Studie: Moderní čisté diesely nezpůsobují rakovinu plic

21 komentářů

JirkaK
1. února • 19:14

Výsledek studie je myslím celkem logický. U starých dieselů se saze zachytávaly přímo v plicích. Moderní diesely produkují saze tak malé, že procházejí plícemi až do krve. Takže logicky se nehromadí v plicích, rakovina plic nebude, ale všude jinde - kdo ví.

Hlinda
30. ledna • 23:04

Komu to prospěje? Výrobci chtějí zvýšit podíl naftových motorů v USA. Tak udělají studii, která pochopitelně dopadne dobře. A pak to medializují. :-)

Ludek_II
30. ledna • 12:49

NAFTA PATŘÍ DO KAMEN B-]

josehko
30. ledna • 12:19

Už aby tu boli elektromobily jazdiace na elektrinu vyrobenú z obnoviteľných zdrojov. Nie je to až tak nereálne. Energetické potreby ľudstva by pokrylo len 0,0002 slnečného žiarenia dopadajúceho na Zem. Plus je tu ďalší nevyčerpateľný potenciál energie - teplo z jadra Zeme. Plus obrovská plocha či skôr objem vesmíru okolo Zeme, kde môžu byť umiestnené tisícky štvorcových kilometrov solárnych panelov, ktoré môžu vyrábať elektrinu 24 hodín denne. A samozrejme ju aj dopravovať - napr. laserovým lúčom - na Zem...
Viem si predstaviť na jednej strane podstatné zlacnenie transportu zariadení do vesmíru a na druhej strane podstatné zníženie hmotnosti solárnych panelov - napr. využívaním grafénu.

Hlinda
30. ledna • 23:06

Ekologické elektromobily..... Ano, třeba při provozu jsou. Ale co výroba baterií? A recyklace po konci života? To už moc ekologické není. :-)

...
31. ledna • 18:37

Jako že vyrobit spalovací motor s příslušenstvím, převodovkou, kabelama, hadicema a neustále měněnýma náplněma je ekologičtější? Když si představím kolik různých kovů se v materiálech motoru a převodovky dá najít a jak je jejich těžba a výroba náročná (a některé jsou parádně toxické)...

Zelí
1. února • 14:07

Všechno běžné, technologicky, levně zpracovatelné kovy s plnou recyklací.

LOL
30. ledna • 14:39

jen prosím ne elektromobily!!! Nejsou ani ekologické, ani úsporné.
Doprava laserem z orbity na Zemi - účinnost předpokládám někde na úrovni 1%, to by realizoval jen blázen, to se nikdy nezaplatí.

...
30. ledna • 16:40

Nevidím na elektromobilech nic tak neekologického, co by nebylo i na normálních autech, která ještě k tomu děsně smrdí a musíme to dýchat.

Antiautomat
31. ledna • 12:43

Nooo, z jadrovej elektrarne takisto unika len vodna para, ze.
Ale co potom? Asi vieme kam mierim...

Zelí
1. února • 14:05

Co potom .... co máš na mysli. Palivo pro jaderné elektrárny je přírodnina. Pokud ji nevyužiješ samovolně se rozpadne a není z toho nic. Je blbost ho nevyužít pokud to umíš. Rusové mají funkční vyzkoušenou technologii rychlých, množivých reaktorů na zpracování odpadu z klasických jaderných elektráren. Nic lepšího v současnosti lidstvo neumí.

jehoVista
30. ledna • 17:27

Tak jestli ekologicnost podle tebe znamena jen "vliv na ovzdusi v nejblizsim okoli", pak nepochybne ekologicke jsou.

...
30. ledna • 18:23

Opravdu se moje předchozí věta dá takhle "přeložit"?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jehoVista
30. ledna • 18:40

Jen jsem si nevsiml, ze nejsi ten puvodni diskuter, podle ktereho jsou nejspis elektromobily a solarka svatym gralem ekologie. Ekologicke nemusi byt nic a taky vsechno. Zalezi na definici a uhlu pohledu.

Fantomas
30. ledna • 12:31

Ano, všechno jde, jen to musí někdo zaplatit. Ale kdo?
Nebo druhá možnost - změnit na celé Zemi společensko-ekonomické zřízení tak, aby nešlo o peníze.
Zdá se ti některá z těch dvou možností reálná?

Zdeněk Jonáš
30. ledna • 12:01

Dobře.
Zde porovnáváme nové diesly, které vyjedou z továrny. Ale jak se tento diesel chová po najetí 100 tis km? Je vše pořád tak čisté?Podíváme-li se na průměrné stáří vozů u nás a i fakt, že každý, koho znám v ČR a má starší diesel s filtrem pevných částic, tak nechal ten filtr odstranit. Takže se dostáváme do zcela jiné situace.Pokud jdu v Bavorsku (kde v současnosti jsem na projektu) kolem rušné ulice, nemám rozhodně pocit, že bych se dusil. Pokud projdu v ČR, kde bydlím kolem rušné silnici, po kilometru se mí už začíná dělat nevolno.Otázkou je, jakou roli v této studiii hraje lobing, přeci jenom to, že ji financují z části sami automobilky, nevzbuzuje příliš důvěru.Další otázkou je taky palivo, předpokládám, že tam asi do nafty při těch testech nedávali naši "oblíbenou" biosložku.

Antiautomat
31. ledna • 12:42

Konecne niekto s rozumom. Ano, palivo...tam treba zacat.

LOL
30. ledna • 14:38

Tak v ČR existují třeba blbani, co si vyvařují katalyzátory za kus nerez trubky a na technické mají kamarády.
Další aspekt jsou pravidelné servisní prohlídky s výměnou _veškerého_ předepsaného spotřebního materiálu.
V neposlední řadě tu jezdí auta i 25 let stará, a ta žádný katalyzátor třeba ani neměla.

Jarda H.
30. ledna • 11:43

Aha, zčásti ji financují automobilky. Jakobych to slyšel: "Napište tam, že ty nový diesely neškoděj, jinak vás přestanem sponzorovat". "Samozřejmě, spolehněte se"...

Kankunen
30. ledna • 9:28

ne plic, ale všeho ostatního. Stejně jako jídlo a různé záření a vlny.

Demonicus
30. ledna • 8:05

Nevěřím studii, kterou jsem si sám nezfalšoval - > tak zní staré pravidlo. B-]

Doporučujeme

Články odjinud