Subaru Impreza WRX STi: dravec na letištní dráze (kompaktní test)

Je jen jedna automobilka, která se zabývá výhradně čtyřkolkami. Jmenuje se Subaru a stojí na samé špici technického vývoje této kategorie. Dosavadním vrcholem pro běžný trh je Subaru Impreza WRX STi. S tímto vozem lze doslova řádit. Přesvědčte se sami (VIDEO).
Subaru Impreza WRX STi: dravec na letištní dráze (kompaktní test)
Seznam kapitol
  1. Pro sportovní i klidnou jízdu
  2. Motor, parametry, cena

Subaru Impreza v jiné než modré barvě není to pravé ořechové. Verzi STi opravu sluší, silně se podobá reprezentantům značky v kategorii WRC. To je pochopitelně úplně jiná káva, ale i Impreza WRX STi má ze sportovního repertoáru víc než dost. Víc, než bývá obvyklé. Začněme vzhledem – zlatá široká kola s pětačtyřicetiprocentními sedmnáctipalcovými pneumatikami širokými 225 mm a brzdami Brembo, nasávací otvor k mezichladiči stlačeného vzduchu, spoilery. To pravé se však skrývá uvnitř.

Tip: Podívejte se na zajímavé VIDEO, kde Vladimír Dolejš s Imprezou doslova řádí na letištní dráze.  

Do soutěžáku moc neschází

Sportovnímu dojmu pomáhá i interiér. Vysoká skořepinová sedadla, materiály kolem. Narozdíl od obyčejné Imprezy WRX tu scházejí boční airbagy – přeci jen se počítá i s využitím pro sport. Proto i takové pedály. Komfortu ale slouží hezky zakomponované rádio, samozřejmě klimatizace, z technického hlediska je nejzajímavější řadicí páka šestistupňové převodovky. Na Impreze je poutavé i to, že s ní můžete jet jen tak, volně beze spěchu a vyvézt třeba babičku na výlet. Pak jedete komfortním rodinným vozem. A když babička vystoupí, můžete nechat rozpoutat řidičské vášně plnou silou.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Imprezu nemůžete přehlédnout --- Zadní křídlo je teď součástí
všech verzí STi, ne jako dříve jen u modifikace Prodrive

Svezení pro odborníky

Málokterý vůz poskytuje takovou přirozenost ovládání jako Subaru Impreza s turbomotorem. Pro řidiče – začátečníky a milovníky snadného řízení ale není. V autě zdaleka nejde jen o pocity blížící se pocitům v soutěžním autě, ale i o bezpečnost. Její koeficient leží hodně vysoko. To znamená, že při stejné rychlosti jedeme s tímto vozem daleko jistěji než s běžnou dvoukolkou. Rozdíl vyniká hlavně na kluzkém povrchu, ale význam má i za sucha.

Hodně dlouho trvá než jde auto do smyku. Nejprve je nedotáčivé, se zvyšující se rychlostí se charakter mění na přetáčivý. Smyk všech kol je kontrolovatelný i ve značných rychlostech, tam, kde jede každý druhý vůz dávno po střeše.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Výrazně zvýšený brzdný účinek mají na svědomí mohutné
Brembo brzdy -- Pod polykarbonátovým krytem je soustředěno
několik světelných zdrojů

Subaru Impreza WRX STi se zcela přizpůsobí náladě, v jaké právě jste. Použitím brzdičů Brembo u STi – což je mimochodem zkratka Subaru Tecnica International – se podstatně zlepšila účinnost brzd, které dosud vadly. Na rozdíl od mírnějších subaru tu funguje sportovní ABS, takže má daleko pozdější náběh a rychlejší frekvenci. Spíná opravdu hodně pozdě a nepulzuje pedálem.

Technika jízdy s takovým autem má své zákonitosti. V určitých okamžicích je třeba zapomenout na pud sebezáchovy a teoretické zásady řízení a chovat se opačně. Třeba přidat plyn ve chvíli, kdy v běžném autě decelerujeme nebo dokonce brzdíme. Vysoká škola jízdy doporučuje i přibrzďování levou nohou, ale to už je třeba – zejména na pevném povrchu – opravdu moc umět. Smyku se není třeba bát, Impreza je poslušná ve všech režimech.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
„Kovový“ interiér umocňuje výrazně sportovní
charakter – Přístrojovému panelu dominuje mohutný
otáčkoměr, další ukazatele záměrně potlačili

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Pro sportovní i klidnou jízdu
  2. Motor, parametry, cena

bazar

Subaru Outback 2
Rok výroby: 2011
Stav: 120 512 km
Cena: 269 000 Kč
Subaru Justy 1,3
Rok výroby: 2002
Stav: 128 442 km
Cena: 38 000 Kč
Subaru Forester 2
Rok výroby: 2014
Stav: 56 765 km
Cena: 480 000 Kč
Subaru Legacy 2
Rok výroby: 2007
Stav: 204 909 km
Cena: 130 000 Kč
Subaru Forester 2
Rok výroby: 2008
Stav: 123 793 km
Cena: 204 000 Kč
Subaru Forester 2
Rok výroby: 2009
Stav: 186 194 km
Cena: 165 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků