Dobrý den,výhody jsou nesporné i přes neustálé popírače a zaklínače. Vyzkoušejte a uvidíte a nenechávejte se tolik ovlivnit diskuzí a rádoby chytrými komentáři. Pokud budete chtít více informací neváhejte se na mě obrátit:https://www.facebook.com/bioptimaeu... Rád poskytnu odborné a plně fundované informace.
uz to tu bolo spomenute, ze na tuto studiu by stacil aj ziak ZS... predsa nemozeme do niecoho vlozit energiu a chciet jej potom dostat "naspat" viac... co sa tyka toho vodiku, zda sa mi to lepsia volba, lebo na pohon sa moze pouzit tak spalovaci motor ako aj elektromotor (palivove clanky)... problem je asi len ten, ze na jeho vyrobu treba vela energie... ta by sa zrejme najlahsie dala ziskat v jadrovych elektrarnach... ono tie uz spominane veterne el. nie su az take najlepsie riesenie... maju maly vykon a zaberaju strasne velke uzemie
O jeho spatnych ekonomickych parametrech pro pohon se davno vi. Je to jen pokus jak oblbnout lidi a pritom z nich porad tahat dane za pohonne hmoty. V Evrope i za morem jezdi uz desitky tisic dieselovejcj aut na cistej rostlinej olej cena 0-50% ceny benzinu, , prestavba levnejsi nez na LPG, 0% dane, 0% olejovniku, skromachu apod. za to 100% zabavy pri prujezdu kolem pumpy s cenama naturalu za 31Kc chacha..
Ze teto studie nelze rici, ze ethanol se nevyplati. Naklady na vyrobu pohonne hmoty jsou pouze casti z penez, ktere vysledne my jako uzivatele zaplatime. Krome vyrobnich nakladu js treba platit take naklady na "ulozeni" ( napr. ulozeni elektriny do baterii neni vubec levna zalezitost - baterie postavene na dostupnych technologiich jsou pomerne drahe a hlavne co 5-6 let klesne jejich kapacita na zlomek pocatecni hodnoty a musi se vymenit). Tretim nezanedbatelnym nakladem je, at se nam to libi nebo ne, vydej na odstraneni negativnich dopadu na zivotni prostredi . Teprve az se zahrnou vsechny tri naklady ( vyroba, ulozeni, odstraneni negativnich dopadu na okoli) muzeme rict, ze toto palivo se nevyplati.
kde asi sudruhovia z USA urobili chybu ? hadam len necakali, ze vyrobia ethanol a potom jeho spalenim dostanu viac energie ako pouzili na vyrobu etanolu ? na tuto studiu by stacilo navstivit hodiny fyziky na 2. stupni ZS
Řek bysem, že soudruzi z USA nejen mají absolvovavou ZŠ, nejen že tím mysleli energetickou bilanci *bez započítané sluneční energie* (ta je v tej ropě taky), ale hlavně chtěli dobrý argument, proč nadále válčit v Arábii ...
Po návratu z Íránu musím šířit trochu osvěty - arabové žijí prakticky výhradně na Saúdském poloostrově (konkrétně Saúdská Arábie se persky řekne "Arabistán"), zatímco v Iráku, Íránu, Pákistánu i Afghánistánu tvoří arabové pouze menšiny. Já tam původně jel taky s tím, že co muslim, to arab a docela jsem se tím peršanů (íránců) dotknul, oni moc araby nemusí.
To je mi paradni ukazka toho, ze (uz ani) USA nejsou trzni ekonomikou, ale preregulovanym byrokratickym socialistickym molochem.Ve svobodne trzni ekonomice totiz nepotrebujete zadne vyzkumne studie, abyste neco takoveho poznal. System trhu toto automaticky odrazi v cene a kazdy (i ten nejvetsi nouma) to pozna - treba podle toho, ze benzin na pumpe bude o poznani levnejsi, nez ethanol. Je to stejne, jako kdyz vlada zrusila dotace na bionaftu a Seta tak najednou byla drazsi, nez normalni nafta - a vetsinu jeji ceny navic delaji dane.Predstavy ekologistu, ze se presto "vyplati" jezdit na repku ci ethanol jsou mylne. Diky takove neefektivite dochazi k plytvani, ktere se nakonec negativne odrazi i na zivotnim prostrdi.A argumenty, ze nafta dochazi? Pokud vubec, tak nedochazi nam, ale arabum. A dokud nam jsou JEJICH ropu ochotni davat za cenu vyrazne nizsi, nez je cena alternativnich zdroju energie, neexistuje duvod toho nevyuzit. Az uz nebudou mit vubec nic a barel bude za >$100, pak se i nam VYPLATI zacit jezdit na ethanol, repku, vodik, benzin z uhli, atd... Ale do te doby je to jen mrhani.Nehlede k tomu, ze dochazi prave jenom ta (snadno tezitelna) ropa za $30. Obtizneji tezitelne (z vetsich hloubek) ropy s trzni cenou nad $50 (a vic) je plno - vi se o cetnych zdrojich, ktere se nepouzivaji POUZE proto, ze pri soucasne cene ropy se to zatim nevyplati. Az opravdu "soucasna" ropa zacne dochazet (Arabie, Rusko, Venezuela, atd...), coz bude tak za 10 az 20 let, bude jeji cena nadale rust a tak se vyplati otevirat nove hlubsi vrty. A zaroven se zvysujici cenou se AUTOMATICKY vice a vice vyplati jednak vyvijet jeste uspornejsi motory a jednak objevovat a zavadet alternativni zdroje energie (at biologicke/obnovitelne, tak nove chemicke - vodik, atd...). A to (jake prekvapeni) zcela bez jakekoli nutnosti dotaci, statni regulace a dalsich forem socialismu.
Zapoměl jste při tom věštění na čínskou poptávku.
Problem s neviditelnou rukou trhu je, ze neni schopna strategickeho rizeni a nasledne pruzne reakce na nahle zmeny. Tj. je nevhodne nechat vyresit neviditelnou rukou trhu problem, jehoz reseni zabere mozna padesat let. Pokud zacne dochazet ke skokovemu zdrazovani ropy diky jeji nedostupnost (at uz prirozene nebo umele) nedokaze ani neviditelna ruka trhu vcas zavest nahradni zdroje do produkce.
To jako ze velke firmy typu Shell neplanuji VELMI dopredu?!?! Co asi rekne CEO Shellu hlavnim akcionarum, kdyz se ho zeptaji, z ceho bude firma generovat zisk za 15 let, az dojde ropa? Co asi CEO Shellu rekne soukromym penzijnim fondum, ktere do Shellu masivne investovaly, kdyz se ho zeptaji, z ceho budou vyplacet rentu svym klientum? Jedina mozna odpoved je: "Pracujeme na tom, chystame nove technologie, budeme vcas pripraveni". To je zasadni rozdil od politiku, kterym je vzasade UPLNE JEDNO, co bude po skonceni jejich funkcniho obdobi. Podle me i kdyby najednou doslo k uzavreni kohoutku s ropou (cemuz neverim), neni nezbytne nutne hned nasazovat nove alternativni zdroje PHM - pri urcitych omezenich lze vystacit se stavajicimi: repkovy olej (za rok je mozne produkci zmnohonasobit), benzin z uhli, etanol z jakekoli biomasy, atd... Nehlede k tomu, ze muzeme postavit dalsich par Temelinu a auta proste nabijet ze zasuvky. Ted nekdo zacne strasit, ze uran dojde taky. Ale kdy? Za 300 let? A nebudeme mit tehdy uz davno studenou fuzi, nebo spis jeste neco daleko lepsiho?Nove technologie jako treba palivove clanky vyvijeji mnohe firmy i pro zcela jine ucely a bez jakekoli "podpory" statu - treba jako zdroj energie pro notebooky. Pokud bude za 5 let kazdy notebook vybaven palivovym clankem a jejich cena diky masove produkci klesne 100x, jak asi velky problem (pri dostupnosti technologii) bude palivove clanky dat i do automobilu?Nehlede k tomu, ze stat firmam o nekoli radu vice penez ukradne (prostrednictvim tzv. "dani"), nez kolik jim jich pak milostive da na vyzkum. A da jen nekterym a o tom rozhoduje neefektivne a korupcne.
Som rad ze si spomenul prave Temelin. Jedna sa o vyrobu energie z jadra. Kto tuto technologiu vymyslel a spristupnil? A kto cely vyskum financoval? Bol to sukromny sektor alebo vlada USA? Je zrejme ze by casom k tomuto rieseniu doslo aj bez financnych injekcii zo strany vlady, ale trvalo by to podstatne dlhsie. Zareagoval by som aj na predosly prispevok. Pises ze je logicky protiklad v tom ze si ludia mozu vybrat vo volbach stranu, ktora nerespektuje ekologiu. Existuje v CR taka? U nas sa vsetky politicke strany zasadili o podpis protokolu ohladom CO2. Takze na vyber vlastne nemas :) Jednoducho keby ludom na plnu hubu povedali volte nas zasvinime krajinu tak asi podporu nedostanu. Zatialco ked je auto o par tisic lacnejsie lebo nema ja neviem filter pevnych castic tak si ho vyberie kazdy. Dalej by som reagoval na ceny benzinu. Neslo mi tu o to aby som poukazoval na dajake 20h rozdiely, ale na to aby som poukazal ze tu proste neviditelna ruka trhu nefunguje. Preco napr. Shell nezlacnie o korunu a nedotiahne na svoje cerpacie stanice vacsinu ludi? Preco maju rovnake ceny? To si dajako nevysvetlil. Argument ze z ceny 38.80Sk zobere 20Sk stat nieje vysvetlenie preco stoji vsade rovnako. Takych priladov by sa dalo najst kopec.S neefektivnostou a s moznou korupciou v ramci statnych zakazok suhlasim. Rozhodne ale nesuhlasim, ze vsetko treba nechat na trh. Drtivu vacsinu veci asi ano, ale niektore strategicke veci nie. Ono nie vzdy plati ze vsetko co je dobre pro Kolaloku je dobre i pro zakon
To nechapu, jak muzes s takovou jistotou vedet. Kdyby stat neokradal firmy, treba by mely investice prijit na to driv. A pokud by na to driv neprisly, tak zrejme proto, ze to driv nebylo tolik potreba a technologie byla zbytecne draha. Nakonec ani dnes nikdo nedokaze s urcitosti rict, jestli nahodou uhelna elektrarna vcetne kompletniho odsireni neprodukuje elektrinu levneji, nez jaderna - a to prave diky deformaci trhu zpusobene statem.Nevim jak na Slovensku, ale v CR nestoji benzin vsude stejne ani nahodou - najdes i nekolikakorunove rozdily (teba mezi Shellem na dalnici a Hypernovou 100m od dalnice).Muzes nesouhlasit s tim, ze by se melo vse nechat na trhu (trh=dobrovolna a vzajemne vyhodna spoluprace, smena a delba prace). Ale nijak z toho neplyne pravo znarodnovat, vyvlastnovat a okradat pomoci "dani". Jestli nesouhlasis s trhem, nerid se podle nej. Ale jakym pravem to chces nakazovat ostatnim? Pokud se dve strany (kupujici a prodavajici) dohodnou na nejakych podminkach, tobe (treti strane) do toho nic neni, nemas moralni pravo ani pozadovat nejakou regulaci jejich dvoustranneho vztahu, ani nemas pravo chtit nejaky podil na vynosu jejich obchodu (dan). Jedine ze by jejich cinnost nejak omezovala tvoje prava , zasahovala do tveho majetku - pak je ale muzes zalovat u nezavisleho soudu (takze stale neni duvod pro byrokratickou regulaci).
To co pises je vec diskusie. Ono je fakt ze neviditelna ruka trhu by to mala regulovat. Lenze podpora vlad vyskumu novych technologii ich moze v buducnosti posunut do popredia. Tak dlhodobe investicie si moze dovolit len stat. Ziadna sukromna firma nefinancuje kozmicky vyskum, ale vysledky radi nasadzuju do praxe. Ja by som to videl asi takto. Treba investovat do vyskumu obnovitelnych zdrojov pripadne do inych efektivnejsich zdrojov a ich spracovania. Ja neviem... Riadena fuzia alebo nieco take. Tym sa casom vymanime zo zavislosti na arabskej rope a poklesne aj zdroj financii pre vseliakych extremistov. Budem rad ked rozbehneme diskusiu na tuto temu.
Statni regulace VZDY snizuje efektivitu ekonomiky, vzdy napacha daleko vice skody, nez prinese uzitku.Vyvinout diky statnim dotacim alternativni pohon DRIVE, nez je ho zapotrebi (tedy nez by ho "spontanne" vyvinul trh) je extremne drahe. Za 10 let vsechny tyto technologie (treba palivove clanky) budou bezne pouzivane (minimalne v noteboocich) a budou 10x levnejsi. Navic statni dotace vzdy prinaseji korupci. Zpusobuji jev zvany rent-seeking : tedy to, ze firmy misto aby zlepsovali svoji pozici na trhu vyvojem lepsich a levnejsich produktu, zlepsuji si ji vyhledavanim statnich pobidek.Ze zavislosti na arabske rope se vymanime nejpozdeji tehdy, az tem klukum zasatkovanejm dojde Ale pravdepodobne drive, protoze cena ropy pujde stale nahoru a tak drive ci pozdeji proste nekdo prijde s alternativnim zdrojem. Ne proto, ze si to nejakej byrokrat preje, ale proste proto, ze se to vyplati.
S vacsinou veci suhlasim. Ale dajako sa mi stale nepozdava ta neviditelna ruka trhu. Uz neraz sme sa mohli presvedcit o jej nefungovani. Ako priklady by som mohol uviest napr. jednotnu cenu benzinu, rovnake sluzby a rovnake ceny poistovni a dalo by sa pokracovat. Proste ked sa velki dohodnu tak ide samoregulacia do haja. Nehovoriac o tom ze samoregulacia (teda ak system ma tuto vlastnost) je daleko pomalsia ako ked sa jej pomoze vhodnym akcnym zasahom. Ano uznavam, ze stat nie vzdy rozumne zasiahne. Ale takto to je. No a co ak trh ma ine globalne minimum ako buducnost Zeme? Mam tym na mysli neustale sa zrychlujuce tempo. V tychto okamihoch musi zasiahnut statna sprava aby dane veci pribrzdila pripadne nasmerovala inam. Kto prinuti fabriku aby produkovala napr. menej CO2? Kto prinuti vyrobcov aut aby vyrabali neustale auta s nizsimi emisiami? Podla mna trh nie, lebo spotrebitel pocuje najme na cenu a ako sa ukazuje apelovanie na ekologicke citenie nezabera. Vid protokol z Japonska o znizovani emisii CO2. USA nan dlabe, lebo by to poskodilo ich pohodlie. To ze sa zhuntuje Zem im je jedno, lebo oni budu posledni co pocitia dosledky. Len neviem ci tymto neotravujeme dalsich citatelov AR. Mozme pokracovat aj mejlom. S pozdravom Martin
Ale ale. Rovnaka cena benzinu? To je poprasku, ze se par pump dohodlo a zvysily cenu o dvacetnik. Viditelna ruka statu nam litr benzinu zdrazuje o dvacetikorunu! Srovnavas nesrovnatelne. Nehlede k tomu, ze nejaka mala pumpa, nebo pumpy patrici nejakemu retezci (Makro, Hypernova) by tu dohodu brzy agresivne zbouraly. Naproti tomu stat je ten nejhorsi monopol - zadny jiny monopol totiz nema tu silu sve monopolni postaveni udrzovat silou (zakonem, policii, ...). Monopol jako takovy az tak hrozny neni, protoze je pod neustalou hrozbou, ze kdyz sve chovani presvihne, na trh vstoupi konkurent. Zejmena v globalizovanem svete. Ale stat zakonem konkurenci ve sluzbach, ktere si zmonopolizoval, zabranuje. To je 100x horsi. Samoregulace neni ani rychla, ani pomala. Je presne akorat. Asi jako regulacni mechanismy matky prirody. Taky jsou akorat a podela se to jen kdyz do toho zasahuje clovek.Proc by ohledne CO2 zasahovala vlada? Kdo tu vladu (alespon podle oficialni teorie) vybira? Lidi! A stejni lidi, i bez vlady, mohou zacit uprednostnovat ekologicky setrne vyrobky a technologie. Je uplny nesmysl a protimluv, ze lide sami by to neudelali, ale dobrovolne si zvoli vladu, ktera je k tomu nasilim donuti. To je proste logicky nesmysl.
ethanol by bola dobra nahrada, ale z coho by zili statni uradnici, keby si ho mohol kazdy vypalit doma za pomoci elektrickej energie, najlepsie veternej? Ako by nan 'natiahli' spotrebnu dan, DPH a ostatne pokuty. Kazdy by mohol ziskat energeticku nezavislost a staty ako ich pozname dnes, by sa rozpadli. Kazdopadne ropa nie je draha, staci znizit danove zatazenie a cena paliv by mohla byt dlho rovnaka. Lenze na co by to robili, ked pri raste velkoobchodnej ceny rastie vyska vybranej DPH (spotrebna je pevna), takze stat ma z vyssich cien radost (jazdit sa musi) a peniaze zadarmo - easy money.
100% suhlas
Diky
No podla mna je takato bilancia pri vsetkych premenach energie. Ono aj ta ropa pri tvorbe zozrala viac energie ako teraz odovzdava. Presnejsie povedane vyda tolko isto ako pobrala, ale velka cast nam unikne v podobe tepelneho ziarenia, ale energeticka bilancia funguje. Proste kolko to zobere, tolko to odovzda. S tym sa proste neda nic robit. Jednoznacne suhlasim s nazorom par riadkov vyssie, ze treba hladat lacne zdorje energie pomocou nich vyrabat ethanol. Premeny energie z vetra, slnka a neviem coho su v malom dost komplikovane a dochadza k velkym stratam.
to je jasne ze vyroba paliva je drahsia ako zarazit rulu do zeme. jedina riesenie do buducnosti vidim v kombinacii termonuklearne elektrarne + vodik
...to je ale hodně vzdálená budoucnost...
Vodikovy motor neni tak daleko...Z.
ale vodíkový motory sou na hovno, a vzhledem k tomu že stejnou energii co by vydal ethanol, stojí s vodíkem ještě víc, a naví ty elektrický motory budou taky na hovno, takže já bych šel spíš cestou ethanolu, konec onců kdyby se za pálení nemuseli platit daně, tak by si každej mohl sám legálně vypálit svoje palivo
Ale k čemu nám bude větrná a vodní energie platná pro pohon aut ??Stačí snad najít zdroj čisté ,levné energie ,která bude ten zasr...ý Ethanol vyrábět.
Pomocí větrné energie nabiju akumulátor a budu jezdit na elektřinu
A jak ekologicky vyrobite a zrecyklujete ten akumulator?
To už je horší...
Klasicky trakcni oloveny akumulator se dnes recykluje z 99%. Ted Caterpillar s Electroluxem pripravuje novou verzi s polymerovim separatorem na bazi grphitu = baterie je o 75% lehci a dele vydrzi => tj. vykon NiMh baterky za cenu oloveny + lepsi ekologie. Otazka je jestli se to dostane na trh napriklad v USA ma mafie zvana ChevronTexaco pravne osetreno ze se tam nesmi prodavat NiMh baterie s technologii Ovonics (co ma nejlepsi pomer vykon/cena) pro trakcni pouziti v autech elektromobilech/hybridech. Toyota za to plati dost mastny vyrovnani jo holt olejovnici a automobilky by na elektromobilech prodelali kalhoty nepotrebujou totiz vetsi servis nez vymenu desticek a el. soucastky drzej leta, nocni proud je u nas 20kWh/100km za 20kc to je trochu levnejsi nez benzin ne.. huh
No jo, ale co topení v zimě? Můžete automobil vytápět z baterek, nebo si myslíte, že člověk bude hodiny sedět v mrazu? Takhle se spotřebovává odpadní teplo spalování motoru.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.