Nové generace osobních vozů se pyšní mnoha bezpečnostními systémy. Ty mají ochránit posádku před úrazem nebo úmrtím. Jenže airbagy, různé elektronické systémy doprovází i důmyslné deformační zóny, které mají za úkol pohltit energii nárazu a zmírnit tak jeho následky.
Moderní bezpečné vozy však mají i svou stinnou stránku. Dle britské studie, která se zaměřovala na bezpečnost nových vozů vůči svému okolí, to s nimi totiž není zrovna dobré.
Z výsledků této studie totiž vyplývá, že pokud do vás narazí vůz, který byl vyroben po roce 2000, máte o 46 procent větší pravděpodobnost, že po střetu s ním zemřete, než když do vás narazí vůz vyrobený na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století.
Mimo pokročilé deformační zóny je nebezpečná také hmotnost vozu. Ta se totiž za posledních deset let u srovnatelných modelů zvýšila až o 75 procent. Takový Golf vážil v roce 1990 okolo 950 kg, nyní i přes 1 500 kg a právě větší hmotnost má za nasvědomí horší následky nehod, ve kterých se střetne starší vůz s novějším.
Studie nevznikla jen tak, měla zkusit vysvětlit, proč v Británii neubývá smrtelných nehod a nehod s těžkým zraněním, když jsou vozy stále bezpečnější a modernější. Moderna sice dokáže posádku ochránit, ale zároveň je i nebezpečná ke svému okolí.
Pokud by automobilky dokázaly přijít s vozy, které budou vážit výrazně méně, ovšem dosáhnou stejné bezpečnosti, pak by byl výsledný efekt mnohem lepší.