Studie: Moderní čisté diesely nezpůsobují rakovinu plic

Studie: Moderní čisté diesely nezpůsobují rakovinu plic

O popularitě naftových motorů nemůže být sporu. Na jedné straně jsou majitelé uchváceni kopancem točivého momentu po roztočení turba a dlouhodobě nízkou spotřebou, na druhé straně dotlačily plno lidí k nákupu dieselů daně z emisí netoxického CO2 a také ceny paliva.

Studie: Přímovstřikové turbobenzíny čoudí 10x víc než moderní diesely

Studie: Přímovstřikové turbobenzíny čoudí 10x víc než moderní diesely

Jenže s rostoucím počtem naftových aut na silnici se začalo vážně hovořit o jejich dopadu na lidské zdraví. Emisní limity pro naftové motory totiž byly vždycky benevolentnější než limity pro benzínové motory, což se změnilo až s příchodem normy Euro 6.

„Skandál: Socialisté z EU chtějí zdražit diesely“. Nebo ne? komentář

„Skandál: Socialisté z EU chtějí zdražit diesely“. Nebo ne? komentář

Už dřívější studie ukázaly, že emise z dieselů vážně ohrožují zdraví. Způsobují například houstnutí krve, roste její srážlivost a tím se zvyšuje i riziko například mozkové mrtvice. Podle nedávné studie Evropské komise prý emise z dieselů mohou ročně až za 420 000 předčasných úmrtí v celé EU.

Nová studie výzkumníků z Bostonu hledala dopady regulací emisí dieselů vydaných americkou EPA (Agenturou pro ochranu životního prostředí). Tým vědců zkoumal vliv emisí dieselů na pokusných hlodavcích a neukázal souvislost mezi vznikem rakoviny plic a vdechováním výfukových splodin moderních čistých dieselů splňujících aktuální americké normy. Jedna nizozemská studie z roku 2013 totiž upozorňovala, že s nárůstem naftových motorů na silnicích v USA vzroste výskyt rakoviny plic v populaci o 6 %.

Studii vytvořila nezisková organizace Health Effects Institute, kterou z části financuje právě EPA a z části také automobilky General Motors, BMW, Honda, Ford a další.

Nutili je kupovat diesely a teď jim dají peníze, aby se jich zbavili

Nutili je kupovat diesely a teď jim dají peníze, aby se jich zbavili

bazar

Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 100 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 270 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 250 000 Kč
Ford Transit 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 206 384 km
Cena: 129 000 Kč
Ford Focus C-Max 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 114 958 km
Cena: 184 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2017
Stav: 2 705 km
Cena: 700 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků