89
Fotogalerie

Subaru Impreza 1,5 vs. 2,0: zábava pro všechny

Kapitoly článku:


Vypínejte stabilizaci!

Než se pustíme do popisu podvozku, nechceme působit jako tatrmani od Pražského výběru. Přesto se sluší prozradit, že první, co jsme učinili po prvních testovacích kilometrech, bylo vypnutí stabilizačního programu. Ne, že by byl špatný, Impreza s ním nedovoluje chyby. Ano, to je přesná definice: nedělá chyby, nedovoluje chyby. A to nás opravdu nebavilo. 

subaru_impreza20rsport/P1900946.JPG subaru_impreza20rsport/P1900947.JPG subaru_impreza20rsport/P1900938.JPG

Jízdní vlastnosti se tím samozřejmě nezměnily, jen už mezní situace nedeformoval počítač se svými zásahy. Mohli jsme si naplno vychutnat naše vlastní schopnosti a vyzkoušet si v praxi jízdu na hraně se čtyřkolkou. Ale začněme zvolna.

Běžná jízda po městě je nuda, Impreza filtruje stejně dobře jako například korejský Hyundai i30, poskytuje překvapivě měkký podvozek. Jakmile opustíme město, čeká nás spousta zábavy.

Zrychlení v rovných úsecích pochopitelně není nikterak brutální, a tak hlavní příval adrenalinu chystá průjezd sérií zatáček. S vypnutou stabilizací se perfektně odhadují limity vozu. Prvotní náznaky nedotáčivosti přichází poměrně brzy. Ne, že by to bylo ztracené, ale je třeba přitáhnout šrouby a když ne, pojišťovně je po tom houby. Ne, kdepak, s Imprezou to zvládnete. Po utažení volantu se k náznakům pozvolného smyku na předních kolech začnou přidávat i zadní a překročení limitu znamená nezáludné, neutrální sunutí vozu mimo ideální stopu. Hledat limity s tímto autem je skutečně snadné a bezpečné.

subaru_impreza20rsport/P1910002.JPG subaru_impreza20rsport/P1910005.JPG subaru_impreza20rsport/P1910010.JPG

Ve snaze za objevením všech schopností nové Imprezy míříme do středních Čech a pokořujeme Kutnohorské okresky se záludnými horizonty. Odlehčení kol se díky moderní víceprvkové zadní nápravě dostavuje i na hodně členitém porvrchu minimálně, kopírujeme terénem i za horizontem, skok se nekoná.

Pouhá znalost triků s volantem, plynem a ruční brzdou nám dovoluje agresivní průjezdy vlásenek a bezpečné driftování v serpentinách, které zvládáme hraním si s volantem brzdou a plynem. Člověk nemusí být zrovna Colin McRae, aby se naučil jezdit s Imprezou. Její podvozek je neuvěřitelně intuitivní.

subaru_impreza20rsport/P1900930.JPG subaru_impreza20rsport/P1900940.JPG subaru_impreza20rsport/P1900948.JPG subaru_impreza20rsport/P1900960.JPG

Při jízdě po dálnici nás udivuje poslušnost ve špatně klopených zatáčkách na D1 s povrchem ukrajinské okresky.

Závěr našeho testu podvozku si necháváme na terén. Chtěli jsme zjistit, v čem se liší Impreza od běžných hatchbacků v nižší střední třídě. V čem je tedy její vyšší přidaná hodnota? Jednoznačně v pohonu všech kola redukci převodových stupňů. A to lez vyzkoušet jedině na venkově.

Nepředstavujeme si pod tímto jízdu po trucktrialové trati, protože podvozek Imprezy není kromě ocelového plechu pod motorem nijak chráněn. Ani přizvednut jako třeba u tolik módních cross-modelů evropských značek. Přesto jsme s ním byli schopni během oblevy projet rozorané pole. Při jízdě v těším terénu je třeba použít redukci převodových stupňů, která se postará o větší přísun výkon v nižších rychlostech. A tak skutečně není problém šplhat do prudkého stoupání, projíždět bahnité kaluže, občas orat pole, případně dokazovat v ochranném pásmu národního parku náš vztah k ekologii.

Podvozek v Impreze si zaslouží uznání za všestrannou použitelnost a značnou mechanickou odolnost v extrémních podmínkách. Nepřináší takřka nic nového oproti svému předchůdci, jen s rozdílem, že zadní víceprvková náprava doslova zkonzumovala značnou část zavazadlového prostoru. Podvozek Imprezy je pro fajnšmekry s chutí prohánět se po točitých silničkách, ale i při motoristy, kteří mají rádi bezpečnou jízdu za všech podmínek. Rozhodnete-li se nenásledovat našeho příkladu, užijete si s Imprezou bezedný klid a jistotu na nejhorších českých vozovkách.

subaru_impreza20rsport/P1910169.JPG subaru_impreza20rsport/P1910171.JPG subaru_impreza20rsport/P1910136.JPG

Řazení pro siláky, řízení pro dámy

Traktor Zetor na tom není při řazení zpátečky o mnoho lépe. Řeč je o převodovce v Impreze. Budete-li k ní přistupovat s důchodcovským klidem, rychlost zařadíte za delší chvilku bez problému. Ale při rychlém řazení rychlosti zkrátka nepadají, jak jsme zvyklí třeba z Focusu nebo Golfu.

Převodovky od Subaru jsou prostě známé tím, že potřebují pár tisíc kilometrů, aby si zuby sedly. A na to jsme neměli během testu dost času. Proto když vás během testovací jízdy překvapí tuhý chod převodovky, nebuďte překvapení – je to charakteristickým znakem techniky Subaru.

Spojka má lehounký chod a zabírá takřka okamžitě. To samé lze říci o plynu a brzdovém pedálu. Brzdy si vůbec zaslouží výraznou pochvalu. Oproti předchůdcům si polepšily a nabízejí jedovaté německé brzdění v dolní úvrati brzdového pedálu a to opakovaně.

Na závěr této kapitoly si necháváme řízení. Nezbytnou spojkou mezi ním a řidičem je sportovní volant Momo. Ten vždy báječně padne do ruky a dovoluje ručkovat do sytosti. Řízení zprosředkovává řidiči jasnou odezvu, ale účinek posilovače řízení nám stejně přišel docela silný vzhledem k zaměření vozu. A možná tušíme proč. Impreza poslendí generace je první Imprezou, která by ráda získala ženy řidičky. A těm by volant z tatrovky asi těžko vyhovoval

Celkově nás Impreza opět přesvědčila, že patří k absolutní špičce v ovladatelnosti. Přitom nepřináší žádná technologická kouzla, jen kus poctivé, časem prověřené techniky.

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud