České Subaru dává sbohem WRX STI. A je to loučení ve velkém stylu!

Tuzemské zastoupení Subaru nechce nechat legendární WRX STI „umřít“ jenom tak. K příležitosti ukončení prodeje připravilo speciální patnáctikusovou edici za téměř 1,4 milionu korun.

Když jsem si otevřel nejnovější tiskovou zprávu českého zastoupení automobilky Subaru, měl jsem chvíli pocit, že nečtu produktové informace, ale parte. Posuďte sami: „Stále nechceme věřit tomu, že by se Subaru na evropský trh nevrátilo s legendárním modelem, které mu pomohlo postavit jméno nejen na zdejším trhu. Stále věříme, že WRX STI, populární „estéíčko“, do Evropy opět dorazí, i když třeba s některým z alternativních pohonů. A proto i to loučení bereme jako dočasné a nikoli nenávratné,“ píše se ve zprávě.

Subaru Viziv Performance STI je novému WRX STi zase o kousek blíže

Subaru Viziv Performance STI je novému WRX STi zase o kousek blíže

Jenže on tento smutek má své opodstatnění. Byla to totiž právě nejostřejší verze Imprezy (později pouze WRX STI), která budovala image značky na světových podnicích rallye a zapsala se do srdcí všech milovníků legendárního souhvězdí. Zatímco dříve se o konci WRX STI v Evropě kvůli spekulovalo, nyní je všechno oficiální, byť zatím stále ještě existuje možnost, jak si tento vůz pořídit. Jednak bude ještě pár kousků u dealerů, kteří se stihli na nezvratný osud připravit, ale hlavně bude k dispozici patnáctikusová série Final Edition určená výhradně pro náš trh.

Ke koupi je Subaru WRX z filmu Baby Driver. Můžete ho mít i vy!

Ke koupi je Subaru WRX z filmu Baby Driver. Můžete ho mít i vy!

Final Edition vychází z výbavy Sport modelového roku 2018. Stojí 1.380.000 Kč, tedy o 80.000 Kč více než dosavadní vrchol Sport, a svým vzezřením se vrací ke kořenům. Na výběr je mezi laky WR Blue a Crystal Black Pearl, kola jsou vždy zlatá o průměru 19 palců, zpoza nich vykouknou stříbrné třmeny Brembo, mřížka chladiče, hlavice řadicí páky a startovací tlačítko jsou v barvě Cherry Red, nechybí přední, zadní a boční spoilery, či volant čalouněný Alcantarou, který měla speciální edice S208 pro japonský trh.

Celkem bude na českém trhu k mání pouze 15 kusů, výroba bude probíhat v květnu, a podle informací Subaru se počítá pouze s jediným kusem pro každého z tuzemských dealerů. Vozy by měly být dostupné v srpnu, nicméně vedle toho budou u prodejců k dispozici ještě standardní WRX STI. I tak ale doporučuji nerozmýšlet se moc dlouho, protože až dojdou i skladovky, bude legendárnímu Subaru, tak jak jej nyní známe, v Česku regulérní konec.

Tohle nejsou jamajské boby. Po dráze se řítí Subaru WRX STI

Tohle nejsou jamajské boby. Po dráze se řítí Subaru WRX STI

No a proč tohle všechno vlastně řešíme? Protože 300koňový přeplňovaný čtyřválec EJ25 s protilehlými válci nevyhoví normě Euro 6c, která vstoupí v platnost v září tohoto roku. Jistě by existovala možnost, jak agregát udělat pro Evropu snesitelným, jenže vzhledem k počtu prodaných kusů (počítá se ve stovkách) by to byl takový finanční zásek, že bylo pro Subaru snazší vůz prostě vyřadit z evropské nabídky trhů. Jinde pokračuje dál, je to globální vůz, nám to však už může být jedno.

Takhle alespoň dealeři mohou využít roční lhůty pro doprodej až stovky vozů. Je to celkem dost, pokud vezmeme v potaz, že se u nás ročně prodá zhruba šedesát WRX STi. Jo, tomu autu se u nás dařilo!

Subaru WRX STI - Technická data a české ceny
Zdvihový objem [cm3] 2457
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 221/6000
Točivý moment [N.m/min] 407/4000
Převodovka 6M
Max. rychlost [km/h] 255
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 10,9
Cena Active [Kč] 1.130.000
Cena Sport [Kč] 1.300.000
Cena Final Edition [Kč] 1.380.000
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků