Studie: moderní auta jsou pro starší nebezpečná

Nové generace osobních vozů se pyšní mnoha bezpečnostními systémy. Ty mají ochránit posádku před úrazem nebo úmrtím. Jenže airbagy, různé elektronické systémy doprovází i důmyslné deformační zóny, které mají za úkol pohltit energii nárazu a zmírnit tak jeho následky.

Moderní bezpečné vozy však mají i svou stinnou stránku. Dle britské studie, která se zaměřovala na bezpečnost nových vozů vůči svému okolí, to s nimi totiž není zrovna dobré.

Z výsledků této studie totiž vyplývá, že pokud do vás narazí vůz, který byl vyroben po roce 2000, máte o 46 procent větší pravděpodobnost, že po střetu s ním zemřete, než když do vás narazí vůz vyrobený na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století.

Mimo pokročilé deformační zóny je nebezpečná také hmotnost vozu. Ta se totiž za posledních deset let u srovnatelných modelů zvýšila až o 75 procent. Takový Golf vážil v roce 1990 okolo 950 kg, nyní i přes 1 500 kg a právě větší hmotnost má za nasvědomí horší následky nehod, ve kterých se střetne starší vůz s novějším.

Studie nevznikla jen tak, měla zkusit vysvětlit, proč v Británii neubývá smrtelných nehod a nehod s těžkým zraněním, když jsou vozy stále bezpečnější a modernější. Moderna sice dokáže posádku ochránit, ale zároveň je i nebezpečná ke svému okolí.

Pokud by automobilky dokázaly přijít s vozy, které budou vážit výrazně méně, ovšem dosáhnou stejné bezpečnosti, pak by byl výsledný efekt mnohem lepší.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků