Subaru má pro rok 2021 jedinou novinku. V Evropě zůstává i přes vysokou pokutu

Evropský trh není pro japonskou automobilku Subaru prioritní, opustit ho však nehodlá. Pro příští rok plánuje uvedení nové generace modelu Outback na český trh. Elektrifikaci se nevyhne, hybrid však nebude jedinou možností.

V Evropě byste (snad jen s výjimkou Tesly) pravděpodobně nenašli automobilku, pro niž by nástup přísnějších emisních norem nepředstavoval jediný problém. Ve velkém se rozmohla elektrifikace, škrtají se „nepohodlné“ motory a ruku v ruce s tím jde i nezastavitelné zdražování. Do čím dál vyšších cen nových aut se promítají náklady na vývoj čistějších agregátů a samozřejmě emisní pokuty za nadlimitní produkci emisí.

Koncern FCA našel šikovnou kličku, jak se vyhnout pokutám za vysoké emise

Koncern FCA našel šikovnou kličku, jak se vyhnout pokutám za vysoké emise

Od příštího roku by měly průměrné emise reálně prodaných nových aut v EU klesnout na hodnotu 95 gramů CO2, což je ale za současných okolností nesplnitelné. Za každý nadlimitní gram emisí výrobci zaplatí pokutu ve výši 95 eur, což je k dnešnímu dni asi 2540 Kč. Mitsubishi zareagovalo poměrně radikálně: ukončilo vývoj evropských specifikací svých modelů a po ukončení jejich životního cyklu se stáhne z Evropy.

Mitsubishi prý končí s Evropou nečekaně brzy. České zastoupení však klidní vášně

Mitsubishi prý končí s Evropou nečekaně brzy. České zastoupení však klidní vášně

Něco takového bychom mohli čekat i od Subaru, pro nějž evropský trh není prioritní. V Evropě se ale chce udržet i proto, že zde má široké zastoupení fanoušků. Subaru v posledním roce elektrifikovalo polovinu své modelové nabídky (motor e-Boxer je aktuálně v modelech Forester, XV a Impreza), setrvání v Evropě se však neobejde beze ztrát. Na konci letošního roku bude ukončen prodej modelů Levorg a BRZ a dealeři budou těžit ze skladových zásob (pro určitý počet skladovek se vztahuje výjimka), na nichž je, pro národ chalupářů možná trochu překvapivě, lépe sporťák BRZ.

TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

O tom, že Subaru BRZ dorazilo na český trh ve finální edici, jsme informovali už dříve. České zastoupení Subaru v předstihu objednalo 43 kusů Final Edition, které plánuje prodat v průběhu letošního a příštího roku. Z původně plánovaných 250 kusů do Evropy nakonec dorazí jen 157 kusů, což Česko v rámci Evropy řadí na špici žebříčku.

Model BRZ se u nás prodává jako housky na krámě (od roku 2014 se u nás prodalo 314 kusů, trend Evropy je 600 kusů za rok), je to ale právě on, který se výrazně založil o nesplnění limitu CO2. Aby Subaru neplatilo pokuty za nadlimitní emise, muselo splnit limit 121,6 gramů CO2, realita v roce 2019 však činila 164 gramů. I kdyby Subaru v Evropě prodávalo jen vozy s motory e-Boxer, limit by nesplnilo, a za to mu hrozí pokuta ve výši zhruba 112 milionů eur (asi 2,9 miliardy Kč). Ani taková pálka ale není překážkou v dalším evropském tažení.

Subaru Outback v ČR dostalo speciální edici Limited. 150 kusů bude muset stačit

Subaru Outback v ČR dostalo speciální edici Limited. 150 kusů bude muset stačit

V příštím roce Subaru uvede na český trh jediný model, ale zato ten největší - Outback. Výroba vozů pro náš trh měla původně začít v listopadu letošního roku a první kusy se u nás měly objevit v únoru, všechno se ale nakonec posunulo zhruba o čtvrt roku a s novým outbackem se svezeme nejdříve v květnu. Ani tento model se nevyhne elektrifikaci, podle informaci českého zastoupení Subaru se však nebude jednat o jedinou možnost.

Nové Subaru Outback oficiálně: Má základ z Imprezy a výkon až 260 koní!

Nové Subaru Outback oficiálně: Má základ z Imprezy a výkon až 260 koní!

Nový outback dorazí na český trh dva roky po jeho oficiálním představení, což by nás ale vzhledem k situaci ohledně modelu Levorg nemělo nějak zvlášť překvapovat. Vzhledem k tomu, že Subaru Outback šesté generace sdílí technický základ s novou imprezou, lze v Evropě očekávat dvoulitrový hybridní motor e-Boxer. Subaru však zároveň uvádí, že je platforma připravena i na širší možnosti elektrifikace.

Nové Subaru Forester vstupuje na český trh. Jako hybrid, který stále sleduje řidiče

Nové Subaru Forester vstupuje na český trh. Jako hybrid, který stále sleduje řidiče

Vzhledem k tomu, jak je outback velké a těžké auto, by se nabízel plug-in hybrid, ten by však z ekonomického hlediska dával největší smysl v modelech Forester a XV. Právě ty jsou totiž páteří nabídky Subaru v Evropě. Asi nejméně „pohodlným“ modelem Subaru u nás je Levorg. Moc se neprodává, má vysoké emise a atmosférický motor místo původního turba mu moc nesedí. V Japonsku už byl představen nástupce, zatím se však neví, zda dorazí i k nám. Podobné je to i s kupé BRZ. Druhá generace vznikne, ale jestli se dostane do Evropy, zatím nikdo nedokáže s určitostí říci.

Subaru Impreza

V nižší střední třídě je plno dynamičtějších, komfortnějších, praktičtějších a rozhodně hezčích aut. Fanoušci ale na Imprezu přísahají pro její podélně uložený motor typu „boxer“, symetrický pohon všech kol a pověstnou suverenitu na českých silnicích.

Test Subaru Impreza 2.0i-S • Hybridní Subaru Impreza

Minitest Toyota GR Supra Dynamic 2.0: Dobře maskovaná vzpomínka na Celicu?

Toyota GR Supra Dynamic 2.0

Menší výkon, nižší cena. Zaujme Toyota Supra i ve střízlivém provedení se čtyřválcem pod kapotou?

dnes | Vladimír Kadera
Minitest Honda Jazz Crosstar 1.5 e:HEV Executive: Nákupní vozík v montérkách

Honda Jazz Crosstar 1.5 e:HEV

Moderní interpretace nákupního vozíku je dostupná ve dvou různých variantách. Po základní se nyní podíváme na tu, která míří více na lifestyle.

18.  10.  2020 | Vladimír Kadera | 92 příspěvků
Za volantem hybridního Renaultu Clio E-Tech: Sesadí Toyotu z trůnu? Šanci má!

Renault Clio 1.6 SCe E-Tech

Minulý týden jsme se poprvé projeli s novými elektrifikovanými Renaulty. Po plug-in hybridním crossoveru Captur přišla řada na full-hybridní Clio E-Tech, kterému se toho dá vytknout jen málo.

15.  10.  2020 | Jan Mička | 28 příspěvků