Subaru Legacy Outback posiluje

Subaru má ve svém programu opět šestiválcový motor. Nový špičkový model Subaru SUV (Sport Utility Vagon) vypadá na první pohled robustně, a přesto elegantně: těžké přední a zadní nárazníky, výrazná mřížka chladiče, čelní spoiler se zabudovanými...
Subaru Legacy Outback posiluje
Subaru má ve svém programu opět šestiválcový motor. Nový špičkový model Subaru SUV (Sport Utility Vagon) vypadá na první pohled robustně, a přesto elegantně: těžké přední a zadní nárazníky, výrazná mřížka chladiče, čelní spoiler se zabudovanými mlhovkami, zvýšená střecha a chromovaná koncovka výfuku. Je 4,720 m dlouhý, 1,74 m široký, 1,580 m vysoký, jeho světlá výška je 19 cm. V sériovém provedení stojí Outback H6-3.0 vážící 1.610 kg na discích z lehké slitiny s pneumatikami rozměru 21 S/60 R 95 V.

Nový Outback H6-3.0 má zcela novou šestiválcovou hnací jednotku a podle dlouholeté tradice firmy Subaru je to opět plochý motor s písty proti sobě. Nejedná se přitom jen o firemní tradici, ale především o racionální důvody: pro šestiválcový motor znamená ploché uspořádání s písty proti sobě téměř ideální typ. Nedochází u něj k setrvačné síle a setrvačnému momentu prvního a druhého řádu, jeho výhodami oproti stejně kultivovanému šestiválci s řadovým uspořádáním je extrémně krátký klikový hřídel a efektivnější snížení vibrací.

Nově vyvinutý šestiválcový plochý motor s protiběžnými písty využívá nejmodernější techniku. Vždy dva nahoře se nacházející vačkové hřídele na řadu válců (celkem čtyři) řídí vždy čtyři ventily na každý válec. Ke vstřikování benzínu dochází sekvenčně, směs se zapaluje šesti zapalovacími svíčkami se samostatnými cívkami. Elektronické řízení motoru nejmodernějšího provedení se schopností identifikovat závady a ukládat je do paměti, sleduje všechny funkce nové vysoce výkonné hnací jednotky. Kromě toho má nový H6-3.0 variabilní sací systém: podle požadovaného výkonu počítač ovládací klapkou modifikuje délku sacích kanálů. U nízkých a středních otáček zůstává ovládací klapka zavřená, stupeň plnění válce se zlepšuje rezonančním efektem: využívá setrvačnosti, která je charakteristická pro rychle tekoucí proud vzduchu, aby se zvýšil stupeň naplnění válců. Při zvyšování počtu otáček ECU (Electronic Control Unit) otevře ovládací klapku. Výsledkem je síla motoru ve všech otáčkách.

Šestiválcový plochý motor s písty proti sobě čerpá z 3.000 cm3 zdvihového obsahu válců 154 kW/209 HP při 6.000 otáčkách hřídele. Svůj maximální točivý moment 282 Nm dosáhne při 4.400 ot/min. Tento vysoký točivý moment zaručuje maximální výkon v celém rozsahu otáček a excelentní tažné vlastnosti z nízkých a středních otáček - vlastnosti, které z nového šestiválcového plochého motoru s písty proti sobě značky Subaru vytváří ideální hnací jednotku pro Outback. Zrychlení z 0 na 100 km/h dokáže špičkový SUV Subaru za 8,9 sekundy a jeho maximální rychlost je 210 km/h. To vše probíhá velice kultivovaně a svižně a přitom v rámci vzorové hospodárnosti. Podle nové normy pro spotřebu 1999/100/EG je jeho průměrná spotřeba 10,8 l benzínu na 100 km.

Stálý pohon na všechna kola je kombinován s elektronicky řízenou automatickou převodovkou E- 4AT, která elektronicky blokovaným planetovým soukolím zajišt'uje aktivní rozvod točivého momentu VTD (Variable Torque Distribution = variabilní rozdělení točivého momentu). Všechna čtyři kola jsou zavěšena nezávisle, pomocný rám zvyšuje tuhost a minimalizuje vibrace. Regulace světlé výšky na zadní nápravě dokáže i plně naložený nový špičkový Outback udržet v perfektní rovnováze. U sériového provedení vozu H6-3.0 firma Subaru montuje regulaci dynamiky jízdy VDC (Vehicle Dynamics Control). VDC zabrání přetočení nebo nedotočení na hladkém povrchu nebo v rychle řízených zatáčkách. Outback nepřekvapí ani ostrá jízda do zatáček, ani špatně udržované vozovky. Umožňuje správný pocit, jaký se očekává od sportovního užitkového vozu: radost z jízdy, komfort, bezpečnost. Airbagy pro řidiče a spolujezdce a boční airbagy patří ke standardu, podobně jako prstencovité rámy karoserie, které zvyšují bezpečnost při bočním nárazu.

High-tech je u nového Outbacku H6-3,0 stejnou samozřejmostí jako luxus. Vnitřní prostor je až po střechu naplněn samými příjemnými věcmi. V sériovém provedení má špičkový Outback dvě střešní skleněná okna, kožené vybavení, autorádio s přehrávačem kazet a CD, řízení s posilovačem, tempomat, automatickou klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče. I spouštění oken, vyhřívaná zpětná zrcátka a posuvná střešní okna se ovládají elektricky. Přední sedadla mají v sériovém vybavení i vyhřívání sedadel. Díky možnosti tahání nadprůměrné hmotnosti přívěsu je nový Outback H6-3.0 zvláště zajímavý pro vlastníky koní, člunů a podobného vybavení pro volný čas, které je nutno převážet na přívěsech. Na stoupáních do 12 % může vléci 1.800 kg. Objemný je zavazadlový prostor, který má objem 528 l. Maximální objem jeho nákladového prostoru pří sklopených zadních sedadlech je 1.646 l.

Subaru uvádí nový šestiválcový Outback na český trh od ledna roku 2001 a chce příští rok prodat v České republice zhruba 100 vozů H6-3.0. Ing. Petr Neuman, ředitel společnosti SUBARU Česká republika, považuje novou špičkovou verzi sportovně užitkového vozu Outback za mezník na cestě značky Subaru k jinému image: “Tento model rozšiřuje nabídku značky o spolehlivý, robustní a přitom nenápadný vůz se silným motorem“.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků