První známé Subaru vzniklo před 60 lety. Dnes je to národní poklad

Subaru 360 bylo miniauto. Přesto vstoupilo do dějin Japonska.

Přesně 3. března 1958 mělo oficiální premiéru Subaru 360. Tehdy ještě nikdo netušil, že právě tento minivůz bude hrát v dějinách Země vycházejícího slunce podobnou roli jako třeba Fiat 500 v Itálii, Citroën 2CV ve Francii nebo Volkswagen Brouk v Německu.

Výrobcem vozu byla automobilová divize společnosti Fuji Sanyo, která vznikla z původně letecké firmy Nakajima Aircraft Company. Jméno Subaru, které v japonštině znamená "vládnout", údajně vymyslel samotný tehdejší prezident Fuji Heavy Industries Kenji Kita. Subaru je také pojmenování jedné z hvězdokup v souhvězdí Býka. V Evropě je označováno jako Plejády.

Test Subaru Forester XT MY16: Změna, která potěší

Test Subaru Forester XT MY16: Změna, která potěší

Ještě před modelem 360 Subaru vyrobila v roce 1954 továrna model P-1. Toho však vzniklo jen přibližně dvacet kusů, a proto se za opravdový počátek éry automobilů Subaru považuje právě model 360. Nakonec ve výrobním programu vydrželo třináct let, až do roku 1971 a prodalo se jich bezmála čtyři sta tisíc kusů.

Základní koncepce se hodně podobala řešení z Volkswagenu Brouk. Označení 360 v podstatě odpovídá zdvihovému objemu dvouválcového motoru, který byl instalován nad zadní nápravou. Tu také poháněl. V první verzi byl výkon 16 koní, ke konci výrobního cyklu se navýšil na 25 koní. Existovala dokonce i sportovní dvoukarburátorová verze Young, poskytující výkon 36 koní.

TEST Subaru Impreza 2.0i-S: Takhle má jezdit moderní hatchback!

TEST Subaru Impreza 2.0i-S: Takhle má jezdit moderní hatchback!

Motor byl nejprve spojený s manuální třístupňovou převodovkou, později přibyl čtvrtý převodový stupeň. V klasické verzi byla maximální rychlost vozu nejprve 83, později 102 kilometrů v hodině.

Zajímavé řešení připravili inženýři značky pro dávkování oleje do nádrže dvoutaktního motoru. Zatímco v trabantech se až do konce jejich výrobní éry musel olej lít v příslušném poměru do nádrže, Subaru mělo od roku 1964 oddělené mazání Subarumatic. Olej se prostě jen nalil do zvláštní nádržky a z té se pak automaticky dávkoval. Do té doby to pochopitelně bylo stejně jako u východoněmeckého vozu.

Dveře se otevírají obráceně

Základní karoserie s panty dveří umístěných na sloupku B poskytovala místo pro čtyři cestující. Zadní sedačky vypadaly spíše jako ty v městských autobusech nebo tramvajích. Zajímavostí bylo použití laminátové střechy. S její konstrukcí údajně pomáhali i letečtí specialisté. I díky tomu hmotnost vozu se samonosnou karoserií jen lehce přesáhla hranici čtyř metrických centů.

Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Na délku vůz měřil 299 centimetrů, šířka činila 130 a výška 138 centimetrů. Podvozek tvořila vpředu vlečená ramena a vzadu výkyvné polonápravy. O zpomalování se staraly bubnové brzdy. Kvůli zakulacené karoserii se mu prý přezdívalo Beruška, nebo také Chroust. Autorem je designu byl Šinroku Momose, který se musel řídit předpisy, nařizující mimo jiné také maximální rozměry auta.

Postupně se do výroby zavedly i další verze tohoto vozu. Konkrétně šlo o kombi a valníček. Od roku 1961 se pak pohonná jednotka vozu i další technická řešení využily i v minidodávce Subaru Sambar. Ta byla k dostání jak s prosklenou skříní, tak i jako valník.

Osobní provedení bylo nejprve velmi spartánské. Dveře nebyly čalouněné, v kabině nebyly žádné odkládací prostory. To se postupně zlepšilo. Například vzadu se objevila výklopná boční okénka a ve dveřích odkládací kapsy.

Subaru se několik let pokoušelo tento automobil s obchodním označením Maia vyvážet také do USA. I když tam si zákazníci mohli zakoupit verzi se zvětšeným objemem motoru na 423 cm3, velkou díru do světa tam model 360 neudělal. Definitivní tečku pak udělal článek Consumer Report, který vůz označil za nepřijatelný. Jednak kvůli své "chatrné" karoserii, a pak také kvůli nebezpečné pomalosti.

Myslivecky zelené Subaru Forester je oslavou padesátého výročí boxeru

Myslivecky zelené Subaru Forester je oslavou padesátého výročí boxeru

Přesto se nakonec vůz stal legendou. Japonská společnost technických inženýrů totiž doporučila, aby se Subaru 360 stalo součástí Národního kulturního dědictví Japonska.

Nástupcem modelu se stal vůz R-2, který však takový úspěch nezaznamenal. Po něm přišel model Rex, z něhož se pak stalo i u nás známé Justy.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 12 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 205 příspěvků