Minulý týden jsme psali o vůbec prvním automobilu značky Subaru, maličkém typu 360 s motorem vzadu. Dnes se k počátkům automobilní sekce koncernu Fuji Heavy Industries vrátíme jejím prvním „dospělým“ modelem.
Ačkoli jsou dnes vozy značky Subaru známy hlavně svými plochými motory s protiběžnými písty a pohonem všech kol, počátky byly docela jiné. Značka Subaru se na domácím, japonském trhu objevila poměrně pozdě, teprve na sklonku padesátých let, ale trend se jí podařilo zachytit a etablovat se pevně v domácích podmínkách, ale také zahájit exportní tažení.
Vůbec první model Subaru s označením 360 byl zároveň i prvním sériově vyráběným automobilem koncernu Fuji Heavy Industries a přinesl některé pokrokové konstrukční prvky. Zdvihový objem jeho motoru byl na horní hranici vládou stanovené kategorie, jíž odpovídalo i předepsané provedení karoserie a její rozměry.


Subaru 360, vůbec první osobní automobil koncernu Fuji, disponoval malým dvouválcovým motorem a pohonem zadních kol
V letech od 1960 do 1966 tyto vozy pod jménem Maia dovážel do USA Malcolm Bricklin, přičemž na dalekou cestu dostaly větší motory Subaru EK51 s objemem 423 ccm. Malé Subaru zde propadlo z důvodu omezené bezpečnosti a nízkého výkonu. Japonská ekonomika však sílila a zákazníci žádali větší a výkonnější vozy.
Subaru 1000
V roce 1966 byl na domácím trhu představen model Subaru 1000, první automobil koncernu Fuji Heavy Industries s předním pohonem. Rovněž se zřejmě jedná i o první japonský velkosériový automobil této dodnes převažující koncepce, ačkoli u Suzuki v malých sériích podobná auta vyráběli již od roku 1955.


Subaru 1000: první "dospělý" vůz značky
Pod kapotou modelu Subaru 1000 se nacházel vodou chlazený plochý čtyřválec s označením EA52, protiběžnými písty (boxer) a objemem 977 ccm, jehož visuté ventily ovládal tyčkový rozvod OHV. Má se za to, že japonští konstruktéři tehdy sáhli pro inspiraci k pohonnému ústrojí německých vozů Hansa (Borgward) Goliath vyráběných od roku 1957, není však jisté, že si jej skutečně vzali za vzor, natož abychom mohli mluvit o nějakém kopírování.


Hansa Goliath 1100 Coupe: stal se motor tohoto německého modelu vzorem pro první plochý motor značky Subaru...?
Této koncepci však u Subaru zůstali věrni dodnes, ačkoli jejich moderní motory nyní disponují vesměs dvojnásobným objemem a vačkovými hřídeli v hlavách. Subaru 1000 se vyznačovalo v té době obvyklým umístěním předních brzdových bubnů na vnitřních částech hnacích poloos, přičemž tato automobilka zmíněné řešení používala prakticky až do sedmdesátých let.



Interiér sedanu Subaru 1000 vynikal prostorem a variabilitou
Mezi další zajímavé prvky typu Subaru 1000 patřily také absence výměníku topení (teplo do kabiny vstupovalo přímo od chladiče motoru) či závěsy kol hybridně pružené kombinací vinutých pružin a zkrutných tyčí (šlo o adaptaci soustavy prvně použité již na modelu 360).


Čtyřválcový "boxer" řady EA52 / Dvoudveřové provedení Subaru 1000 Sport
Zmíněný vůz se stal prvním „dospělým“ modelem Subaru a na počátku sedmdesátých let byl nahrazen typem 1100, jenž se na exportních trzích prosazoval pod jménem Star.


Subaru 1000 na dobových prospektech
Technické údaje: Subaru 1000
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/2 • OHV
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 977 cm3
Vrtání • zdvih
72,0 mm • 60,0 mm
Nejvyšší výkon
40 kW (55 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
77 Nm při 3 200 ot/min
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 4 stupňů
Hmotnost: provozní
685 kg
Rozměr pneumatik
5.50 13 4PR
Rozměry: délka × šířka × výška
3 930 × 1 480 × 1 390 mm
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ