Subaru: opravdu první boxer diesel?

Subaru se chlubí tím, že jako první přišlo s naftovým motorem typu boxer. Je to ale pravda? Ne tak docela.
Subaru: opravdu první boxer diesel?

Jak pravili již staří Římané, nic nového pod sluncem. Neboli, vše už zde bylo. To platí i pro aktuálně horlivě přetřásaný vznětový dieselový čtyřválec s protiběžnými písty od Subaru. Hned na úvod je třeba říci, že Subaru bylo skutečně první automobilkou, jež uvedla motor této konstrukce do sériové výroby.

Tip: Přečtěte si náš test Subaru Outback s naftovým boxerem.

Pokud má čtenář alespoň povšechnou znalost dějin československých automobilů, zřejmě jej nepřekvapí,  že již krátce po druhé světové válce jezdily v okolí Kopřivnice vozy Tatra T600 Tatraplan, poháněné vznětovými motory. Podle všeho byly vyrobeny jen dva až tři prototypy, nicméně se jednalo o čtyřválcové motory „boxer“ typu Tatra 913. V dnešní době je až takřka neuvěřitelné, že tyto motory byl jen mírně upravenými zážehovými „čtvercovými“  jednotkami s objemem 2,0 l, jež poháněly běžné Tatraplany a navazovaly spolu s celým vozem na předválečný model 97. Konstrukce jejich hliníkových bloků i klikového mechanizmu byly natolik robustní, že bez potíží snesly kompresní poměr 16,0:1, tedy více než dvakrát tolik co u zážehové verze. Dvoulitrový vznětový boxer  v Tatraplanech dával zhruba 45 koní a vozům umožňoval překračovat rychlost 120 km/h. Vstřikování nafty bylo nepřímé, pomocí řadového čerpadla hnaného řetězem od klikového hřídele. Testovány byly údajně jak verze s nepřímým, tak i verze s přímým vstřikováním (v Tatře s tímto systémem již měli dobré zkušenosti z nákladních vozů), ale jejich chod byl na osobní vůz příliš tvrdý. Se vznětovými motory v osobních vozech tehdy laborovaly některé německé a francouzské automobilky, ale jejich reálná potřeba u nás dosud nevyvstala, takže vznětové Tatraplany s protiběžnými motory boxer zůstaly ve stádiu prototypů.

Ale pokusů se vznětovými „boxery“ pak bylo ještě více. Podle dostupných informací byl o mnoho let později postaven i jeden VW „brouk“, osazený motorem podobné konstrukce. S pohonnou jednotkou tohoto principu pracoval také italský specializovaný dodavatel vznětových motorů VM Motori, jenž koncem osmdesátých let představil celou řadu svých jednotek s přeplňováním a výkonem až 425 koní. Také v tomto případě se motory nedostaly přes kusovou výrobu.

Klepněte pro větší obrázek

Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků