Studie: ethanol se jako palivo nevyplatí

Ethanol, který se používá jako palivo pro automobily, spotřebuje více energie na svou výrobu, než kolik energie poté dodá při spalování v motoru, uvádí studie Cornellovy univerzity a kalifornské univezity v Berkeley. Ethanol, který se vyrábí z obnovitelných přírodních zdrojů, je stále více vítaný jako efektivní cesta k redukci závislosti USA na dovozu paliv, stejně jako k redukci spotřeby fosilních paliv. Toto palivo totiž mohou používat běžné spalovací motory jen s velmi malými úpravami. To je už běžně praktikováno převážně v Jižní Americe, stejně jako ve Skandinávii, kde je používání tohoto paliva motivováno daňovými úlevami.

Nová studie bohužel říká, že je potřeba o 29 % více energie při výrobě ethanolu z obilí, než kolik ho poté palivo dodá při spalování, dále o 57 % více energie při výrobě ze dřeva (zpracovává se odpad z dřevozpracovávajícího průmyslu), o 54 % více energie při syntéze ze slunečnic, o 45 % více energie při výrobě z trávy a o 27 % více energie při výrobě ze sójových bobů. Studie zahrnuje kalkulace s cenou energie během celého procesu růstu a sběru plodin, ale nezahrnuje kalkulace s dotacemi vlády určenými farmářům.

Závěr studie jasně říká, že "výroba ethanolu není přínosem pro ochranu životního prostředí, zemědělství a ekonomiku" a argumentuje, že je lepší investovat do sluneční, větrné či vodní energie.

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 13 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků