Subaru slaví 50 let od představení prvního modelu s motorem boxer

11 komentářů

Kahnt
10. května • 13:42

je to japonec..Je to i jako japonec spolehlivé..? nevíte..?, já Subaru neměl nikdy tak se ptám..

Kyle
11. května • 21:15

Mám Legacy IV, od novorozence. Spolehlivé je průměrně. Velmi otravné je LPG nejmenovaného výrobce. Vědět to, co vím teď, po 200 000 km, do plynu bych už nešel. Musel jsem nechat zabrušovat ventilová sedla a to není žádná láce, ale dost možná byla příčina v tom, že značkový servis neseřídil v předepsaném intervalu kvalitně vůle ventilů a poškození sedel byl následek. Kromě toho se mi vysypalo a záhy seklo spojkové ložisko a převodovka šla do nebe. Také nic veselého. Jenže to se může stát u jakéhokoli auta. Ale přesto bych neměnil. Jak jednou někdo popsal jízdu s Legacy: Startuji. Řadím jedna, plyn, spojka, dva, tři... RADOST ! Jednou půjde do stodoly na špalky, je to poslední bezrámovka, kultovka.
Můj subaruservisák praví, že po roce 2000 šla robustnost a kvalita u Súba rapidně dolů a dnes už se Subaru zdaleka nedá označit za etalon spolehlivosti .
Pokud bych dnes šel znovu do Subaru, pak do STI.

Marex
12. května • 3:30

Jezdím s auty na LPG už více jak 10 let, tak jsou za tu dobu celkem bohaté zkušenosti z provozu aut na plyn různých značek a mám i svého plynaře, který je přes LPG celkem machr a podřizuji pohonu na LPG i výběr vozu a motoru. Boxer od Subaru není doslova ideál na LPG provoz, ale při dodržení základních pravidel nemá problém. Bohužel dneska LPG lidi cpou i do absolutně nevhodných motorů, kde by to třeba nikdo ani nečekal a pak spláčou nad vejdělkem. Problém s LPG u Subaru je i ten, že často někdo nechá LPG namontovat dodatečně a aby ušetřil, dá tam tu nejlevnější skládačku komponentů co mu nabídnou a pak je z toho spíše zlej sen, než spokojenost. Nepíšeš sice zda sis tam nechával LPG dodatečně montovat, nebo to montoval smluvní partner Subaru. Oficiálně se tam totiž montovali pouze 2 systémy a to buď Vialle nebo BRC. Já mám ve svém Legacy IV systém BRC a ačkoliv vůz předchozí majitel poctivě servisoval ve značkovém servise Subaru, tak na údržbu LPG systému prostě dlabal. Výsledkem bylo to, že motor končil často v nouzáku. Když jsme se koukli na filtr plynné fáze byl plnej bordelu a 4ks LPG vstřiků díky tomu mlelo z posledního. Stačilo je vyměnit za nové, stejně tak oba filtry. Tady byl akorát problém s tím, že prodejce v ČR nevěděl, co by za LPG vstřiky BRC chtěl, takže jsem to řešil přes německého prodejce a cena byla rázem o 50% menší a to bylo i s poštovným. Výměna a pro jistotu domontován i poctivý elektronický přímaz ventilů, čili žádná parodie v podobě podtlakového přímazu, dále výměna svíček (dosti důležité používat vhodný typ, protože se na nich nevyplatí moc šetřit) a od té doby nevím, co je to problém s LPG u Subaru, stejně jako u jiných vozů na LPG v rodině. Samozřejmě u Subaru by se mělo pro jistotu co 30tkm provádět kontrola vůle ventilů, což není finančně nic náročného. Servis tohle totiž automaticky nedělá, protože to mnohdy ani netuší, takže si to musí hlídat majitel vozu. Jinak nové vozy a tím i motory od Subaru už nelze upravit na provoz na LPG a nedoporučuje to ani výrobce.

Kyle
17. května • 9:30

LPG systém je v autě od 0 km a auto bylo tudíž pro montáž plynu samozřejmě z výroby "předpřipravené". Značkový servis samozřejmě dobře věděl, že seřízení je nutno provést a pominu to, že jsem za tento úkon samozřejmě zaplatil. Otázka je, zda byl tento úkon typicky česky motivovaným personálem, pracujícím za pár šupů, skutečně proveden. Podle motoráře, který posléze motor opravoval, nejspíše ne, ale těžko to dokazovat. Koneckonců: mít to v Německu trochu blíž do nějakého tamního Subaruservisu, jezdil jsem od počátku tam, stejně jako to dělají kolegové s auty jiných značek.
Vůbec, pokud pominu ty uvedené problémy s oním nejmenovaným systémem, ani to další není žádný med. Mizerná a kolísající kvalita plynu u nás, často nepravidelný chod motoru, z tohoto důvodu výrazné opotřebovávání rozvodů, výměna porouchané řídící jednotky pro LPG, čištění nádrže po nabrání nějakého svinstva kdesi,.... Za ty starosti plyn v Subaru už nikdy. Co jsem ušetřil na palivu, to jsem utratil za zvýšené servisní náklady + můj ztracený čas. A autu to nedělá dobře vůbec.

M.K.
11. května • 21:21

Tak já slyšel, že kvalita šla dolů až od rohu 2008-9. Do té doby celkem pohoda. Asi hodně záleží, jestli auto dostane údržbu kterou potřebuje, ale to je nakonec i u jiných aut.

Marex
10. května • 17:27

Mám konkrétně Subaru Legacy IV v kombíku a neměnil bych, protože pohodlí, vybavenost, jízdní vlastnosti a spolehlivost jsou silnou stránkou vozu. Auto sedí na cestě a hlavně v zatáčkách jako přibité a není problém jakékoliv počasí. Ani spotřeba nemusí být problém, protože boxery jsou žíznivější, ale když je v LPG, tak je spotřeba směšná, konkrétně u mě v průměru 1,40kč/1km a to je 4x4 v automatu. Je to Japonec, čili jezdí za spotřebák a standardní údržbu. Pokud na to ale někdo kašle, tak z auta udělá vrak a další majitel pak prohlásí je to nespolehlivej krám, jak bývá často i u jiných značek. Problémové jsou ale diesely, jak se píše v článku a také novější AT převodovky typu CVT Lineartronic dokážou potrápit. Problém je i to, že nejsou na tuto značku neznačkové díly, ale pouze drahej originál. Spotřebák je samozřejmě i neznačkovej. Cena servisu se nějak neliší od konkurence, ale záleží také na konkrétním servisu. Jediný nedostatek u jinak skvělého motoru typu boxer je ten, že i pro banální výměnu svíček je potřeba mít spešl klíč, protože ke svíčkám je mizerný přístup. Na druhou stranu motory od Subaru jsou dělané tak, že se dají velmi rychle a snadno vymontovat celé ven z vozu na rozdíl od konkurence, kde je to časově náročná záležitost. A zvuk motoru boxer je také velmi návykový :-)

Tiburon
10. května • 19:07

Já bych právě řekl, že největší problém Subaru jsou právě motory, bohužel.

Marex
10. května • 22:55

To stejné můžeš tvrdit o TSI motorech od koncernu a přesto se najde dost spokojených uživatelů, takže fakt nejde paušalizovat. Třeba můj soused má Forestera r.v. 2008 v dieselu a jezdí s ním jeho hlavně jeho manželka a kromě standardního servisu nic neřeší až mě to překvapuje, protože je to právě onen diesel se špatnou pověstí. Naopak benzíny při základní údržbě a normálním provozu vydrží i vysoké nájezdy bez toho, aby třeba citelně žrali olej, k čemuž mají boxery předpoklady. Proto je ostudné, když třeba mnou zmíněné TSI motory jsou schopné papat olej tak, že bez dolívání nezvládnou ani 5tkm, natož 15tkm. Jak jsem ale psal, je to taky o tom, jak se majitel o auto stará a mění poctivě olej se správnou specifikací a jak se k autu chová.

Petr
10. května • 20:00

Nejen motory. Jezdím se Subaru XV a tam je problém také podvozek a pohon kol v kombinaci s CVT převodovkou.

Tiburon
10. května • 20:33

Jo tak o převodovkách nemluvě, mám tu jeden vysypaný manual z imprezy.

jgr
10. května • 17:21

Tak jedno jsem si v roce 1992 koupil. Ale fakt je, ze toho moc nenajezdim. Zatim necelych 380.000 km. Uvidime tak za sest let. To by tam mohlo byt okolo pul milionu a 30 let zivotnosti. To uz by se mozna o spolehlivosti mohlo mluvit.

Doporučujeme

Články odjinud