Zatímco legendární VW Brouk nedávno  oslavil 75 let od startu produkce , nebude od věci se rovněž kouknout i na takzvaného japonského brouka, který má zásadní význam pro automobilku Subaru a motorizaci Japonska. | Subaru 360 Zdroj: Subaru

Zatímco legendární VW Brouk nedávno oslavil 75 let od startu produkce, nebude od věci se rovněž kouknout i na takzvaného japonského brouka, který má zásadní význam pro automobilku Subaru a motorizaci Japonska. | Subaru 360 | Zdroj: Subaru

Mrňavé Subaru 360 bylo totiž prvním sériově vyráběným autem značky Subaru pod střechou koncernu Fuji Heavy Industries. | Subaru 360 Zdroj: Subaru

Mrňavé Subaru 360 bylo totiž prvním sériově vyráběným autem značky Subaru pod střechou koncernu Fuji Heavy Industries. | Subaru 360 | Zdroj: Subaru

Model uvedený v roce 1958 byl jasnou odpovědí na poptávku tehdejšího poválečného trhu, kdy se nejen v Japonsku objevil hlad po malých, levných a úsporných vozech pro širší veřejnost. | Subaru 360 Zdroj: Subaru

Model uvedený v roce 1958 byl jasnou odpovědí na poptávku tehdejšího poválečného trhu, kdy se nejen v Japonsku objevil hlad po malých, levných a úsporných vozech pro širší veřejnost. | Subaru 360 | Zdroj: Subaru

Právě na svůj domácí trh však Subaru 360 hledělo nejvíce, ostatně také vzniklo v rámci již existující kategorie malých vozů „kei“ s místní vládou jasně definovanými parametry. | Subaru 360 Zdroj: Subaru

Právě na svůj domácí trh však Subaru 360 hledělo nejvíce, ostatně také vzniklo v rámci již existující kategorie malých vozů „kei“ s místní vládou jasně definovanými parametry. | Subaru 360 | Zdroj: Subaru

Subaru, které s původem v letectví a později i třeba výrobě skútrů dosud uvedlo v kategorii automobilů pouze malou sérii sedanu P-1, se pustilo do pomoci motorizovat Japonsko plnou parou. | Subaru 360 Zdroj: Subaru

Subaru, které s původem v letectví a později i třeba výrobě skútrů dosud uvedlo v kategorii automobilů pouze malou sérii sedanu P-1, se pustilo do pomoci motorizovat Japonsko plnou parou. | Subaru 360 | Zdroj: Subaru

Výsledkem bylo autíčko se samonosnou karoserií, se střechou ze sklolaminátu, na jehož vývoji se podíleli rovněž inženýři původního leteckého koncernu Nakajima. | Subaru 360 Zdroj: Subaru

Výsledkem bylo autíčko se samonosnou karoserií, se střechou ze sklolaminátu, na jehož vývoji se podíleli rovněž inženýři původního leteckého koncernu Nakajima. | Subaru 360 | Zdroj: Subaru

Dvoudveřový model oblých tvarů měřil na délku 2990 mm, na šířku 1300 mm, byl vysoký 1379 mm a jeho rozvor čítal 1801 mm. | Subaru 360 Zdroj: Subaru

Dvoudveřový model oblých tvarů měřil na délku 2990 mm, na šířku 1300 mm, byl vysoký 1379 mm a jeho rozvor čítal 1801 mm. | Subaru 360 | Zdroj: Subaru

Dveře se otevíraly proti směru jízdy a jednoduchá stavba vozu byla zjevná uvnitř, kde se zprvu nacházela minimalistická palubní deska s jediným budíkem. | Subaru 360 Zdroj: Subaru

Dveře se otevíraly proti směru jízdy a jednoduchá stavba vozu byla zjevná uvnitř, kde se zprvu nacházela minimalistická palubní deska s jediným budíkem. | Subaru 360 | Zdroj: Subaru

Pozdější varianty 360 se ale dočkaly vybavenější formy s obložením, rádiem, otáčkoměrem a odkládacími přihrádkami. | Subaru 360 Zdroj: Subaru

Pozdější varianty 360 se ale dočkaly vybavenější formy s obložením, rádiem, otáčkoměrem a odkládacími přihrádkami. | Subaru 360 | Zdroj: Subaru

Samotné označení 360 je pak odvozeno od motoru se zdvihovým objemem 356 cm³, přesněji dvoutaktního dvouválce, který našel místo napříč nad zadní poháněnou nápravou. | Subaru 360 Zdroj: Subaru

Samotné označení 360 je pak odvozeno od motoru se zdvihovým objemem 356 cm³, přesněji dvoutaktního dvouválce, který našel místo napříč nad zadní poháněnou nápravou. | Subaru 360 | Zdroj: Subaru

Prvotní kusy 360 dosahovaly výkonu 16 koní (12 kW) a s třístupňovou manuální převodovkou se rozjely až na 100 km/h. Hmotností se „kei car“ pohyboval okolo 410 kg. | Subaru 360 Zdroj: Subaru

Prvotní kusy 360 dosahovaly výkonu 16 koní (12 kW) a s třístupňovou manuální převodovkou se rozjely až na 100 km/h. Hmotností se „kei car“ pohyboval okolo 410 kg. | Subaru 360 | Zdroj: Subaru

S výrobou modelu až do roku 1971 Subaru pochopitelně reagovalo na postupný vývoj techniky. Zatímco tedy musel řidič u prvních vozů dodatečně přilévat olej do palivové nádrže... | Subaru 360 Zdroj: Subaru

S výrobou modelu až do roku 1971 Subaru pochopitelně reagovalo na postupný vývoj techniky. Zatímco tedy musel řidič u prvních vozů dodatečně přilévat olej do palivové nádrže... | Subaru 360 | Zdroj: Subaru

...později už značka uvedla soustavu odděleného mazání Subarumatic, která dávkovala olej automaticky z nádržky pod kapotou. | Subaru 360 Custom Zdroj: Subaru

...později už značka uvedla soustavu odděleného mazání Subarumatic, která dávkovala olej automaticky z nádržky pod kapotou. | Subaru 360 Custom | Zdroj: Subaru

Stejně tak se postupně zvyšoval výkon motoru na 25 koní (19 kW), kdežto volitelně dostupná varianta s dvojicí karburátorů zajistila až 36 koní (27 kW). | Subaru 360 Custom Zdroj: Subaru

Stejně tak se postupně zvyšoval výkon motoru na 25 koní (19 kW), kdežto volitelně dostupná varianta s dvojicí karburátorů zajistila až 36 koní (27 kW). | Subaru 360 Custom | Zdroj: Subaru

Vývoj pak přinesl u některých verzí čtyřstupňovou manuální skříň nebo dokonce volitelnou třístupňovou převodovkou s automatickou spojkou, ovládanou elektromagnetem. | Subaru 360 Custom Zdroj: Subaru

Vývoj pak přinesl u některých verzí čtyřstupňovou manuální skříň nebo dokonce volitelnou třístupňovou převodovkou s automatickou spojkou, ovládanou elektromagnetem. | Subaru 360 Custom | Zdroj: Subaru

Ze zmíněných variant Subaru 360 lze zmínit především odvozené modely Custom (malé kombi), kabriolet s plátěnou střechou... | Subaru 360 Custom Zdroj: Subaru

Ze zmíněných variant Subaru 360 lze zmínit především odvozené modely Custom (malé kombi), kabriolet s plátěnou střechou... | Subaru 360 Custom | Zdroj: Subaru

...sportovní Young S a Young SS nebo praktickou dodávku/valník Sambar, využívající stejnou platformu. S rozjetou produkcí doma se nicméně Subaru rozhodlo následně vydat i do zahraničí. | Subaru 360 Young SS Zdroj: Subaru

...sportovní Young S a Young SS nebo praktickou dodávku/valník Sambar, využívající stejnou platformu. S rozjetou produkcí doma se nicméně Subaru rozhodlo následně vydat i do zahraničí. | Subaru 360 Young SS | Zdroj: Subaru

Silnější exportní verze pro USA, která byla dostupná i pro japonské zákazníky mezi léty 1960 a 1966, tak uvedla větší motor o objemu 423 cm³, čímž se rovněž pozměnilo označení na Subaru 450 či Subaru Maia. | Subaru 360 Young SS Zdroj: Subaru

Silnější exportní verze pro USA, která byla dostupná i pro japonské zákazníky mezi léty 1960 a 1966, tak uvedla větší motor o objemu 423 cm³, čímž se rovněž pozměnilo označení na Subaru 450 či Subaru Maia. | Subaru 360 Young SS | Zdroj: Subaru

Několik vozů se dostalo i na trh Austrálie. Obecně ale nebyly exportní trhy pro Subaru zrovna úspěchem. V Austrálii se řešilo přehřívání motorů, což následně způsobilo nízký zájem o import dalších kusů do země. | Subaru 360 Young SS Zdroj: Subaru

Několik vozů se dostalo i na trh Austrálie. Obecně ale nebyly exportní trhy pro Subaru zrovna úspěchem. V Austrálii se řešilo přehřívání motorů, což následně způsobilo nízký zájem o import dalších kusů do země. | Subaru 360 Young SS | Zdroj: Subaru

V USA byla silným tématem bezpečnost, neboť v provedených nárazových testech si malé a jednoduché Subaru proti tehdejší americké produkci vedlo bídně. | Subaru 360 Young SS Zdroj: Subaru

V USA byla silným tématem bezpečnost, neboť v provedených nárazových testech si malé a jednoduché Subaru proti tehdejší americké produkci vedlo bídně. | Subaru 360 Young SS | Zdroj: Subaru

Do vkusu se netrefilo ani designem a bylo dokonce propagováno jako „levné a ošklivé“ (viz galerie). | Subaru 360 (US spec) Zdroj: Subaru

Do vkusu se netrefilo ani designem a bylo dokonce propagováno jako „levné a ošklivé“ (viz galerie). | Subaru 360 (US spec) | Zdroj: Subaru

Sečteno podtrženo, hlavně pro svou domácí scénu ale bylo Subaru 360 úspěchem. Do roku 1971 vzniklo na 392.000 kusů a dnes se model stává nevšední klasikou s rostoucí hodnotou. | Subaru 360 (US spec) Zdroj: Subaru

Sečteno podtrženo, hlavně pro svou domácí scénu ale bylo Subaru 360 úspěchem. Do roku 1971 vzniklo na 392.000 kusů a dnes se model stává nevšední klasikou s rostoucí hodnotou. | Subaru 360 (US spec) | Zdroj: Subaru

| Subaru 360 (US spec) Zdroj: Subaru

| Subaru 360 (US spec) | Zdroj: Subaru

| Subaru 360 (US spec) Zdroj: Subaru

| Subaru 360 (US spec) | Zdroj: Subaru

| Subaru 360 (US spec) Zdroj: Subaru

| Subaru 360 (US spec) | Zdroj: Subaru

| Subaru 360 (US spec) Zdroj: Subaru

| Subaru 360 (US spec) | Zdroj: Subaru

| Subaru 360 (US spec) Zdroj: Subaru

| Subaru 360 (US spec) | Zdroj: Subaru

Mrňavé Subaru 360 bylo totiž prvním sériově vyráběným autem značky Subaru pod střechou koncernu Fuji Heavy Industries. | Subaru 360 Zdroj: Subaru
Model uvedený v roce 1958 byl jasnou odpovědí na poptávku tehdejšího poválečného trhu, kdy se nejen v Japonsku objevil hlad po malých, levných a úsporných vozech pro širší veřejnost. | Subaru 360 Zdroj: Subaru
Právě na svůj domácí trh však Subaru 360 hledělo nejvíce, ostatně také vzniklo v rámci již existující kategorie malých vozů „kei“ s místní vládou jasně definovanými parametry. | Subaru 360 Zdroj: Subaru
Subaru, které s původem v letectví a později i třeba výrobě skútrů dosud uvedlo v kategorii automobilů pouze malou sérii sedanu P-1, se pustilo do pomoci motorizovat Japonsko plnou parou. | Subaru 360 Zdroj: Subaru
27
Fotogalerie

Subaru 360 vystřelilo značku mezi elitu. Mohlo být skoro vším, co bylo potřeba

Možná není nejhezčí, ale pro historii Subaru má tato krabička nepochybnou váhu...

Zatímco legendární VW Brouk nedávno oslavil 75 let od startu produkce, nebude od věci se rovněž kouknout i na takzvaného japonského brouka, který má zásadní význam pro automobilku Subaru a motorizaci Japonska. Mrňavé Subaru 360 bylo totiž prvním sériově vyráběným autem značky Subaru pod střechou koncernu Fuji Heavy Industries.

Model uvedený v roce 1958 byl jasnou odpovědí na poptávku tehdejšího poválečného trhu, kdy se nejen v Japonsku objevil hlad po malých, levných a úsporných vozech pro širší veřejnost. Právě na svůj domácí trh však Subaru 360 hledělo nejvíce, ostatně také vzniklo v rámci již existující kategorie malých vozů „kei“ s místní vládou jasně definovanými parametry.

Subaru, které s původem v letectví a později i třeba výrobě skútrů dosud uvedlo v kategorii automobilů pouze malou sérii sedanu P-1, se pustilo do pomoci motorizovat Japonsko plnou parou. Výsledkem bylo autíčko se samonosnou karoserií, se střechou ze sklolaminátu, na jehož vývoji se podíleli rovněž inženýři původního leteckého koncernu Nakajima.

Dvoudveřový model oblých tvarů měřil na délku 2990 mm, na šířku 1300 mm, byl vysoký 1379 mm a jeho rozvor čítal 1801 mm. Dveře se otevíraly proti směru jízdy a jednoduchá stavba vozu byla zjevná uvnitř, kde se zprvu nacházela minimalistická palubní deska s jediným budíkem. Pozdější varianty 360 se ale dočkaly vybavenější formy s obložením, rádiem, otáčkoměrem a odkládacími přihrádkami.

Samotné označení 360 je pak odvozeno od motoru se zdvihovým objemem 356 cm³, přesněji dvoutaktního dvouválce, který našel místo napříč nad zadní poháněnou nápravou. Prvotní kusy 360 dosahovaly výkonu 16 koní (12 kW) a s třístupňovou manuální převodovkou se rozjely až na 100 km/h. Hmotností se „kei car“ pohyboval okolo 410 kg.

S výrobou modelu až do roku 1971 Subaru pochopitelně reagovalo na postupný vývoj techniky. Zatímco tedy musel řidič u prvních vozů dodatečně přilévat olej do palivové nádrže, později už značka uvedla soustavu odděleného mazání Subarumatic, která dávkovala olej automaticky z nádržky pod kapotou.

Stejně tak se postupně zvyšoval výkon motoru na 25 koní (19 kW), kdežto volitelně dostupná varianta s dvojicí karburátorů zajistila až 36 koní (27 kW). Vývoj pak přinesl u některých verzí čtyřstupňovou manuální skříň nebo dokonce volitelnou třístupňovou převodovkou s automatickou spojkou, ovládanou elektromagnetem.

Ze zmíněných variant Subaru 360 lze zmínit především odvozené modely Custom (malé kombi), kabriolet s plátěnou střechou, sportovní Young S a Young SS nebo praktickou dodávku/valník Sambar, využívající stejnou platformu. S rozjetou produkcí doma se nicméně Subaru rozhodlo následně vydat i do zahraničí.

Silnější exportní verze pro USA, která byla dostupná i pro japonské zákazníky mezi léty 1960 a 1966, tak uvedla větší motor o objemu 423 cm³, čímž se rovněž pozměnilo označení na Subaru 450 či Subaru Maia. Několik vozů se dostalo i na trh Austrálie. Obecně ale nebyly exportní trhy pro Subaru zrovna úspěchem.

V Austrálii se řešilo přehřívání motorů, což následně způsobilo nízký zájem o import dalších kusů do země. V USA byla silným tématem bezpečnost, neboť v provedených nárazových testech si malé a jednoduché Subaru proti tehdejší americké produkci nevedlo dobře. Do vkusu se netrefilo ani designem a bylo dokonce propagováno jako „levné a ošklivé“ (viz galerie).

Sečteno podtrženo, hlavně pro svou domácí scénu ale bylo Subaru 360 úspěchem. Do roku 1971 vzniklo na 392.000 kusů a dnes se model stává nevšední klasikou s rostoucí hodnotou.

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud