Studio Bertone nakonec zbankrotovalo. Nikdo ho nechtěl

Studio Bertone nakonec zbankrotovalo. Nikdo ho nechtěl

Bylo období, kdy majitelé exkluzivních aut toužili po výjimečném designu a stylu. A to jim mohly dodat jen zakázkové dílny a specializovaní designéři. Dnes, když musí být všechna auta skoro stejná kvůli všelijakým bezpečnostním normám, práci specializovaných dílen nikdo neocení.

Navíc se automobilkám vyplatí si ty konzumní přepravníky se stejnými motory, postavené na jedné společné platformě sdílené napříč všemi možnými značkami, nakreslit svépomocí.

Stilo Bertone je jedna z dílen, na které dopadlo těžké kladivo tržního boje. Už na začátku roku oznámila, že pokud nenajde investora s rozumným plánem smazání dluhu ve výši přes 30 milionů eur (825 milionů korun), zbankrotuje.

A tak se také stalo. Karosárnu a designérské centrum Stilo Bertone totiž nikdo nechtěl. Problém bude i s prodejem pozemků, dílen a sbírky vozidel. Ta je dokonce v Itálii vyhlášena za národní kulturní dědictví. No, když teď v Itálii dojí milionáře o každý eurocent, mohli by do Bertoneho zainvestovat, když je to takové kulturní dědictví...

Zajímavé také je, že na konci roku vyprší licence na práva ke jménu Bertone a ke slavnému logu. Tak uvidíme, jestli si nějaká velká automobilka vezme příklad z Volkswagenu (koupil studio Italdesign) a pokusí se Stilo Bertone zachránit.

Určitě víte, že sám Bertone navrhl design Škody Favorit. Mezi poslední zajímavé projekty patřil koncept sedanu Jaguar B99 či kupé Alfa Romeo Pandion. Ze starších sériových aut nelze nevzpomenout třeba Alfu Romeo GT nebo kupé a kabriolet Opel Astra. V Bertoneho dílnách se učil i slavný Marcello Gandini.

Doporučujeme

Články odjinud