Kapitoly článku:
Bude se líbit
Pátá generace Outbacku připomíná generaci třetí, která se mi líbí ze všech Outbacků nejvíce. Není to výstřední auto, ale je takové elegantní, decentní a zároveň už od pohledu kvalitní. Ze současných modelů Subaru je to dost možná ten vůbec nejhezčí. Mimochodem nabízet se bude v devíti odstínech barvy karoserie.
Ještě lepší dojem ovšem udělá interiér. Takhle po prvním svezení musím uznat, že zpracování vypadá velmi kvalitně, stejně jako použité materiály. Tvrdý plast už budete hledat dost těžko, na středovém panelu dominuje hodnotně vypadající sedmipalcová dotyková obrazovka multimediálního systému a zlepšily se třeba i takové drobnosti, jakou jsou výplně loketní opěrky ve dveřích.
Interiér vypadá velmi kvalitně a hodnotně. Dobrý dojem dělá také dotyková obrazovka a nový multimediální systém.
Subaru navíc nasadilo široká a velice pohodlná sedadla s příjemně dlouhým sedákem. A k tomu všemu máte k dispozici výborný tříramenný volant přesně ve stylu WRX STI. Drží se perfektně.
Protože se rozvor nezměnil, nemůžeme očekávat žádné radikální změny ani co do prostoru interiéru. Toho bylo dost již v předchozí generaci, ta nová taktéž samozřejmě nic neztrácí. Naopak. Mám 190 cm a s velkým přehledem se za sebe posadím. Místa na rozdávání je před koleny i nad hlavou. Subaru Outback je velmi prostorný vůz.
Zvětšil se taktéž zavazadelník. Ten místo původních 490 l zvládne 512 l. Mezi podběhy naměříte šířku 1080 mm, v nejširším místě 1346 mm, délka ložné plochy činí v základním uspořádání 1062 mm.
Větší je i zavazadelník. Nárůst o 22 litrů ale nepředstavuje nic zásadního. Škoda, že se v případě elektrického otevírání nevyklápí páté dveře o něco výše.
Přestože Subaru slibuje větší objem kufru při srovnání obou posledních generací, z praktického pohledu nic zásadního nečekejte. Takhle na první pohled to vypadá, že nový Outback nabral litry navíc větší přihrádkou pod dnem. Co by vás občas mohlo rozčílit, to je vyklápění pátých dveřích v kombinaci s elektrickým ovládáním. Pro mých 190 cm se nevyklápí dost vysoko.
Interiér je celkově velmi povedený. Za zmínku stojí ovšem ještě jedna věc – výhled z vozu. Subaru razí teorii, podle které byste měli z místa řidiče vidět vše, co je v okolí vozu a co má jeden metr na výšku. Palubka je proto celkově posazena níže, stejně jako spodní hrana oken. Kvůli výhledu se přestěhovala i zpětná zrcátka, která jsou nově posunuta více vzad.
Přestože nesedíte v SUV, za volantem ten pocit mít budete. Na silnici se díváte z příjemného nadhledu. Pracoviště řidiče je tradičně přehledné a hodí se také fakt, že Subaru dává středový displej téměř do stejné úrovně jako přístrojový štít.
Přední sedadla jsou široká a mají dlouhý sedák. Prostě jsou pohodlná. Vzadu očekávejte přebytek prostoru.
Diesel stačí, za vyšší výkon by se ale nikdo nezlobil
Subaru stvořilo svůj diesel speciálně pro Evropu. Představen byl v roce 2008 a od té doby se prodává výhradně na evropských trzích, což zvyšuje jeho cenu. Ani nový Outback se bez něj samozřejmě neobejde. Kdo čekal v kontextu zmíněných devadesáti procent upravených částí také vyšší výkon, ten se nedočká. Pořád najdete pod kapotou 110 kW (150 k) dostupných při 3600 ot./min, respektive 350 Nm, které půjdou na všechna čtyři kola v rozmezí od 1600 do 2800 ot./min.
Velmi nízko položený točivý moment je při jízdě znát. Motor pěkně táhne v nízkých otáčkách, v těch vyšších mu rychle dochází dech. Nelze říci, že by výsledné dynamiky bylo vyloženě málo, je ale bez debat, že například pro svižné předjíždění by se lepší parametry určitě hodily.
Outback je velký a není to lehké auto. Od 130 km/h má motor už s tím vším, samozřejmě včetně bezstupňové převodovky, citelně hodně práce. Když ve 160 km/h potkáte kopec, obavy, zda udržíte rychlost, jsou zcela na místě. A to jsme v autě cestovali dva.
Naftový boxer je kultivovaný, neprodukuje žádné vibrace a je hodně tichý. Pro běžné cestování postačí i jeho 150 koní, zájemce o expresnější jízdu ale asi neuspokojí.
Kdo se spokojí s klidnějším (respektive předpisovým) cestováním, tomu naftový boxer postačí. Ve 130 km/h motor točí zhruba 2300 ot./min. Do interiéru sice už jeho hluk lehce proniká, je to ale hluk zcela zanedbatelný. Hluk od podvozek i proudění vzduchu kolem karoserie jsou věci, které před vámi nový Outback kompletně utají.
Jízda je ve výsledku velmi tichá a první kilometry naznačily, že by mohla být i úsporná. Jako takový předběžný údaj mohu nabídnout 7,4 l/100 km po dálničním svezení rychlostí 130 km/h. Jakmile ale budete chtít rychlejší tempo, dostanete se velmi snadno přes devět litrů.
Testovaný exemplář dostal bezstupňovou převodovku Lineartronic, kterou Subaru uvedlo k naftovému Outbacku před dvěma lety. K jejímu chování nelze nic namítat. Při klidné jízdě je naprosto plynulá, pokud přišlápnete pedál plynu více, začne řadit skokově a simulovat tak klasický automat. Využít můžete taktéž možnost manuálního řazení, kdy dostanete k dispozici sedm virtuálních rychlostních stupňů. Naftový Outback se bude vyrábět a prodávat také s manuálem a mezinápravovým diferenciálem.
Jaký je Outback v kombinaci s benzinovým motorem, na který jste se ptali v úvodním článku, to se nám bohužel nakonec zjistit nepodařilo. Ukázalo se, že benzinových aut bylo na prezentaci k dispozici relativně málo a oproti původním předpokladům se na nás už nedostalo. Kolegové, kteří měli více štěstí, se shodli na tom, že benzinová verze je zajímavější. Má totiž více výkonu a je lehčí. Se spotřebou to údajně také není žádná tragédie.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ