Subaru: opravdu první boxer diesel?

Subaru se chlubí tím, že jako první přišlo s naftovým motorem typu boxer. Je to ale pravda? Ne tak docela.
Subaru: opravdu první boxer diesel?

Jak pravili již staří Římané, nic nového pod sluncem. Neboli, vše už zde bylo. To platí i pro aktuálně horlivě přetřásaný vznětový dieselový čtyřválec s protiběžnými písty od Subaru. Hned na úvod je třeba říci, že Subaru bylo skutečně první automobilkou, jež uvedla motor této konstrukce do sériové výroby.

Tip: Přečtěte si náš test Subaru Outback s naftovým boxerem.

Pokud má čtenář alespoň povšechnou znalost dějin československých automobilů, zřejmě jej nepřekvapí,  že již krátce po druhé světové válce jezdily v okolí Kopřivnice vozy Tatra T600 Tatraplan, poháněné vznětovými motory. Podle všeho byly vyrobeny jen dva až tři prototypy, nicméně se jednalo o čtyřválcové motory „boxer“ typu Tatra 913. V dnešní době je až takřka neuvěřitelné, že tyto motory byl jen mírně upravenými zážehovými „čtvercovými“  jednotkami s objemem 2,0 l, jež poháněly běžné Tatraplany a navazovaly spolu s celým vozem na předválečný model 97. Konstrukce jejich hliníkových bloků i klikového mechanizmu byly natolik robustní, že bez potíží snesly kompresní poměr 16,0:1, tedy více než dvakrát tolik co u zážehové verze. Dvoulitrový vznětový boxer  v Tatraplanech dával zhruba 45 koní a vozům umožňoval překračovat rychlost 120 km/h. Vstřikování nafty bylo nepřímé, pomocí řadového čerpadla hnaného řetězem od klikového hřídele. Testovány byly údajně jak verze s nepřímým, tak i verze s přímým vstřikováním (v Tatře s tímto systémem již měli dobré zkušenosti z nákladních vozů), ale jejich chod byl na osobní vůz příliš tvrdý. Se vznětovými motory v osobních vozech tehdy laborovaly některé německé a francouzské automobilky, ale jejich reálná potřeba u nás dosud nevyvstala, takže vznětové Tatraplany s protiběžnými motory boxer zůstaly ve stádiu prototypů.

Ale pokusů se vznětovými „boxery“ pak bylo ještě více. Podle dostupných informací byl o mnoho let později postaven i jeden VW „brouk“, osazený motorem podobné konstrukce. S pohonnou jednotkou tohoto principu pracoval také italský specializovaný dodavatel vznětových motorů VM Motori, jenž koncem osmdesátých let představil celou řadu svých jednotek s přeplňováním a výkonem až 425 koní. Také v tomto případě se motory nedostaly přes kusovou výrobu.

Klepněte pro větší obrázek

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků