Zatímco Toyota RAV4 vždy vypadala jako klasický offroad či SUV, forester připomíná spíše zvýšené kombi, což mu vydrželo dodnes Foto: archiv

Zatímco Toyota RAV4 vždy vypadala jako klasický offroad či SUV, forester připomíná spíše zvýšené kombi, což mu vydrželo dodnes | Foto: archiv

Nástupce se designově výrazně odlišil až v rámci modernizace v roce 2005 Foto: archiv

Nástupce se designově výrazně odlišil až v rámci modernizace v roce 2005 | Foto: archiv

Boxer 2.0 s atmosférickým plněním je díky své kostrukci kompaktní Foto: archiv

Boxer 2.0 s atmosférickým plněním je díky své kostrukci kompaktní | Foto: archiv

Podobně jednoduchého a jasného konceptu palubní desky se Subaru Forester s obměnami drží také u již páté generace s výhradně hybridním pohonem Foto: archiv

Podobně jednoduchého a jasného konceptu palubní desky se Subaru Forester s obměnami drží také u již páté generace s výhradně hybridním pohonem | Foto: archiv

Přeplňovaná varianta měla 125, posléze 130 kilowattů. Na japonském trhu se objevily také specifi kace STi se 177 kW. Foto: archiv

Přeplňovaná varianta měla 125, posléze 130 kilowattů. Na japonském trhu se objevily také specifi kace STi se 177 kW. | Foto: archiv

Uvedení foresteru předznamenal koncept Subaru Streega, který se veřejnosti ukázal na přehlídce v Tokiu Foto: archiv

Uvedení foresteru předznamenal koncept Subaru Streega, který se veřejnosti ukázal na přehlídce v Tokiu | Foto: archiv

Uvedení foresteru předznamenal koncept Subaru Streega, který se veřejnosti ukázal na přehlídce v Tokiu Foto: archiv

Uvedení foresteru předznamenal koncept Subaru Streega, který se veřejnosti ukázal na přehlídce v Tokiu | Foto: archiv

Díky stálému pohonu všech kol jste si mohli troufnout i do terénu Foto: archiv

Díky stálému pohonu všech kol jste si mohli troufnout i do terénu | Foto: archiv

Subaru Forester 2.0GX Foto: archiv

Subaru Forester 2.0GX | Foto: archiv

Subaru Forester 2.0GX Foto: archiv

Subaru Forester 2.0GX | Foto: archiv

Subaru Forester 2.0GX Foto: archiv

Subaru Forester 2.0GX | Foto: archiv

Subaru Forester 2.0GX Foto: archiv

Subaru Forester 2.0GX | Foto: archiv

Subaru Forester S-Turbo Foto: archiv

Subaru Forester S-Turbo | Foto: archiv

Subaru Forester S-Turbo Foto: archiv

Subaru Forester S-Turbo | Foto: archiv

Nástupce se designově výrazně odlišil až v rámci modernizace v roce 2005 Foto: archiv
Boxer 2.0 s atmosférickým plněním je díky své kostrukci kompaktní Foto: archiv
Podobně jednoduchého a jasného konceptu palubní desky se Subaru Forester s obměnami drží také u již páté generace s výhradně hybridním pohonem Foto: archiv
Přeplňovaná varianta měla 125, posléze 130 kilowattů. Na japonském trhu se objevily také specifi kace STi se 177 kW. Foto: archiv
14
Fotogalerie

Subaru Forester předběhlo dobu. Skvělý nápad přišel už před víc než čtvrtstoletím

První generace Subaru Forester z roku 1997 o více než dekádu dříve předznamenala popularitu segmentu SUV, jehož obliba nepřestává růst ani v době nastupující elektrifikace.

Japonská automobilka Subaru v devadesátých letech patřila mezi trendsettery, aniž by o tom tehdy možná vůbec věděla. Už v roce 1994 totiž přišla s outdoorovým kombi Legacy Outback s ochrannými plasty karoserie a vyšší světlostí, jež patří mezi zakladatele této třídy. O tři roky později značka zachytila nastupující vlnu sportovně-užitkových aut (ta se tehdy terénu ještě nebála) a představila soupeře například pro Toyotu RAV4. Subaru Forester ovšem přišlo s trochu odlišnou koncepcí připomínající kombi, které se drží dodnes (vizte následující stránky).

Kořeny prvního provedení sahají téměř šestadvacet let nazpátek. V listopadu 1995 se totiž na autosalonu v Tokiu představil koncept Subaru Streega s karoserií připomínající kombi a vyšší světlou výškou. Už zhruba rok a čtvrt od premiéry studie se v Japonsku ukázala sériová podoba Subaru Forester postaveného na platformě modelu Impreza, které ve stejném roce zamířilo Spojených států i do Evropy.

Na druhé straně Atlantiku se zprvu nabízel 2,5litrový plochý čtyřválec (EJ25D) bez přeplňování, který od roku 1998 vystřídal totožně objemný agregát s označením EJ251 s jedním vačkovým hřídelem v hlavě válců místo dvou. V Evropě jsme si naproti tomu museli vystačit s dvoulitrovým atmosférickým agregátem plnícím emisní normu Euro 2 s 90 kilowatty místo 123.

To ovšem platilo pouze do poloviny roku 1998, kdy základní dvoulitr v rámci přechodu na Euro 3 posílil o dva kilowatty a nabídku na vybraných trzích rozšířil přeplňovaný boxer 2.0 S-Turbo s výkonem 125 kilowattů a typickým průduchem na kapotě. V té době se mimochodem jednalo o nejrychlejší auto své třídy. Na stovku se totiž dostalo za 8,4 sekundy a jen těsně nepokořilo dvousetkilometrovou hranici (198 km/h). Všechny nabízené pohonné jednotky byly kombinovány buď s pětistupňovým manuálem, nebo se čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Plochý motor s turbodmychadlem až do dubna 2001 vydržel ve verzi Euro 2.

Jeho zmodernizovaná varianta s totožným označením EJ205 posílila o pět kilowattů a ukázala se v rámci modernizace. Mladší provedení poznáte především podle jiné masky chladiče, lehce odlišných předních a zadních světlometů a přepracovaných pátých dveří. Zároveň se také rozšířil rozchod zadních kol, a to o patnáct milimetrů. Specialitku, která se ovšem v kontinentální Evropě oficiálně nenabízela, představovala potentní varianta s přeplňovaným dvoulitrovým plochým motorem, který si polepšil na 177 kilowattů.

Rozdělení síly stálého pohonu všech kol s vícelamelovou spojkou se mírně lišilo v závislosti na použité převodovce. U čtyřstupňového automatu za běžných podmínek putovalo dozadu čtyřicet procent hnací síly, u manuálu bylo rozložení nastaveno na rovnoměrný přísun mezi obě nápravy. Samočinná skříň se tomuto poměru přiblížila pouze na první rychlostní stupeň a zpátečku.

První generaci v červenci 2002 vystřídal opticky podobný nástupce s totožnými pohonnými jednotkami, které v rámci faceliftu z roku 2005 posílily na 116, respektive 169 kilowattů u provedení Turbo. Vzhledem k absenci vznětového motoru (ten přišel až se třetí generací) Subaru v Evropě nabídlo alternativu v podobě pohonu na LPG.

Článek vyšel v Auto Tipu Klassik 05/2021. Časopis si můžete koupit na ikiosek.cz.

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud