Subaru Outback 2.0D Lineartronic - první jízdní dojmy

Kategorie allroad (řečeno hezky česky oplastovaná kombi) se v poslední době těší nemalé oblibě. Důkazem budiž nedávný příchod Passtu Alltrack nebo paketu outdoor pro Škodu Superb. Subaru Outback patří v tomto segmentu k průkopníkům a nabízí v podstatě vše, co zákazníci chtějí. Jenže až do teď mu jedna podstatná věc chyběla.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Opět Lineartronic, Adaptivní řízení
  2. Realita?, Připravte si 40 000 Kč, Technické údaje
  3. Fotogalerie

Subaru Outback rozhodně není žádnou žhavou novinkou, přestože japonská automobilka připravila pro letošní modelový rok určité změny. Ačkoliv se nebavíme o úplně nejnovějším autě, určitě má pro zákazníky hledající něco z kategorie allroad co nabídnout. Je to prostorné kombi, má solidní světlou výšku, u některých verzí dnes už bez přehánění raritní systém stálého pohonu všech kol a třešničkou na dortu budiž opět ojedinělý naftový plochý dvoulitr. Co tedy schází?

Testy | Subaru

Test Subaru Outback: co udělá 250 000 km?

Ano, tušíte správně, chybí automatická převodovka, kterou by si zákazníci mohli pořídit v kombinaci s dieselem. Pokud někdo chtěl u Subaru takovou kombinaci, měl jednoduše smůlu, případně mohl sáhnout po některém z benzinových motorů nebo také (což se pravděpodobně dělo nejčastěji) zamířit rovnou ke konkurenci.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Subaru Outback modelového roku 2013 poznáte například podle jiné masky chladiče.

Sluší se doplnit, že tento problém se netýká pouze modelu Outback, ale kompletně celé značky Subaru. A ta začala celkem podstatný nedostatek napravovat právě od Outbacku. Už na prezentaci se mluvilo o tom, že automat dostane i nový Forester. Jenže to nebude dříve, než za rok.

Opět Lineartronic

Dieselový Outback je tedy první naftové Subaru, které si můžete pořídit s automatickou převodovkou. Možná teď některé z vás zklamu, když napíšu, že se nekonal žádný klasický automat, případně nějaká dvouspojka. U Subaru opět vsadili na bezstupňový Lineartronic. Upřímně jsem z této informace opravdu dva metry vysoko radostí neskákal. Mám určité zkušenosti především s modelem XV a jediné, kde jsem ochoten Lineartronic akceptovat, je základní motorizace o objemu 1,6 litru, se kterou se zákazník bude pohybovat nejčastěji po městě. Tam plynulá práce převodovky přijde vhod nejvíce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Opět Lineartronic. Tento ale dostal chytrou fintu a díky ní umí úspěšně napodobit klasický automat.

Nový Lineartronic vychází z toho, co používá Subaru už teď. Protože ale diesel vyprodukuje mnohem více točivého momentu, bylo samozřejmě nutné převodovku upravit tak, aby se s přídělem newton metrů vypořádala. Konkrétně došlo na zesílení převodové skříně, jiný je měnič točivého momentu, optimalizace se dočkala také hydraulická kapalina a tak dále. Asi vás nepřekvapí, že stejně posílený automat používá také Subaru Forester XT osazený vrcholným přeplňovaným dvoulitrem.

SUV | První svezení | Subaru

Subaru Forester 2013 - první jízdní dojmy

Adaptivní řízení

Jestli je nějaká věc, kterou u bezstupňových převodovek opravdu nemám rád, pak je to fakt, že se v určitých chvílích auto osazené tímto automatem chová prostě jako skútr. Člověk sešlápne pořádně plyn, motor nahodí otáčky a ty drží a drží… Jenže u Subaru se zamysleli a vyprodukovali jednu sice absolutní maličkost, která ovšem o to lépe funguje v praxi. Jmenuje se adaptivní řízení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Rychlou jízdu zvládá převodovka na jedničku. Pokud totiž rozpozná sportovní styl jízdy, začne řadit virtuální převodové stupně.

Stručně řečeno jde o to, že se převodovka přizpůsobuje aktuálnímu stylu jízdy. V tiskových materiálech se na toto téma píše poměrně dost, nicméně z pohledu praktického používání nás zajímá jedna jediná věc. Pokud sešlápnete pedál plynu na více než 65%, automat změní své řízení a místo toho, aby plynule upravoval převodový poměr, začne sám řadit virtuální rychlostní převody, kterých je celkem sedm.

V praxi tahle jednoduchá finta funguje skvěle. Dojem klasického automatu je velmi slušný a hlavně se tím podařilo odstranit onen skútr-charakter. Takže pokud jedete plynule, o motoru ani převodovce téměř nevíte. Když přitvrdíte, máte (když to přeženu) k dispozici něco jako „DSG“. Samozřejmostí je i režim manuální volby převodů pomocí pádel pod volantem. Podle prvních dojmů to vypadá, že vás převodovka celkem bez odmlouvání poslechne. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Opět Lineartronic, Adaptivní řízení
  2. Realita?, Připravte si 40 000 Kč, Technické údaje
  3. Fotogalerie
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

dnes | Michal Žďárský
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

včera | Daniel Havlina | 12 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků