tato dvě písmena spojíte se speciální verzí Imprezy, která crossoveru předcházela v roce 2010. Šlo o standardní verzi ozdobenou plastovou ochranou karoserie, střešními ližinami a specifickými koly. Smyslem bylo nabídnout více crossoverový styl při zachování příkladných jízdních vlastností. Bohužel koncept zafungoval jen na 26 zákazníků.
Jan Mička, Vladimír Kadera
V roce 2012 přišlo na trh plnokrevné XV, které cílilo na mladou klientelu, ale zároveň nabídlo mimořádnou užitnou hodnotu v podobě nadprůměrných jízdních vlastností v terénu. Ty samozřejmě doprovázely typické benefity crossoveru jako vyšší posed a příkladný výhled. Prakticky dodnes nemá přímého konkurenta a se světlou výškou 22 cm předčí i některá SUV. Výrazné osvěžení přineslo 10 odstínů laků karoserie, přičemž některé svou pestrostí vybočovaly z dosavadních trendů značky.
Záměr se povedl. Subaru XV přilákalo velký počet nových zákazníků a po několik let v řadě bylo nejprodávanějším modelem značky. Pouze v roce 2018 jej překonal Forester. Nabídka byla poměrně jednoduchá a kombinovala dvojici nových zážehových boxerů řady FB o objemech 1,6 a 2,0 litru. Ty přinesly úsporu paliva a celkově kultivovanější chod. Modelu XV byla navíc na míru postavena převodovka Lineartronic.
Během prvních šesti let prodeje si v České republice našlo svého majitele přibližně 800 vozů. Čísla rapidně vzrostla s představením druhé generace stojící na nové platformě SGP, kterou postupně přijaly i další modely. Na český trh dorazila v roce 2018 a zájemcům přinesla vyšší tuhost karoserie, což se významně promítlo do lepších jízdních vlastností na silnici i v terénu. Rapidně stoupla už tak příkladně hodnocená bezpečnost podpořená unikátním systémem EyeSight. Organizace Euro NCAP jej vyhlásila jedním z nejbezpečnějších vozů a v rámci japonského standardu JNCAP získalo VX ocenění za nejlepší hodnocení v historii testů.
Mezi další technické novinky patřily z 80 % přepracované motory a první integrace 8palcového centrálního displeje. O další rok později přesedlalo Subaru XV na hybridní motory, přičemž překvapivě se lépe prodává slabší varianta. Za uplynulých 10 let se prodalo na českém trhu 2096 kusů z čehož 1300 registrací připadá druhé generaci prodávané od roku 2018.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ