Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

Dvojčata Subaru BRZ a Toyota GT86 byla reakcí na volání motoristické veřejnosti po zábavném sportovním autě staré školy, které nejenže nabídne skutečně sportovní svezení, ale také nebude stát "majlant". Ruku na srdce, auta, která my novináři velebíme, jako opravdu zábavná, stojí téměř všechna přes milion korun, a pokud ne, stačí zaškrtnout pár položek na seznamu příplatkové výbavy - a je to tam...

Navíc, zadní pohon začíná být spíše vzácností, a to především proto, že výkony moderních aut jsou už tak vysoké, že je velmi složité takové „stádo“ bezpečně přenést na silnici. Moderní přeplňované motory jsou schopny z dvoulitrového objemu generovat i více jak 350 koní, kdy už je zapotřebé extrémní trakce, a tedy většinou pohonu všech kol. Subaru a Toyota ovšem vsadily na střízlivější přístup.

Tohle nejsou jamajské boby. Po dráze se řítí Subaru WRX STI

Tohle nejsou jamajské boby. Po dráze se řítí Subaru WRX STI

Jak rád bych napsal, že se jim vyplatil, ale ono to není zase tak žhavé. Prodeje rozhodně nedosahují očekávaných výšin a je to neskutečná škoda, protože dost možná žádné další BRZ, nebo jemu podobné atmosférické sportovní auto nebude.

Dvoulitrový atmosférický agregát o výkonu 200 koní je prý slabý a poddimenzovaný. Točivý moment, který v dnešní době svou hodnotou 205 Nm zrovna neohromuje, nemá dostatek síly na to, aby se s autem dalo dobře driftovat i na suchu a na dálnici vás potrápí kdejaký naftový hatchback…

Subaru představilo facelift pro WRX a WRX STI. Vylepšilo i brzdy

Subaru představilo facelift pro WRX a WRX STI. Vylepšilo i brzdy

Osobně na to mám velmi strohou a ráznou odpověď – pokud to někdo takhle cítí, je velmi pravděpodobné, že to s BRZ prostě neumí. Protože, ač by se výtky na první pohled mohly zdát reálné a opodstatněné, jsou vpravdě velmi liché. V následujících řádcích vám předložím mých několik argumentů, proč je pro mě Subaru BRZ jedním z nejlepších sportovních aut na světě.

1. HMOTNOST A TĚŽIŠTĚ, TO JE OČ TU BĚŽÍ

Klíčovým faktorem u sportovního vozu je vždy nízká hmotnost. Subaru BRZ váží 1318 kg, což při výkonu 147 kW, tedy rovných 200 koní, znamená 6,59 k/kg. A přestože se z ní nejspíše na zadek neposadíte, rozhodně ji nelze označit jako nedostatečnou. Vždyť je lepší, než jakou se chlubila Octavia RS Mk.III před faceliftem. A stěžoval si snad někdo na nedostatek výkonu v jejím případě? Všechny tyto nářky vzešly z domněnky, že atmosféricky motor bude mít stejný nástup, jako přeplňovaný motor. Nebude, vždyť maximum výkonu a točivého momentu se potkává až v nějakých 7000 min/1! Proto vyžaduje zcela odlišný přístup, který, bohužel, vyhovuje jen těm nejzapálenějším řidičům.

Za pozornost stojí také takzvaný specifický výkon tohoto atmosférického motoru, který byl zkonstruován přímo pro BRZ a jeho dvojče, takže si ho nepleťte s japonskými specifikacemi dvoulitrové Imprezy (FB20) nebo STI (EJ20). Jednoduchou matematikou dojdete k rovným 100 koním na litr, což opravdu není málo. Ostatně ještě nedávno se téměř k totožnému litrovému výkonu hrdě hlásilo BMW s modelem 135i, jenže tam si Mnichovští pomáhali dopingem v podobě přeplňování.

Modernizované BRZ je navíc v reakci na plynový pedál ještě bezprostřednější a horlivější. Může za to optimalizace pohonné jednotky s upravenými ventily, které mají novou povrchovou úpravou snižující tření. Stejný proces byl aplikován také na vačkový hřídel a k nové je také palivové čerpadlo. Stač tedy pedál jen lechtat a hlava vám bude lítat dopředu a zpět. Jak nádherně staromilské, obzvláště kyž uvážíme, že motor plní EU6b.

Ruku v ruce s nízkou hmotností musí jít také dobře rozložené těžiště. A právě tahle oblast je doménou značky Subaru, která si svou reputaci postavila na používání plochých motorů, vyznačujících se nejen vysokou úroveň kultivovanosti, ale jsou také krátké a mohou být posunuty co nejvíce směrem ke kabině. Výsledkem je naprosto dokonalé vyvážení, kdy se těžiště nachází 460 mm nad zemí, což, a teď pozor, je lepší hodnota, než jakou se může pochlubit Ferrari 458 Italia!

2. VŠE POD KONTROLOU

Subaru BRZ vám padne jako dobře vyšlápnuté tenisky. Sedíte téměř nad zemí (světlá výška činí pouhých 120 mm) a okolo sebe máte jenom „auto“. Vše je nádherně přímočaré a jednosměrně, rozumněji sportovně, orientované. Modernizace přinesla nový volant, ale nikoliv v tom smyslu, že by ho úplně vyměnili. Pouze jej doplnili o další ovladače, kterými přepínáte mezi důležitými funkcemi, které se zobrazují na digitálním displeji v pravém ze tří hlavních ukazatelů. Digitální displej nově nabízí informace jako je hodnota přetížení, výkonnostní křivka motoru, teplota oleje, vody, úhel natočení kol, úhel škrticí klapky, stopky a další věci, které oceníte při hrátkách na okruzích.

3. PŘÍKLADNÁ ERGONOMIE

Při řízení Subaru BRZ musíte být rychlí, protože například pomalá změna rychlostního stupně znamená pokles otáček, což u atmosférického motoru znamená většinou výrazné zpomalení. Kokpit BRZ je uzpůsoben tak že z pozice ideálního uchopení volantu to máte k řadicí páce cca 30 cm a z řadičky na ruční brzdu ani ne 10 cm. To znamená, že máte doslova vše po ruce. Vím, že tohle je asi to neotřepanější klišé motoristického novináře, ale BRZ tuto frázi bezezbytku naplňuje.

4. VYŽADUJE CELÉHO ŘIDIČE

Subaru BRZ je na limitu mimořádně nezáludné auto. Skvěle naladěný posilovač řízení dodává na dnešní dobu nebývale velké množství informací od předních kol, takže při vybočení zádi dostanete okamžité informace. Ovšem utrhnout BRZ na suchu vyžaduje větší rychlost. A to je právě ten kámen úrazu. Zatímco u přeplňovaných vozů, například BMW, jste schopni auto dostat do boku téměř z nulové rychlosti, BRZ žádá rychlost a tedy zkušenosti. Jednička je docela krátká, takže v omezovači jste rychleji, než řeknete švec, a dvojka naopak trošku delší, takže abyste na dvojku měli kýžený točivý moment, který přichází v 6600 min/1, pojedete už docela kvapem. K tomu, abyste auto dobře odsadili, vám pomáhá samosvorný diferenciál z výroby Torsen. Jeho nevýhoda spočívá ve faktu, že se může občas stát, že sevře rychle a drift přichází náhle. Díky upovídanému řízení ale není problém nasadit rychlé kontra, nicméně nezkušeného jezdce to může překvapit. Mnoho majitelů mění sériový za lamelový, jenž má náběh svorného účinku pozvolnější.

5. REŽIM TRACK PRO ZAČÁTEČNÍKY

Pokud jste nikdy neměli možnost učit se driftovat, je Subaru BRZ ideálním náčiním na naučení. Obzvláště v nové modernizované podobě, kdy byl přepracován podvozek. Subaru lehce pozměnilo tuhost pružin a nasadilo nové tlumiče Sachs, nové je uložení ramen a karoserie celkově doznala posílení. Tuhost je opravdu mimořádná, což se ostatně projevuje také při vyloženě sportovní jízdě a smýkáním vozem po asfaltu. Náklony jsou minimální a díky lehké přídi se přední část vozu při prudkém brzdění nenoří. Začátkům sportovní jízdy nahrává také fakt, že BRZ je nově vybaveno režimem stabilizačního systému VDC, který se jmenuje TRACK a dovoluje mírné vybočení zádi. Na mokru tak máte šanci poznat chování vozu ve chvíli, kdy se snažíte provokovat jeho záď.

6. CENA VS. VÝBAVA

Subaru si vždy dávalo záležet na bezpečnosti svých vozů, což ostatně dokládá tuhá karoserie a sedmero airbagů, které se nyní mohou pochlubit větším počtem chytřejších senzorů a silnějšími patronami. BRZ je vůbec dobře vybavené auto na to, že stojí v základu 814 tisíc. Standardně dostanete full LED světlomety, výše zmiňované airbagy, 17palcová kola, kožený volant, sportovní sedačky a další. Kromě příplatku za kožené sedačky s vyhříváním 60 tisíc a metalízy za 12 tisíc si nemáte za co připlatit. A co si budeme povídat, kožená sedadla a metalízu člověk chtivý adrenalinu tak nějak oželí.

Subaru BRZ je v dnešní době automobilovým zjevením. Relativně levné auto staré sportovní školy, se kterým se pobaví úplně každý a jehož vlastnictví vás nezruinuje, by jeden pohledal. A příznivá není jen pořizovací cena, ale také náklady na palivo. Se Subaru BRZ se dá stabilně jezdit pod 8 l/100 km, a tak jediným opravdovým nákladem budou pneumatiky, které mizí rychleji, než sníh v květnu. 

Víc než slova řekne naše následující video, tak se na něj podívejte... 

Také si prohlédněte galerii snímků testovaného vozu:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Technické údaje: Subaru BRZ

  • Rok 2017
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 998 cm3
  • Vrtání • zdvih 86,0 mm • 86,0 mm
  • Stupeň komprese 12,5:1
  • Nejvyšší výkon 147 kW (200 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 7 000 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 205 Nm při 6 600 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,6 s
  • Nejvyšší rychlost 226 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 6 stupňů
  • Zákl. objem zavazadlového prostoru 243 l
  • Objem palivové nádrže 50 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 1 318 kg • 1 670 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 10,4 • 6,3 • 7,8 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 570 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 520 mm • 1 540 mm
  • Rozměr pneumatik 215/45 ZR17
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 240 × 1 775 × 1 285 mm

bazar

Subaru Legacy 2
Rok výroby: 2007
Stav: 204 909 km
Cena: 126 000 Kč
Subaru Forester 2
Rok výroby: 2008
Stav: 124 900 km
Cena: 220 000 Kč
Subaru Outback 2
Rok výroby: 2012
Stav: 106 357 km
Cena: 290 000 Kč
Subaru Outback 3,6
Rok výroby: 2012
Stav: 233 746 km
Cena: 330 000 Kč
Subaru Forester 2
Rok výroby: 2010
Stav: 101 587 km
Cena: 253 000 Kč
BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 700 km
Cena: 150 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

včera | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků