Studie: moderní auta jsou pro starší nebezpečná

Nové generace osobních vozů se pyšní mnoha bezpečnostními systémy. Ty mají ochránit posádku před úrazem nebo úmrtím. Jenže airbagy, různé elektronické systémy doprovází i důmyslné deformační zóny, které mají za úkol pohltit energii nárazu a zmírnit tak jeho následky.

Moderní bezpečné vozy však mají i svou stinnou stránku. Dle britské studie, která se zaměřovala na bezpečnost nových vozů vůči svému okolí, to s nimi totiž není zrovna dobré.

Z výsledků této studie totiž vyplývá, že pokud do vás narazí vůz, který byl vyroben po roce 2000, máte o 46 procent větší pravděpodobnost, že po střetu s ním zemřete, než když do vás narazí vůz vyrobený na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století.

Mimo pokročilé deformační zóny je nebezpečná také hmotnost vozu. Ta se totiž za posledních deset let u srovnatelných modelů zvýšila až o 75 procent. Takový Golf vážil v roce 1990 okolo 950 kg, nyní i přes 1 500 kg a právě větší hmotnost má za nasvědomí horší následky nehod, ve kterých se střetne starší vůz s novějším.

Studie nevznikla jen tak, měla zkusit vysvětlit, proč v Británii neubývá smrtelných nehod a nehod s těžkým zraněním, když jsou vozy stále bezpečnější a modernější. Moderna sice dokáže posádku ochránit, ale zároveň je i nebezpečná ke svému okolí.

Pokud by automobilky dokázaly přijít s vozy, které budou vážit výrazně méně, ovšem dosáhnou stejné bezpečnosti, pak by byl výsledný efekt mnohem lepší.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků