Studie: moderní auta jsou pro starší nebezpečná

Nové generace osobních vozů se pyšní mnoha bezpečnostními systémy. Ty mají ochránit posádku před úrazem nebo úmrtím. Jenže airbagy, různé elektronické systémy doprovází i důmyslné deformační zóny, které mají za úkol pohltit energii nárazu a zmírnit tak jeho následky.

Moderní bezpečné vozy však mají i svou stinnou stránku. Dle britské studie, která se zaměřovala na bezpečnost nových vozů vůči svému okolí, to s nimi totiž není zrovna dobré.

Z výsledků této studie totiž vyplývá, že pokud do vás narazí vůz, který byl vyroben po roce 2000, máte o 46 procent větší pravděpodobnost, že po střetu s ním zemřete, než když do vás narazí vůz vyrobený na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století.

Mimo pokročilé deformační zóny je nebezpečná také hmotnost vozu. Ta se totiž za posledních deset let u srovnatelných modelů zvýšila až o 75 procent. Takový Golf vážil v roce 1990 okolo 950 kg, nyní i přes 1 500 kg a právě větší hmotnost má za nasvědomí horší následky nehod, ve kterých se střetne starší vůz s novějším.

Studie nevznikla jen tak, měla zkusit vysvětlit, proč v Británii neubývá smrtelných nehod a nehod s těžkým zraněním, když jsou vozy stále bezpečnější a modernější. Moderna sice dokáže posádku ochránit, ale zároveň je i nebezpečná ke svému okolí.

Pokud by automobilky dokázaly přijít s vozy, které budou vážit výrazně méně, ovšem dosáhnou stejné bezpečnosti, pak by byl výsledný efekt mnohem lepší.

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

dnes | Milan Lažanský | 14 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 42 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků