Subaru Legacy: skvělé auto, škoda drobných nedostatků (kompaktní test)

Dělat s autem věci, které vidíte na videu, lze pouze v jednom případě – a to, že má pohon všech kol. U Subaru Legacy je podmínka splněna – Subaru jiná auta než čtyřkolky nedělá. V článku najdete rovněž teorii pohonu všech kol a rozhovor s ředitelem Subaru ČR. (video)
Subaru Legacy: skvělé auto, škoda drobných nedostatků (kompaktní test)
Seznam kapitol
  1. Výhody pohonu všech kol
  2. Výbava, motor, spotřeba, parametry, ceník
  3. Rozhovor s ředitelem Subaru ČR

Legacy je největší subaru na našem trhu, má tři verze: sedan, kombi a kombi zvané Outback. Tedy vůz se zvětšenou světlou výškou, něco na rozhraní osobního auta a SUV. Na podzim se objevila nová generace Legacy s mnohými vylepšenými vlastnostmi. Poněkud se změnil vnější, výrazně vnitřní vzhled a liší se i technika. Podrobněji prozkoumáme sedan s dvaapůllitrovým motorem.

Čtyři kola opravdu stačí, drahoušku…

Charakteristickým rysem všech vozů Subaru – od nejmenšího Justy přes Imprezu, Forester až k Legacy, je stálý pohon všech kol. První automobil s takovou technikou – Subaru Leone – vyjel už v roce 1972. Automobilka se šesti hvězdami ve znaku má tedy s takovým uspořádáním největší zkušenosti a její systém je skutečně nejpropracovanější. Teprve později se k nastoupenému trendu začali přidávat i jiní výrobci, ale nikdo z nich nesetrval u nastoupeného trendu stoprocentně.  

Tip: Stáhněte si video jízdy se Subaru Legacy a Subaru Impreza.

Subaru se chlubí především naprosto symetrickým uspořádáním pohonu. Vpředu je uložen plochý motor, za ním následuje, kde začínají přední dveře, podélně (také uprostřed) uložená převodovka a vzadu zase uprostřed zadní diferenciál. Levá a pravá strana vozu je tak přesně vyvážená a přispívá k výborným jízdním vlastnostem. Celá technika převodů je opravdu ve znamení přesné symetrie.

Na vyváženosti jízdních vlastností je to také znát. Málokterý automobil se ovládá tak lehce a přirozeně jako Subaru Legacy. Můžeme ho zahrnout do střední třídy a rozhodně nemá nic společného s vlastnostmi, kterým říkáme sportovní, přesto ale strčí po stránce jízdních vlastností a bezpečného projíždění zatáček do kapsy mnohé tak zvané sportovně laděné auto. To vše právě díky pohonu All Wheel Drive, tedy stálé čtyřkolce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Subaru Legacy má stálý pohon všech kol

Představme si, že na kola, respektive dezén pneumatik, který kontaktuje vozovku, působí dva druhy síly. Jedna má na starosti pohyb vpřed, tedy akceleraci a brzdění, druhá odolává tendenci smýkání do stran. Vůz s pohonem dvou kol spotřebuje velkou část kapacity na pohyb vpřed a vzad, na boční odolnost zbývá méně. Čtyřkolka ale rovnoměrně podělí všechna čtyři kola akcelerací i decelarací a boční smyk tak může nastat až výrazně později, poháněná kola vlastně zatěžuje pohon jen z poloviny a druhá polovina zbývá na obranu proti posunu do stran. 

Jedině čtyřkolku?

Je to složitá teorie? Jen na první pohled, protože takové vysvětlení výhody čtyřkolky je velmi logické. Využívají toho hlavně soutěžní vozy, ale v civilním provozu posouvá nahoru hlavně laťku bezpečnosti. Jedna zatáčka se dá projet čtyřkolkou daleko rychleji a na druhou stranu stejnou rychlostí s daleko vyšší mírou bezpečnosti. Kdyby vám takový systém pohonu měl zachránit jen jednou život, pak za to investice stála. Kouzlo působí na sněhu už při rozjezdu. Jen minimální prokluz, téměř všechna energie se spotřebovává na posun vpřed.

Čtyřkolka se ale musí na kluzkém povrchu řídit poněkud jinak než auto s jedinou poháněnou nápravou. Blíž má k pohonu předních kol. Na sněhu s poměrně vysokou adhezí se dá zatáčka najet relativně velmi rychle a vůz poslušně zatočí, aniž bychom museli sundat nohu z plynu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový sedan je skutečně hezký

Tam, kde je to už spíš klouzačka než silnice, je třeba pracovat už i s pravým pedálem. Legacy se v takovém případě chová silně nedotáčivě a jede v zatáčce po tečně rovně. Stačí na chvilku povolit pedál plynu nebo zatáhnout ruční brzdu, vůz se srovná do požadovaného směru, následuje citlivá akcelerace a bezpečný výjezd. Na akceleraci ale pozor, kola by neměla být v rejdu, jinak může následovat přetočení.
Čtyři poháněná kola dokážou divy a dovedou zachránit i zdánlivě ztracenou situaci ve vysoké rychlosti.

Řidič ale musí odložit veškeré dosud nabyté zkušenosti s řízením běžného auta, potlačit částečně i pud sebezáchovy a držet plyn bez sentimentu. Bude odměněn záchranou. Na suché vozovce zatáčí Legacy velmi ochotně. Projevuje pouze lehkou tendencí jakoby přetáčivosti, to ale jen ve srovnání s přirozenou nedotáčivostí většiny vozů s pohonem předních kol. Dá se říci, že Legacy je přísně neutrální.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Součástí inovace jsou i projekční světlomety --- Začal s tím mercedes, teď už nejsou
boční světýlka na zrcátkách nic neobvyklého

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Výhody pohonu všech kol
  2. Výbava, motor, spotřeba, parametry, ceník
  3. Rozhovor s ředitelem Subaru ČR
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků