TEST Subaru BRZ Final Edition: Devět let nás učilo tlačit na pilu. Teď už naposledy

Subaru již devátým rokem připomíná, že teď je ten správný čas na pořízení řidičského kupé za hodně dobré peníze. Kdo i letos zaváhá, nejspíš bude mít na nějakou dobu smůlu.

Radosti
Jízdní vlastnosti
Zvuk ve vysokých otáčkách
Stále sympatická cena
Starosti
Zastaralý interiér
Zvuk v nízkých otáčkách
Jen posledních pár kusů
9  /10
 

V rukou zkušeného řidiče se umí proměnit v kočku, které někdo připnul na konec ocasu kolíček na prádlo. Pro nezkušeného řidiče to zase může být první zkušenost s oranžovými majáky. Subaru BRZ vstoupilo na trh v roce 2012 a odpracovává si tak poctivě devátý rok. Během výroby se pravidelně vylepšovalo a nyní jde do důchodu, pro náš trh zatím bez nástupce.

Připomínkou devítileté služby je poslední evropská edice nazvaná Final Edition, které se vyrobilo 157 z původně plánovaných 250 kusů. Česko je očividně trhem analogových borců, kteří rádi řídí, protože se jich sem dovezlo celkem 43. To je více než v Maďarsku, Polsku, Beneluxu a ve Švýcarsku dohromady. I v Německu jich je jen 38.

Subaru odhalilo tajemství nového boxeru 1.8 Turbo. U nás by se rozhodně neztratil

Subaru odhalilo tajemství nového boxeru 1.8 Turbo. U nás by se rozhodně neztratil

K nejsilnějším trhům japonského sportovce patříme i celkově. Od zahájení prodeje do srpna loňského roku prodalo Subaru 228 kousků, obliba navíc každý rok kontinuálně stoupala (až na výjimku v roce 2018). Těžko říct, kde by se jízda vozu zastavila, kdyby neskončil jeho životní cyklus. Není tak pochyb o tom, že nová generace by zde byla neméně úspěšná.

BRZaři

Proč jsme si my Češi Subaru BRZ tak oblíbili? Určitě to má co dělat s tím, že je to lehká zadokolka s točivým atmosférickým motorem a manuální převodovkou. Takových aut už dnes opravdu moc není. Když pak na výsledný vůz dalo české Subaru sympatickou cenovku nepřesahující milion korun, začala se v českých domácnostech rozbíjet prasátka.

K MX-pětkařům se tak přidali BRZaři. A i když je BRZ oproti skalpované mazdě ještě jinoch, vzbuzuje v automobilové veřejnosti stejné vášně. Vejděte někdy do místnosti plné okruhářů či automobilových novinářů, napište na lístek „Subaru BRZ“, položte ho na stůl a rychle utečte. Každý člověk nadšený do řízení vám u debaty o tomto autě vymluví díru do hlavy.

Hodnotu si nejlépe drží vozy Subaru, říkají analytici. Japonci vedou i v prémii

Hodnotu si nejlépe drží vozy Subaru, říkají analytici. Japonci vedou i v prémii

Když se pak ale sejde s odpůrcem, který zastává argumenty příliš tvrdého podvozku, zastaralého interiéru, hluchého středního pásma otáček a malého výkonu, je o pořádnou melu postaráno. Stačilo prostě jen pár chvil a z malého japonského kupé, které se mimochodem prodávalo i jako Toyota GT86 a Scion FR-S, se stala kultovní záležitost. Za poslední dvě dekády jsme podobných automobilů měli jen hrstku.

Subaru BRZ Final Edition je už auto za rovný milion. Je dostupné pouze ve dvou barvách karoserie - modré Blue Pearl a černé Crystal Black. Zdobí jej tmavě lakované sedmnáctky a červené brzdy Brembo - vpředu čtyřpístkové, vzadu dvoupístkové.

Subaru BRZ se ukazuje i jako závodní placka pro Super GT. Samo sobě se moc nepodobá

Subaru BRZ se ukazuje i jako závodní placka pro Super GT. Samo sobě se moc nepodobá

Uvnitř se finální edice liší především modrým prošíváním. Co se dalo prošít, to se také prošilo. Modrou nit najdete na manžetách ruční brzdy a řadicí páky, na obložení dveří, volantu, palubní desce a samozřejmě i na sedadlech. Samotná sedadla jsou kombinací Alcantary (tělo) a modré kůže (bočnice).

Dlužno dodat, že sedadla patří k tomu nejlepšímu, co v produkci sportovních aut najdete. Některá auta totiž nechápou, že „sportovní“ nutně neznamená „tvrdý“. Subaru je ale vypilované do detailu, takže vás sedadla v zatáčkách pěkně drží, ale vydržíte v nich sedět i při dlouhém cestování. Překvapivě se do nich i dobře usedá, a to i přes vysoké bočnice pro oporu stehen.

Rekapitulace

Subaru BRZ (Boxer, RWD a Zenith) ztělesňuje vše, co by si řidič sportovního auta mohl přát. Sedíte v něm nízko, ovládáte jej malým volantem s dobrým úchopem a mezi pedály máte dostatek prostoru na učení známého tanečku pata-špička.

Šlo se i do takových detailů, jako je umístění startovacího tlačítka, které se běžně dává vedle volantu. Zde je na středovém panelu u řadicí páky. Značky Toyota a Subaru k tomuto umístění došly po konzultaci se závodními jezdci, kteří mají na stejném místě tlačítko kill-switch (pro odpojení elektrické sítě či přívodu paliva).

Nové Subaru Levorg je japonským Autem roku. I díky skvělému motoru a asistentům

Nové Subaru Levorg je japonským Autem roku. I díky skvělému motoru a asistentům

Alfou a omegou sportovního auta je ale motor. V případě BRZ to znamená nízko uložený čtyřválec boxer o objemu dvou litrů s kompresním poměrem 12,5:1. Motor kombinuje přímé a nepřímé vstřikování benzínu systémem D-4S od Toyoty s přímým vstřikem paliva až při vyšším zatížení. Nejlépe mu samozřejmě chutná benzin s vyšším oktanovým číslem a s 50litrovou nádrží si vystačí na 500 kilometrů. Pojedete-li zvolna, tak i na více. 

Stokrát omílaný výkon 147 kW při 7000 otáčkách za minutu a maximum točivého momentu 205 N.m těsně pod tím jsou samozřejmě předmětem diskuzí. Jedna strana křičí, že je to málo, ta druhá zase, že kdo neumí pracovat s dvěma sty koňmi, by neměl sedat za volant ničeho silnějšího.

Nové Subaru BRZ konečně oficiálně: Má 228 koní, staré zvyky i šasi předchůdce

Nové Subaru BRZ konečně oficiálně: Má 228 koní, staré zvyky i šasi předchůdce

Oba tábory mají svým způsobem pravdu. Na jednu stranu vám v některých pasážích může chybět výkon, na druhou stranu je ale spousta řidičů, která má s BRZ naježděno tisíce kilometrů a přitom ani netuší, čeho všeho je to auto vlastně schopné.

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

TEST Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): Šli skautíci na výlet, měli 200 koní

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW)

Univerzálnímu stroji se zvýšeným podvozkem nejsilnější turbodiesel a bohatá výbava sluší. Znamená „skautizace“ pro uživatele nějaká omezení, nebo je zde vše Simply clever?

dnes | Richard Herbich | 47 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI AT: Těžko uvěřit, že může stát tak málo

SsangYong Korando 1.5 T-GDI AT

Levné auto nutně nemusí vypadat levně. Příkladů bychom v Česku našli hned několik a chybět mezi nimi nesmí ani SsangYong Korando.

22.  1.  2021 | Jan Mička | 78 příspěvků
TEST Toyota Land Cruiser 150 Executive: Injekce adrenalinu pro poctivého dělníka

Toyota Land Cruiser 150

Toyota Land Cruiser bude brzy sedmdesátníkem. Verze 150, kterou jako jedinou u nás zastoupení značky oficiálně prodává, dostala řádný upgrade techniky a výkonu. Jak to dopadlo?

20.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 33 příspěvků