Studie Saab 9X Air: otevřený hybrid oficiálně

Pro letošní autosalon v Paříži Saab připravil otevřenou verzi konceptu 9X BioHybrid, představeného v březnu v Ženevě.

Koncern General Motors před několika dny překvapil svojí sdílností. Na tiskové konferenci v Detroitu totiž představil kompaktní vůz Chevrolet Cruze, sadu dalších snímků konceptu Orlando, ale také Saab 9X Air, jenž hodlá vystavovat za několik týdnů v Paříži. Tato studie zřejmě předznamenává nástup nové, základní modelové řady 9-1, jež by se měla vrhnout na trh premiových kompaktů typu Mini od BMW. 

Koncept Saab 9X Air je osazen plátěnou skládací střechou a technologicky pokrokovým interiérem. Na délku měří jen 4 430 mm, široký je 1 830 mm a vysoký 1 390 mm, přesto poskytuje dostatek prostoru jak čtveřici cestujících, tak prostorově náročné skládací střeše a jejímu machanozmu, kterou lze zcela ukrýt v útrobách zadní části auta. Zadní okno prototypu 9X Air kupodivu není integráloní součástí této střechy, ale vysouvá se z karosérie na pokyn tlačítka. Mezi další zajímavé estetické prvky patří osvětlení skrze panely LED, ráfky o průměru 21 palců s pneumatikami širokými 245 mm či dvě lichoběžníkové koncovky výfuků, jež jsou parafrází na podobně tvarované velké vstupy vzduchu v předním spoileru. 

Pod kapotou se ukrývá přeplňovaný čtyřválec s objemem 1,4 l, který je konstruován pro použití paliva E85 (tedy rovněž k provozu na čistý benzín), spřažený s elektromotorem, napájeným akumulátory li-ion. Celkový výkon soustavy dosahuje až 200 koní a točivý moment vrcholí hodnotou 280 Nm, takže nepřekvapí zrychlení z klidu na 100 km/h za 8,1 s ani maximální rychlost 231 km/h. Při provozu pouze na spalovací motor přitom vykazuje v kombinovaném provozu spotřebu pouze 5 l/100 km. Točivý moment se na přední kola přenáší prostřednictvím šestistupňové, dvojspojkové automatizované převodovky, doplněné páčkami pro sekvenční řazení, umístěnými na sloupku řízení.
Studie Saab 9X Air koncepčně navazuje na kabriolety řad 900 a 9-3, vyráběné již více než dvě desetiletí, které v Evropě stabilně patří mezi nejprodávanější otevřené vozy. Model 9-1 se začne podle všeho vyrábět příští rok a bude dostupen v řadě provedení a s širokou škálou pohonných jednotek od pokrokových dieselů, přes zážehové motory na E85 až po hybridní alternativu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Studie Saab 9X Air

 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků