Subaru: opravdu první boxer diesel?

Subaru se chlubí tím, že jako první přišlo s naftovým motorem typu boxer. Je to ale pravda? Ne tak docela.
Subaru: opravdu první boxer diesel?

Jak pravili již staří Římané, nic nového pod sluncem. Neboli, vše už zde bylo. To platí i pro aktuálně horlivě přetřásaný vznětový dieselový čtyřválec s protiběžnými písty od Subaru. Hned na úvod je třeba říci, že Subaru bylo skutečně první automobilkou, jež uvedla motor této konstrukce do sériové výroby.

Tip: Přečtěte si náš test Subaru Outback s naftovým boxerem.

Pokud má čtenář alespoň povšechnou znalost dějin československých automobilů, zřejmě jej nepřekvapí,  že již krátce po druhé světové válce jezdily v okolí Kopřivnice vozy Tatra T600 Tatraplan, poháněné vznětovými motory. Podle všeho byly vyrobeny jen dva až tři prototypy, nicméně se jednalo o čtyřválcové motory „boxer“ typu Tatra 913. V dnešní době je až takřka neuvěřitelné, že tyto motory byl jen mírně upravenými zážehovými „čtvercovými“  jednotkami s objemem 2,0 l, jež poháněly běžné Tatraplany a navazovaly spolu s celým vozem na předválečný model 97. Konstrukce jejich hliníkových bloků i klikového mechanizmu byly natolik robustní, že bez potíží snesly kompresní poměr 16,0:1, tedy více než dvakrát tolik co u zážehové verze. Dvoulitrový vznětový boxer  v Tatraplanech dával zhruba 45 koní a vozům umožňoval překračovat rychlost 120 km/h. Vstřikování nafty bylo nepřímé, pomocí řadového čerpadla hnaného řetězem od klikového hřídele. Testovány byly údajně jak verze s nepřímým, tak i verze s přímým vstřikováním (v Tatře s tímto systémem již měli dobré zkušenosti z nákladních vozů), ale jejich chod byl na osobní vůz příliš tvrdý. Se vznětovými motory v osobních vozech tehdy laborovaly některé německé a francouzské automobilky, ale jejich reálná potřeba u nás dosud nevyvstala, takže vznětové Tatraplany s protiběžnými motory boxer zůstaly ve stádiu prototypů.

Ale pokusů se vznětovými „boxery“ pak bylo ještě více. Podle dostupných informací byl o mnoho let později postaven i jeden VW „brouk“, osazený motorem podobné konstrukce. S pohonnou jednotkou tohoto principu pracoval také italský specializovaný dodavatel vznětových motorů VM Motori, jenž koncem osmdesátých let představil celou řadu svých jednotek s přeplňováním a výkonem až 425 koní. Také v tomto případě se motory nedostaly přes kusovou výrobu.

Klepněte pro větší obrázek

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků