Subaru odhalilo tajemství nového boxeru 1.8 Turbo. U nás by se rozhodně neztratil

Nový motor se nejprve objeví v druhé generaci Levorgu a ve Foresteru Sport. Ale co Evropa?

Přeplňovaný čtyřválcový boxer s objemem 1795 cm3 nese označení CB (Concentration Boxer), vychází z jednotky FB16 DIT, kterou známe z předfaceliftové verze Subaru Levorg. Stejně jako šestnáctistovka má hliníkové hlavy i blok se zalisovanými vložkami válců.

Ve srovnání s motory starší řady FB má novinka menší rozteče válců (98,6 mm místo 113 mm) a také užší protizávaží, kratší je také klikový hřídel (315,9 mm místo 350,5 mm). Výsledkem je zkrácení motoru o 40 mm oproti řadě FB. Novinka se také vrací k vyoseným asymetrickým ojnicím – toto řešení, které omezuje zatížení a tření pístů o stěny válců, Subaru používá u motorů řady FA (čtyřválce o objemu 2,0 a 2,4 litru). Jednokomorové turbodmychadlo Garett M12 má elektronicky ovládaný obtokový ventil.

TEST Subaru Impreza 2.0 e-Boxer AWD: Nutnost dnešní doby. Ovšem bez chyby!

TEST Subaru Impreza 2.0 e-Boxer AWD: Nutnost dnešní doby. Ovšem bez chyby!

V hlavách motorů najdeme dva vačkové hřídele, poháněné řetězem. Proměnné časování Dual AVCS pracuje se sacími i výfukovými ventily. Přímé vstřikování paliva umí fungovat s tlakem až 32 MPa, přičemž vstřikovače jsou umístěny v těsné blízkosti svíček. Při nízkém a středním zatížení motor používá chudou směs paliva s poměrem až 1:30.

U motoru CB se Subaru chlubí také propracovaným chladicím systémem, reagujícím na teplotu a zatížení. Chladicí kapalina nejprve cirkuluje v bloku, poté v hlavách válců a až poté se připojí chladič. Čerpadlo mazání je poháněno samostatným řetězem, najdeme ho pod klikovým hřídelem. Oproti svému předchůdci FB16 DIT má novinka o litr menší náplň oleje – přibližně 4 litry.

Nové Subaru Levorg je japonským Autem roku. I díky skvělému motoru a asistentům

Nové Subaru Levorg je japonským Autem roku. I díky skvělému motoru a asistentům

Čtyřválec CB je prozatím určen pro japonský trh a tamní dva modely – Levorg druhé generace a také Forester Sport. Maximální výkon činí 130 kW (177 koní), točivý moment dosahuje 300 Nm v 1600 až 3600 otáčkách za minutu. V budoucnu jsou plánovány i verze s jiným objemem. Zda se tato novinka objeví v Evropě, zatím není jasné – Subaru na starém kontinentu spoléhá na hybridní jednotky e-Boxer, které jsou alespoň částečnou záplatou na jeho odvěký problém, tedy vysoké emise.

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

TEST Subaru BRZ Final Edition: Devět let nás učilo tlačit na pilu. Teď už naposledy

Subaru BRZ Final Edition

Subaru již devátým rokem připomíná, že teď je ten správný čas na pořízení řidičského kupé za hodně dobré peníze. Kdo i letos zaváhá, nejspíš bude mít na nějakou dobu smůlu.

13.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 32 příspěvků
TEST Audi e-tron 55 quattro Sportback: Tichý a hodně nápadný žrout elektřiny

Audi e-tron 55 quattro SB

Audi e-tron jsme tu měli už předloni. Tenkrát jsme s ním vyrazili do Rakouska a zažili pár neočekávaných dobrodružství. Dnes tu máme elegantnější verzi Sportback. Do žádných akcích se ale nehrneme, mrkneme na jeho schopnosti hezky v domácích podmínkách.

10.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 118 příspěvků
Renault Captur E-Tech v dlouhodobém testu: Povedený start! Rychlík to ale není

Renault Captur E-Tech 160 (1. díl)

Testovací auta se u nás zpravidla zdrží necelý týden. S plug-in hybridním Renaultem Captur však máme troch větší plány.

8.  1.  2021 | Jan Mička | 14 příspěvků