Subaru Impreza WRX STi: dravec na letištní dráze (kompaktní test)

Je jen jedna automobilka, která se zabývá výhradně čtyřkolkami. Jmenuje se Subaru a stojí na samé špici technického vývoje této kategorie. Dosavadním vrcholem pro běžný trh je Subaru Impreza WRX STi. S tímto vozem lze doslova řádit. Přesvědčte se sami (VIDEO).
Subaru Impreza WRX STi: dravec na letištní dráze (kompaktní test)
Seznam kapitol
  1. Pro sportovní i klidnou jízdu
  2. Motor, parametry, cena

Subaru Impreza v jiné než modré barvě není to pravé ořechové. Verzi STi opravu sluší, silně se podobá reprezentantům značky v kategorii WRC. To je pochopitelně úplně jiná káva, ale i Impreza WRX STi má ze sportovního repertoáru víc než dost. Víc, než bývá obvyklé. Začněme vzhledem – zlatá široká kola s pětačtyřicetiprocentními sedmnáctipalcovými pneumatikami širokými 225 mm a brzdami Brembo, nasávací otvor k mezichladiči stlačeného vzduchu, spoilery. To pravé se však skrývá uvnitř.

Tip: Podívejte se na zajímavé VIDEO, kde Vladimír Dolejš s Imprezou doslova řádí na letištní dráze.  

Do soutěžáku moc neschází

Sportovnímu dojmu pomáhá i interiér. Vysoká skořepinová sedadla, materiály kolem. Narozdíl od obyčejné Imprezy WRX tu scházejí boční airbagy – přeci jen se počítá i s využitím pro sport. Proto i takové pedály. Komfortu ale slouží hezky zakomponované rádio, samozřejmě klimatizace, z technického hlediska je nejzajímavější řadicí páka šestistupňové převodovky. Na Impreze je poutavé i to, že s ní můžete jet jen tak, volně beze spěchu a vyvézt třeba babičku na výlet. Pak jedete komfortním rodinným vozem. A když babička vystoupí, můžete nechat rozpoutat řidičské vášně plnou silou.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Imprezu nemůžete přehlédnout --- Zadní křídlo je teď součástí
všech verzí STi, ne jako dříve jen u modifikace Prodrive

Svezení pro odborníky

Málokterý vůz poskytuje takovou přirozenost ovládání jako Subaru Impreza s turbomotorem. Pro řidiče – začátečníky a milovníky snadného řízení ale není. V autě zdaleka nejde jen o pocity blížící se pocitům v soutěžním autě, ale i o bezpečnost. Její koeficient leží hodně vysoko. To znamená, že při stejné rychlosti jedeme s tímto vozem daleko jistěji než s běžnou dvoukolkou. Rozdíl vyniká hlavně na kluzkém povrchu, ale význam má i za sucha.

Hodně dlouho trvá než jde auto do smyku. Nejprve je nedotáčivé, se zvyšující se rychlostí se charakter mění na přetáčivý. Smyk všech kol je kontrolovatelný i ve značných rychlostech, tam, kde jede každý druhý vůz dávno po střeše.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Výrazně zvýšený brzdný účinek mají na svědomí mohutné
Brembo brzdy -- Pod polykarbonátovým krytem je soustředěno
několik světelných zdrojů

Subaru Impreza WRX STi se zcela přizpůsobí náladě, v jaké právě jste. Použitím brzdičů Brembo u STi – což je mimochodem zkratka Subaru Tecnica International – se podstatně zlepšila účinnost brzd, které dosud vadly. Na rozdíl od mírnějších subaru tu funguje sportovní ABS, takže má daleko pozdější náběh a rychlejší frekvenci. Spíná opravdu hodně pozdě a nepulzuje pedálem.

Technika jízdy s takovým autem má své zákonitosti. V určitých okamžicích je třeba zapomenout na pud sebezáchovy a teoretické zásady řízení a chovat se opačně. Třeba přidat plyn ve chvíli, kdy v běžném autě decelerujeme nebo dokonce brzdíme. Vysoká škola jízdy doporučuje i přibrzďování levou nohou, ale to už je třeba – zejména na pevném povrchu – opravdu moc umět. Smyku se není třeba bát, Impreza je poslušná ve všech režimech.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
„Kovový“ interiér umocňuje výrazně sportovní
charakter – Přístrojovému panelu dominuje mohutný
otáčkoměr, další ukazatele záměrně potlačili

Subaru Impreza

V nižší střední třídě je plno dynamičtějších, komfortnějších, praktičtějších a rozhodně hezčích aut. Fanoušci ale na Imprezu přísahají pro její podélně uložený motor typu „boxer“, symetrický pohon všech kol a pověstnou suverenitu na českých silnicích.

Test Subaru Impreza 2.0i-S • Hybridní Subaru Impreza

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Pro sportovní i klidnou jízdu
  2. Motor, parametry, cena
Za volantem Škody Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): To nejlepší z Mladé Boleslavi?

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW)

S novou Škodou Octavia Scout jsme poprvé jezdili už v pondělí, o dojmy se však můžeme podělit až teď. Jak jezdí s nejsilnějším a v současnosti jediným dostupným motorem v Česku?

včera | Jan Mička | 92 příspěvků
TEST Range Rover P400 Autobiography: Další důvod, proč se stát milionářem

Range Rover P400

Range Rover není autem pro každého, ale každý by si ho měl zkusit. Nyní má nový motor o výkonu 400 koní s hybridní technikou. Jaký je?

29.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 61 příspěvků
TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Black Edition: Ta nejčernější myslí jen zeleně

Toyota RAV4 Hybrid Black Edition

Současná generace Toyoty RAV4 se vzdala naftového motoru. Oblíbené SUV koupíte buď s ryze benzinovým, nebo hybridním pohonem, přičemž elektrifikovaná verze nedávno dorazil na český trh v atraktivním provedení Black Edition. Vyzkoušeli jsme tu nejlepší možnou konfiguraci.

26.  11.  2020 | Jan Mička | 81 příspěvků