Studený start: Proč jsou auta hlučnější, z výfuku jde pára a řidič musí být opatrný?

Chcete, aby váš laděný výfuk ze sebe vydal to nejlepší? Nastartujte studené auto. Proč tomu tak je?

Zadejte do Googlu heslo "cold start" a máte o zábavu postaráno. Najdete zde videa dvou extrémů. Buď trápení dieselových motorů se sibiřskými mrazy ztuženou naftou, a nebo ranní starty sportovních aut, které vyluzují násobně hlasitější a naléhavější tóny.

S ranními mrazy, se kterými se už nyní na konci září pravidelně setkáváme i v nížinách, je toto téma znovu aktuální. Motor potřebuje svou provozní teplotu, ať už chladicí kapaliny, oleje, ale i samotných komponentů. Za studena pracuje jen na bázi kompromisů a bojuje o co nejrychlejší zahřátí.

Co se v těchto chvílích v motoru děje, proč je start za studena u sportovních aut tak libozvučný a jak se k autu chovat prvních pár minut a kilometrů?

Zacpěte si uši!

Když v redakčních podzemních garážích přes den auto vychladne, jedná se o naprosto ideální akustický zážitek. Zejména s výfuky od M Performance či většími motory. Důvodů, proč už se později během dne něco takového neopakuje, je několik.

Pokud nastartujete studený motor, řídicí jednotka zvýší volnoběžné otáčky. V o pár set otáček vyšším pásmu tolik nehrozí nežádoucí detonace a v extrému třeba i zhasnutí motoru. Druhou podstatnou věcí je několik sekund až minut trvající změna směsi. Vstřikovaná směs je mnohem bohatší, obsahuje tedy větší procento benzinu.

Je to jednak opět z důvodu snazšího zapalování, udržování volnoběhu a faktu, že studený benzin se ve studeném motoru hůře odpařuje, hůř hoří a je ho tedy potřeba více. Ale také kvůli co nejrychlejšímu zahřátí katalyzátoru a dalších "protiemisních" ústrojí. Motor tedy záměrně po několik sekund vypouští velmi toxický mix, aby zahřál ústrojí, které škodliviny tlumí. Katalyzátor totiž pracuje správně jen po zahřátí.

Nová Toyota Supra poprvé v akci. Poslechněte si ten božský zvuk!

Nová Toyota Supra poprvé v akci. Poslechněte si ten božský zvuk!

To vše ústí k jedinému - k pořádnému hluku od otevřených či sportovně laděných výfuků. Je v tom trocha starostí o emise a chod motoru, často se ovšem setkáváme i s malou hrou na city. To když některé sportovní vozy uměle vyštěknou a vytočí se ihned po startu měrou až zbytečnou, ale fascinující. Doprovázeno je to také bílým kouřem z výfuku. Ten ale není kouřem, nýbrž párou. To jde z výfuku pára z vysrážené vody uvnitř.

Odolejte túrování

Je to krása, ten studený start. Důležité je si ale připomenout, že se bavíme o studeném motoru, který ve chvílích naší dětinské radosti zažívá naopak nejtěžší chvíle. Olej je tuhý a ještě nedorazil na všechna mazací místa a celkově jednotka pracuje dost ztěžka.

Rádi byste vlastnili Teslu Model 3? Zvažte to, zima může být peklo!

Rádi byste vlastnili Teslu Model 3? Zvažte to, zima může být peklo!

Pokud neodoláte a rozezníte výfuk ještě víc kopáním vašeho pravého kotníku, počítejte s tím, že tehdy dochází k velkému namáhání ještě nemazaných částí motoru. Například píst se při jakékoli nadměrné zátěži za studena začne ohřívat mnohem rychleji než válec, ve kterém běhá. Za chvíli se tedy vlivem roztažnosti do válce v podstatě nevejde a dochází k odírání. Takové rýhy jsou k vidění i u sotva zajetých motorů a fakt, že olej ještě nepracuje tak, jak má, tomuto jevu jen napomáhá.

TEST Opel Astra 1.4 Turbo CVT: Tříválec + CVT = Drahá poukázka na průšvih?

Opel Astra 1.4 Turbo CVT

Kompaktní Opel se při aktuálním faceliftu velmi výrazně změnil, jakkoli to tak na první pohled nevypadá. Všechny motory jsou nyní výhradně tříválcové a ten nejsilnější se pojí s převodovkou CVT. Zní to vám to jako zaručený recept na mizérii na kolech?

včera | Petr Schnagl | 30 příspěvků
Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik | 1 příspěvek