TEST Subaru XV 2.0i-E Executive+ MY21 Foto: Samuel Mareček

TEST Subaru XV 2.0i-E Executive+ MY21 Foto: Samuel Mareček

TEST Subaru XV 2.0i-E Executive+ MY21 Foto: Samuel Mareček
TEST Subaru XV 2.0i-E Executive+ MY21 Foto: Samuel Mareček
TEST Subaru XV 2.0i-E Executive+ MY21 Foto: Samuel Mareček
TEST Subaru XV 2.0i-E Executive+ MY21 Foto: Samuel Mareček
59
Fotogalerie

TEST Subaru XV 2.0i-E Executive+ MY21: Do města, na pole, do lesa i do bahna

Japonský crossover Subaru XV je vůz mnoha kvalit, ale zároveň i kompromisů. Automobilka se jej snaží neustále vylepšovat a nyní nám tak předkládá tu nejčerstvější várku inovací zabalenou do nejvyšší výbavy Executive+.

Radosti
Brilantně naladěný podvozek
Skvělé řízení
Přehledný interiér
Bohatá výbava
Starosti
Vyšší spotřeba dvoulitru
Dynamikou neoslní
Malá nádrž na palivo
8  /10

Trocha make-upu a nová piha

Designových změn si na první pohled všimnou snad jen praví subaristé, ale pokud k nim nepatříte, pomůžu vám. Stříbrné plasty v předním nárazníku okolo mlhovek jsou menší, tvarované do písmene L, čelní maska má jiný design a lehce se ladil i vzhled disků, což je vidět i na našem hybridním dvoulitru s osmnáctkami.

Ta největší novinka vás ale asi už praštila do očí: nový lak žlutá perleť, kterému v nabídce sekunduje ještě modrá perleť. Pro odhalení dalších změn už se musíte trochu přikrčit. Pod znakem v přední masce najdete malou kameru. Ta slouží k funkci systému Front View Monitor, která promítá obraz na displej uprostřed palubní desky. Můžete si tak pomoct s parkováním a vjížděním do nepřehledných křižovatek.

Tvůrci si dali záležet na kvalitním obrazu z kamery, který se dá srovnat s kvalitou parkovací kamery. Jinak jde o staré dobré Subaru XV se vším, co na něm máme rádi, včetně funkce asistenta dálkových světel s natáčením do zatáček, které funguje současně s točením volantu, bez latence.

Organizovaný chaos

Každý, kdo si poprvé sedne za volant Subaru XV či Impreza, bude asi pěkně vykulený. Jen na volantu je šestnáct tlačítek a dva kolébkové přepínače a kamkoliv jinam se řidič podívá, tam je nějaké tlačítko. Prvních pár dní vám z toho asi půjde hlava kolem, ale časem si tak zvyknete, že vás jakákoliv dotyková plocha v jiném autě rozohní. Tlačítka jsou navíc skvěle zpracovaná, až na výjimku, kterou je panel pod infotainmentem. Knoby na ovládání hlasitosti a ladění rádia jsou sice v pořádku, ale tlačítka mezi nimi jsou dost chabá, uvolněná a působí lacině. Dále budete asi vyjevení, jak skvělý výhled do všech stran a přehled o rozměrech vozu máte.

Pozornosti neunikne ani vzdušnost na všech sedadlech. Se svými 183 centimetry se všude vejdu s dostatečnou rezervou na hlavu, to samé vzadu před koleny. V naší nejvyšší výbavě Executive+ je pak sedadlo řidiče elektricky nastavitelné a potěší i panoramatické střešní okno.

Novinek v interiéru je poskrovnu, viditelné je vlastně jenom nové prošívání a tlačítko View na volantu, které aktivuje zmíněnou přední kameru. Asi nejdůležitější novinkou je rozšíření funkcí do terénu, kdy si XV přebírá aktuální režim X-Mode od větších modelů Outback a Forester. Neovládá se otočným kolečkem, ale tlačítky na středové konzole.

Pokračování 2 / 3

Náš hybrid, naše pravidla

Pod kapotou testovaného vozu se nacházel plochý atmosférický dvoulitr, který sám o sobě produkuje výkon 110 kW (150 koní) v 5600 otáčkách za minutu. Kolem 4000 otáček je pak k dispozici 194 N.m točivého momentu. Jako pomocník mu slouží hybridní systém pracující s 118V sítí, jehož součástí je elektromotor integrovaný v převodovce Lineartronic.

Elektromotor disponuje výkonem 12,3 kW a točivým momentem 66 N.m. Subaru používá hybridní systém z vlastního vývoje. Lithium-iontová baterie má kapacitu 0,6 kWh. Jedná se tedy o klasický hybrid, ve kterém není možné aktivovat ručně jízdu na elektřinu. Za ideálních podmínek to systém zvládne sám na vzdálenost 1,5 kilometru, ale při razantnějším přidání plynu se stejně sepne spalovací motor. Jinak má XV ještě dva akumulátory, jeden pro příslušenství a druhý pro restart motoru. Počítat tedy můžete s odpojováním motoru při nízké zátěži a s dopingem výkonu při vysoké zátěži. Často se mi však stávalo, že se po nastartování motoru s odpojováním třeba ani třicet kilometrů neobtěžoval.

Subaru XV s hybridní zástavbou přibralo sto kilogramů, váží tak nyní 1651 kg. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 10,7 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 193 km/h. Dynamika je tedy dost vlažná a pro prudkého řidiče XV opravdu není. Ve vysokých otáčkách motor monotónně ječí a s rychloměrem se nic moc neděje. Na plynu prostě nestůjte.

Klidnému člověku se odmění málokdy vídanou plynulostí. Režimem I (Intelligence) si zvolíte ladnou křivku nárůstu výkonu a můžete si jen tak plout. Nebojte, těch 130 km/h pojedete, ale až za chvíli. Pak je tu ještě režim S (Sport). Ten je rapidnější a auto je s ním v nízkých rychlostech příjemně pružné. Reakce na plyn jsou ale skvělé v obou režimech a můžete si kola jen něžně pootáčet. To se hodí třeba do terénu.

Převodovka Lineartronic dokáže simulovat rychlostní stupně. Volit si je můžete i pádly pod volantem. Subaru XV však tuto funkci povyšuje systémem e-Active Shift Control, která se aktivuje režimem S. Jedná se v podstatě o to, že vám při sportovní jízdě bude auto hlídat, abyste měli za zatáčkou vždy dost otáček pro svižnou akceleraci. A nebojte se, sportovní jízda v tomhle autě není pasé.

Balanc par excellence

Opět se totiž hodí zmínit, jak skvěle má Subaru XV naladěné hřebenové řízení s elektrickým posilovačem a jak báječně je sehrané s podvozkem (vpředu McPherson, vzadu nezávislé odpružení typu double wishbone). I přes vyšší zástavbu karoserie se auto v zatáčkách takřka nenaklání a vy tak snadno získáte pocit, že ho můžete do oblouku poslat v opravdu vysoké rychlosti. A až to uděláte, tak budete překvapení, jak jednoduše to zvládlo.

Styčným bodem jízdních vlastností vozů Subaru je pohonné ústrojí s motorem s protilehlými válci, který tak může být uložený velmi nízko. Benefitem není jen nízké těžiště a tudíž nadprůměrná ovladatelnost (XV v podstatě nezná nedotáčivost), ale také vysoká úroveň bezpečnosti, kdy umístění napomáhá soustřeďovat energii z případného nárazu spíš pod vozem, mimo prostoru pro posádku.

Další důležitou položkou vozu Subaru XV je pohon všech kol Active Torque Split AWD, dříve používaný u vozidel s automatickou a nyní i bezestupňovou převodovkou. Tento systém nemá mezinápravový diferenciál, přední náprava se pohání přímo a zadní se připojuje pomocí vícelamelové spojky ovládané tlakem oleje.

V běžných rychlostech budete překvapení kultivovaností podvozku. Už předchozí provedení patřilo k nejlepším na trhu, ale v Subaru si asi řekli, že je to ještě málo. Pro modelový rok 2021 upravili tvar vinutí pružin a přeladili tlumiče na ještě větší komfort. Rovnou se ale přiznám, že jsem rozdíl v žehlení nerovností nepoznal. Už v roce 2020 bylo naprosto příkladné a nějaké odlišné nuance v chování podvozku jsem nyní necítil. Prostě stále komfort par excellence.

Kombinace výše zmíněných faktorů a světlé výšky 220 mm dělá z XV nezastavitelného parťáka, kterého můžete vzít opravdu kamkoliv. On se totiž vážně neztratí ani v terénu. Není to tak osobní auto, co si na něco hraje, ale skutečné SUV tak, jak to bylo původně zamýšleno. Vyjeté koleje od traktoru, pařezy ani obrubníky, nic mu nevadí. Všechno tady sedí, dokonce i rozumně vysoké pneumatiky na osmnáctkách.

Jestli ovšem Subaru XV něco sráží na zem, tak je to jeho apetit. Kdo neporozumí jeho vlastnostem, pro toho to bude obzvlášť těžko pochopitelné. Průměrná spotřeba je okolo 8,5 až 9,5 l/100 km. Záleží, jak moc často se vyskytujete na dálnici. Samozřejmě se to ještě dá akceptovat, ale malá nádrž na pouze 48 litrů paliva prostě mrzí. Takhle máte jízdní dosah zhruba 500 km a to mi přijde málo.

Kdyby byl dvoulitr moc...

Stejně jako u imprezy není ani u XV dvoulitrový hybrid jedinou možností pohonu. Vedle veskrze povedeného hybridu stále zůstává v nabídce i elektrifikace prostá šestnáctistovka s výkonem 84 kW a točivým momentem 150 N.m, která je schopna rozjet crossover z nuly na stovku za 13,9 sekundy a maximální rychlost 175 km/h. Oproti hybridnímu dvoulitru, který je na stovce o více než tři sekundy rychleji, je to brutální rozdíl, navíc udávaná spotřeba paliva (7,9 l/100 km) je jenom o deci nižší. Má tedy vůbec smysl se o šestnáctistovku zajímat?

Subaru XV obecně není dálniční sprinter. Těží ze skvělé ovladatelnosti, komfortního podvozku a přesného řízení, což jsou atributy, které platí jak pro dvoulitr, tak pro jedna-šestku se skromným výkonem. U menšího motoru rychle narazíte na limity dynamiky, ovšem pro ty, kteří hledají popsané výhody „ploché“ koncepce, překvapivě dobrou průchodnost terénem (s XV jsme se prodírali jistěji než třeba s foresterem, který limitují převisy karoserie) a nikam nespěchají, je i jedna-šestka zajímavá volba.

Tohle auto vás hodí do klidu. Naučíte se citlivě pracovat s plynem, efektivněji využívat výkon a zaměříte se na spotřebu. Ta v našem případě činila 7,8 l/100 km v režimu „lehké“ dálnice a města, rozdíl oproti hybridnímu dvoulitru byl tedy nakonec větší, než udávají oficiální technická data. A pokud uvažujete čistě prakticky, bez hybridu máte i větší kufr (385 vs. 340 litrů). Tím neříkám, že máte hned běžet do Subaru a vykoupit šestnáctistovky, ovšem házet tento motor přes palubu jenom proto, že nenabídne excelentní dynamiku, by mohla být chyba. My mu dali šanci a splnil očekávání. Stran spotřeby paliva je dokonce předčil.

Šestnáctistovce hraje do karet i výrazně nižší základní cena – základ je za 660.000 Kč, což je o nějakých jednadvacet tisíc více, než kolik dnes dáte za nejlevnější Škodu Karoq s tříválcem 1.0 TSI (81 kW), manuálem a pohonem předních kol. Hybrid začíná na 830.000 Kč. Pokud nezvolíte červený nebo šedý odstín, počítejte i s příplatkem 12.000 Kč za lak karoserie.

My zkoušeli prostřední verzi Comfort za 725.000 Kč (s hybridem za 890.000 Kč), v jejíž výbavě nechybí natáčecí bi-LED světlomety, 17palcová litá kola, kožený multifunkční volant, vyhřívaná přední sedadla, dvouzónová automatická klimatizace, infotainment Starlink s 8palcovým displejem a konektivitou Apple CarPlay a Android Auto, zadní parkovací kamera, adaptivní tempomat či sedm airbagů. Je to slušně vybavené auto se spolehlivou čtyřkolkou a automatem za férovou cenu. Výkonem a dynamikou sice neohromí, ale pro městský a příměstský provoz bohatě stačí.

Pokračování 3 / 3

Cena

Subaru XV startuje na částce 660.000 Kč se základní šestnáctistovkou a výbavou Active ES. Dvoulitr je již pouze hybridní a dostupný je taktéž od výbavy Active s cenovkou od 830.000 Kč. Námi testovaný hybridní exemplář v nejvyšší výbavě vyšel na 980.000 Kč. Subaru vlastně nemá ani moc konkurentů, základní šestnáctistovka s příplatkem za bílý lak stála 737.000 Kč.

Pokud budete chtít kompaktní SUV s benzinovým motorem, automatem a pohonem 4x4, tak vám to nabídne třeba VW T-Roc za 950.900 Kč, ovšem jeho dvoulitr má 140 kW a převodovka je dvouspojková. Subaru se navíc neobtěžuje s příplatky, pokud chcete to nejlepší, tak si prostě zvolíte výbavu za milion a víc už po vás nechce. Na to bychom také neměli zapomínat

Závěr

Takže si shrňme, co je na Subaru XV nového. Lehké designové retuše, nová a dobře fungující kamera, lehce přeladěný podvozek a režimy X-Mode do terénu a S a I jakožto jízdní režimy upravující chování motoru. Nezískalo větší nádrž, silnější motor ani jinou převodovku. Základní vlastnosti XV tak zůstávají stále stejné, jen se lehce ladily dílčí prvky. Pořád je to však osobák, s nímž nemusíte jezdit jenom po silnici, ale nabídne i přesvědčivé vlastnosti v terénu.

Se Subaru XV vás bude bavit jezdit úplně všude. Pokud jste se chtěli po cestě z práce jednou podívat, co je za „támhletím kopcem“, nemáte doma off-road a na procházku se psem je to moc daleko, tak právě Subaru XV vás tam v pohodě odveze. A ještě bude komfortní a snadno ovladatelné i v náročných podmínkách. Volba motoru je na vás - dvoulitr je jistota toho nejlepšího, co může XV nabídnout, ale ani motor 1.6i není k zahození. Není pro každého, ale zákazníky si jistě najde.

Subaru XV: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 660.000 Kč (1.6i ES Active/84 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 980.000 Kč (2.0i-E Exclusive+/110 kW)
Cena testovaného vozidla         992.000 Kč (2.0i-E Exclusive+/110 kW)

Technické údaje: Subaru XV

Rok • stupeň výbavy
2021 • Executive+
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 995 cm3
Vrtání • zdvih
84,0 mm • 90,0 mm
Stupeň komprese
12,5:1
Nejvyšší výkon
110 kW (150 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 600 až 6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
194 Nm při 4 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,7 s
Nejvyšší rychlost
193 km/h
Převodovka: způsob řazení
bezstupňová
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
340 l • 1 193 l
Objem palivové nádrže
48 l
Hmotnost: provozní • celková
1 628 kg • 2 070 kg
Prům. spotřeba: komb.
7,9 l/100 km
Rozvor náprav
2 665 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 550 mm • 1 555 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 465 × 1 800 × 1 595 mm

Sériová výbava: 18“ litá kola, aktivní natáčecí diodové světlomety, přední mlhovky, elektricky ovládaná a sklopitelná vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, dešťový a světelný senzor, elektricky ovládané střešní okno, kožené čalounění, vyhřívaný kožený multifunkční volant, vyhřívaná přední sedadla, elektricky ovládaná okna, bezklíčové odemykání, dvouzónová automatická klimatizace, multimediální systém s 8“ obrazovkou, navigace, zadní parkovací kamera, adaptivní tempomat, sedm airbagů, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, sada na opravu pneumatik, vyhřívání volantu, 2módový SI Drive, 2módový X-Mode

Volitelná výbava: žlutý perleťový lak Plasma Yellow (12.000 Kč)

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud