Subaru Impreza WRX STi: dravec na letištní dráze (kompaktní test)

Subaru Impreza WRX STi: dravec na letištní dráze (kompaktní test)

Kapitoly článku:


Nezaměnitelný motor (výkonem i typem)

Motor je samozřejmě plochý čtyřválec, tedy boxer, protilehlé písty jsou až dole. I to pomáhá – těžiště je hodně nízko. Přístupnost některých částí – třeba i svíček – je však obtížná. Výkon 195 kW neboli 265 k a točivý moment 343 N.m hovoří za vše. Neobvyklá je možnost kropit mezichladič vodou za jízdy stiskem tlačítka na palubní desce. Lehká kapota je vyrobená z hliníkového plechu.

Točivý moment mezi přední a zadní nápravu rozděluje mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou v poměru 50 na 50, uspořádání převodového ústrojí umožnilo příznivé rozdělení hmotnosti dopředu a dozadu. Šest stupňů je rozložených pravidelně, jak to má u správné sportovní převodovky být.

Pokud chceme dosáhnout maximálního efektu ve zrychlení, je nutné opravdu využívat jemnosti odstupňování a řadit častěji. Motor je díky točivému momentu natolik pružný, že pro běžnou jízdy vystačíme s akcelerací už od 1500 otáček, ale nejvíc akceleruje až od 4000.

   Přední sedadla tvarem a tvrdostí připomínají soutěžní sedačky -- Vzadu je stejný prostor i pohodlí jako v jiném voze téže třídy. -- Charakteristické bezrámové dveře

Volbou režimu otáček ovlivňujeme i spotřebu. Asi nikdy se nedostaneme pod hranici 10 – 11 litrů a když se chceme svézt naplno, musíme počítat se spotřebou až 25 l/100 km, záleží jen na stylu jízdy. My jsme orientačně naměřili, že z 0 na 100 km/h zrychlí Impreza STi za 5,7 s a rozjede se až na 239 km/h. Oficiální údaje sice hovoří o rychlosti 244, ale to už opravdu nehraje roli. 

Něco to stojí

Pokud jde o dodatečnou výbavu, pak vlastně žádná neexistuje, všechno je už v sérii. Tak jak auto vidíte, stojí v základu 1 328 000 korun, plus 14 000 za metalízu. Ve srovnání s technikou, jakou nabízejí za stejnou cenu jiné značky, je hodnocení podle kritéria „value for money“ příznivé. U Subaru Impreza WRX STi, jak zní celý oficiální název, je třeba počítat s vyššími provozními náklady na benzin, brzdové destičky a podobně, zato ale zjistíte, že zákon o zachování energie opravdu platí. 

Parametry

  • Subaru Impreza WRX STi
  • Rozměry: 4405 x 1730 x 1440 mm
  • Rozvor: 2525 mm
  • Hmotnost: 1470 kg
  • Zavazadlový prostor: 395 l
  • Palivová nádrž: 60 l
  • Kola: 225/45 R17
  • Motor: 1994 ccm, 195 kW (6000 ot.), 343 Nm (4000)
  • Spotřeba: 16,7/9,5/12,1 l/100 km
  • Zrychlení 0-100 km/h: 5,5 s
  • Maximální rychlost: 238 km/h
  • Cena: 1 328 000 Kč

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud