Studie: Moderní čisté diesely nezpůsobují rakovinu plic

Studie: Moderní čisté diesely nezpůsobují rakovinu plic

O popularitě naftových motorů nemůže být sporu. Na jedné straně jsou majitelé uchváceni kopancem točivého momentu po roztočení turba a dlouhodobě nízkou spotřebou, na druhé straně dotlačily plno lidí k nákupu dieselů daně z emisí netoxického CO2 a také ceny paliva.

Studie: Přímovstřikové turbobenzíny čoudí 10x víc než moderní diesely

Studie: Přímovstřikové turbobenzíny čoudí 10x víc než moderní diesely

Jenže s rostoucím počtem naftových aut na silnici se začalo vážně hovořit o jejich dopadu na lidské zdraví. Emisní limity pro naftové motory totiž byly vždycky benevolentnější než limity pro benzínové motory, což se změnilo až s příchodem normy Euro 6.

„Skandál: Socialisté z EU chtějí zdražit diesely“. Nebo ne? komentář

„Skandál: Socialisté z EU chtějí zdražit diesely“. Nebo ne? komentář

Už dřívější studie ukázaly, že emise z dieselů vážně ohrožují zdraví. Způsobují například houstnutí krve, roste její srážlivost a tím se zvyšuje i riziko například mozkové mrtvice. Podle nedávné studie Evropské komise prý emise z dieselů mohou ročně až za 420 000 předčasných úmrtí v celé EU.

Nová studie výzkumníků z Bostonu hledala dopady regulací emisí dieselů vydaných americkou EPA (Agenturou pro ochranu životního prostředí). Tým vědců zkoumal vliv emisí dieselů na pokusných hlodavcích a neukázal souvislost mezi vznikem rakoviny plic a vdechováním výfukových splodin moderních čistých dieselů splňujících aktuální americké normy. Jedna nizozemská studie z roku 2013 totiž upozorňovala, že s nárůstem naftových motorů na silnicích v USA vzroste výskyt rakoviny plic v populaci o 6 %.

Studii vytvořila nezisková organizace Health Effects Institute, kterou z části financuje právě EPA a z části také automobilky General Motors, BMW, Honda, Ford a další.

Nutili je kupovat diesely a teď jim dají peníze, aby se jich zbavili

Nutili je kupovat diesely a teď jim dají peníze, aby se jich zbavili

TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků
TEST Honda PCX 125 vs. začátečník: Trapas hned na začátku!

Skútr Honda PCX 125

Skútr s motorem o objemu 125 kubických centimetrů můžete už pěkných pár let řídit pouze s řidičákem na auto. Je ale bezpečné vypustit „jednostopého eléva“ přímo do pražského provozu? To jsem se rozhodl vyzkoušet na vlastní kůži.

4.  8.  2018 | Jan Mička | 36 příspěvků