Střecha Mazdy MX-5 RF je důmyslná jako origami. Ověřil to náš první test

Již tento rok rozšíří evropskou nabídku Mazdy MX-5 varianta RF, tedy vůz s pevnou skládací střechou. My jsme jej vyzkoušeli v klikatých serpentinách nedaleko Barcelony. A byla to skutečně velká zábava...

Zatímco aktuální počasí v České republice by jízdě v otevřeném kabrioletu příliš nepřálo a leckdo by si ťukal na čelo, v katalánské Barceloně jsou podmínky přijatelnější. Teploty sice ani zde nedosahují na letní hodnoty, ale pravidelně se dostávají přes deset stupňů Celsia a sluneční paprsky poměrně hřejí.

Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav

Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav

Právě do takových podmínek jsme vyrazili otestovat kultovní model MX-5 s dodatkem RF. Tato dvě písmenka jsou zkratkou názvu Retractable Fastback a symbolizují pevnou skládací střechu, která nově doplňuje tradiční nabídku se střechou plátěnou. Novinka jinak lehkému vozu přidala na hmotnosti 45 kilogramů, složit nebo rozložit se zvládne za třináct sekund a funguje i při jízdě v rychlostech do 10 km/h.

První setkání

Ještě před samotnou jízdou máme možnost si vůz pořádně prohlédnout. Po designové stránce se toho oproti tradiční variantě s plátěnou střechou mnoho nezměnilo. Jediným výrazným rozdílem je právě ona pevná stahovací střecha, která je nabízena v barvě karoserie, případně s černým a později i šedým lakováním. Zavazadlový prostor je velký tak akorát na dvě příruční zavazadla a bundy. Ale ruku na srdce – zájemci o takový vůz asi počítají s tím, že není určen na zimní cestování na hory s plnou výbavou.

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Interiér působí sympaticky, i když po usednutí zjistíte, že místa tu není zrovna mnoho. Na druhou stranu, ještě více to umocňuje dojem, že sedíte ve skutečném sporťáku. Polohu volantu i sedadla lze individualizovat tak, že s optimálním nastavením jsem neměl se svými 175 centimetry problém ani já, ani můj o zhruba 15 cm vyšší kolega. Za volantem máte všechny ovládací prvky pěkně po ruce, v tak malém vnitřním prostoru to ale ani jinak nejde.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Vstříc serpentinám

Společně s kolegou nasedáme do testovacího vozu. MX-5 RF se nabízí ve dvou motorizacích - 1,5litrovým (96 kW) a dvoulitrovým (118 kW) čtyřválcem. Silnější jednotka lze navíc spárovat s automatickou šestistupňovou převodovkou. My jako první vyrazili na katalánské silnice se slabší jednotkou a tradičním šestistupňovým manuálem.

Už první kilometry naznačují, o co tady půjde. Vůz je i s 1,5litrovým motorem svižný, lehký a statečně se vypořádává se sbíráním se z nízkých otáček. V jednu chvíli bych si skoro myslel, že je u takového auta dvoulitrová jednotka zbytečností. O tom ale později... S malou řadící pákou na střední konzoli je radost spolupracovat. Převody jsou přesné a snadné, jediným rušivým elementem jsou vibrace ve vyšších rychlostech a otáčkách.

Srovnávací test Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ: Jen tak pro radost  

Srovnávací test Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ: Jen tak pro radost  

Sjíždíme z dálnice a dostáváme se k typickým barcelonským serpentinám. S kolegou se shodujeme, že je ta pravá chvíle sporťák odhalit a shodit pevnou střechu. Proces je skutečně rychlý přesně tak, jak výrobce udává. Střecha automobilu mizí během několika sekund a celý proces je přesný a do detailu propracovaný, jako ty nejlepší japonské origami.

Jak bylo řečeno během oficiální prezentace automobilu, Japonci jsou vychováváni k tichému a klidnému pokládání věcí. To se promítlo i do procesu skládání střechy, která krátce před závěrečným krokem zpomalí a zcela tiše dosedne do útrob vozu. Střecha je rozdělena na několik částí, ta největší je tvořena z hliníkových slitin, zadní pak z plastů. Prostředek zůstává z pevné oceli, zejména kvůli bezpečnosti. Za hlavou pak po vzoru ostatních fastbacků část střechy zůstává, takže posádka příliš neprofoukne.

Druhý den s dvoulitrem

Pro druhý den jsme si zvolili variantu se silnějším dvoulitrem a opět manuální převodovkou. Že sedíme ve výkonnějším autě je znát od prvních metrů. MX-5 je ještě svižnější, tužší a musím říct, že i zábavnější. S takovou dokážete snadno odpustit nutný příplatek i nějaké to procento spotřeby paliva navíc.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

My jsme sice nevyzkoušeli variantu dvoulitrové jednotky s automatickou převodovkou, naši kolegové se ale i k tomuto modelu dostali a práci automatu si pochvalovali. Jedním dechem ale dodali, že do automobilu s takovými vlastnostmi by automat rozhodně nebyl jejich volbou.

A co zmiňovaná spotřeba? Ta byla příjemným překvapením. Se slabším motorem se klidným tempem dostanete na úroveň kolem sedmi litrů. Sportovní jízda ve vysokých otáčkách spojená s častým stoupáním do serpentin si pak vyžádala zhruba o dva litry více. Jelikož jsme se druhý den dopoledne zdrželi popojížděním v centru a chtěli si užít ještě nějaké ty krásy Katalánska, měli jsme trochu "naspěch". I tak ale byla naměřená hodnota přijatelná - vždy se vešla pod deset litrů na sto kilometrů.

Je vám dvoulitr v Mazdě MX-5 málo? Tahle má V8 a 532 koní

Je vám dvoulitr v Mazdě MX-5 málo? Tahle má V8 a 532 koní

Skládací střecha? Byl to dlouhý a náročný proces

Klepněte pro větší obrázek

Součástí evropské premiéry nejnovější Mazdy MX-5 byla také přednáška o designu, při níž hrál hlavní roli Masashi Nakayama, šéfdesignér a programový manažér modelu. Ten kromě jiného popsal i to, jak náročné bylo vymyslet celkový koncept stahování střechy.

Jak jste se vypořádal se samotným designem? „Největší problém bylo skládání střechy. Zpočátku jsme zvažovali složité varianty o šesti až osmi krocích, během kterých by se střecha složila kompletně. V jednu chvíli jsme už byli smířeni s tím, že budeme muset upravit i celkový vzhled vozu. Ale pak jsme si řekli, že verze RF má být lehká, kompaktní a musí nabídnout stejný rozvor jako soft-top, aniž by byl zmenšen zavazadlový prostor. Na základě toho jsme se nakonec rozhodli pro design fastbacku. Splnili jsme tak naše cíle. Navíc je vůz krásný, ať je střecha nahoře nebo dole.“

Jak byste porovnal varianty RF a roadsteru?
„Soft-top nabízí krásy tradičního roadsteru. V novém designu stále zachovává tradice klasické MX-5. RF je jakousi inovací krásy. Je to vůz s designem fastbacku, který má zároveň kapkovitý tvar karoserie. Klasický roadster se hodí zejména na cesty mimo město. RF varianta je elegantnější a nabídne i vyšší jízdní kvality.“

Lze RF definovat jako kupé?
„Podle tradičních definic je kupé vůz pro dva, s elegantním designem a pevnou střechou. Takže RF by se jistě dalo zařadit do této kategorie. Při zatažení střechy vzniká nad hlavou posádky jedinečný „tunelový“ prostor. To je oproti ostatním vozům unikátní, RF je v tomto ohledu jediný automobil svého druhu.“

RF je dražší, ale...

Při pohledu na oficiální český ceník vás může překvapit znatelný rozdíl v cenách mezi verzemi soft-top a RF. Zatímco variantu s plátěnou střechou pořídíte od 629 900 Kč, nejlevnější RF je za 779 900 Kč. Vysvětlením je fakt, že RF se nabízí až od třetího výbavového stupně - Attraction.

Součástí každého modelu s pevnou střechou tak bude již v základu kožený volant i hlavice řadící páky, tempomat, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a nechybí ani Mazda Connect - 7" displej s možností konektivity s chytrým telefonem, včetně řady sociálních sítí.

Mazda MX-5 (od 1989): Nejprodávanější roadster planety

Mazda MX-5 (od 1989): Nejprodávanější roadster planety

V o třídu lepší výbavě Revolution pak naleznete také GPS navigaci, audiosystém BOSE s devíti reproduktory, parkovací senzory či systém pro hlídání mrtvého úhlu. Revolution TOP pak navíc nabízí ještě sportovní sedadla z Alcantary a kůže a tlumiče Bilstein.

S automatickou převodovkou vůz seženete pouze ve výbavě Revolution a to za 907 900 Kč. Nejdražší variantou je ta s dvoulitrovým motorem ve verzi Revolution Top, jejíž cena dosahuje 912 900 českých korun.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Za zmínku stojí také to, že za více než čtvrt století posbíraly čtyři generace Mazdy MX-5 celou řadu významných ocenění. První už v roce 1989 v Japonsku, USA i Austrálii. Vůbec nejvíce jich ale dostala čtvrtá generace s kódovým označením ND. Ta je mimo jiného oceněna jako nejlepší automobil světa a vůz se světově nejhezčím designem roku 2016. Mazdě se jako první v historii podařilo získat obě tyto trofeje v jednom roce se stejným modelem. Z MX-5 to dělá jeden z nejoceňovanějších vozů planety...

Specifikace a ceník

Skyactiv G130 G130 G160 G160 G160
Varianta Soft top RF Soft top RF RF
Převodovka MT (6 st.) MT (6 st.) MT (6 st.) MT (6 st.) AT (6 st.)
Zdvihový objem (cm3) 1 496 1 496 1 998 1 998 1 998
Vrtání x zdvih (mm) 74,5 x 85,8 74,5 x 85,8 83,5 x 91,2 83,5 x 91,2 83,5 x 91,2
Počet válců 4 4 4 4 4
Maximální výkon (kW) 96 96 118 118 118
Max. kroutící moment (Nm) 150 150 200 200 200
Zrychlení z 0-100 km/h (s) 8,3 8,6 7,3 7,5 8,5
Maximální rychlost (km/h) 204 203 214 215 194
Komb. spotřeba (l/100km) 6,0 6,1 6,6 6,6 6,4
MX-5 Soft Top Emotion Challenge Attraction Revolution Revolution Top
1.5 Skyactiv-G130 629 900 Kč 659 900 Kč 709 900 Kč 749 900 Kč -
2.0 Skyactiv-G160 - - - 783 900 Kč 833 900 Kč
MX-5 RF Emotion Challenge Attraction Revolution Revolution Top
1.5 Skyactiv-G130 - - 779 900 Kč 819 900 Kč -
2.0 Skyactiv-G160 - - - 853 900 Kč 912 900 Kč
2.0 Skyactiv-G160 (AT) - - - 907 900 Kč -

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

Audi Allroad 3
Rok výroby: 2008
Stav: 174 660 km
Cena: 330 000 Kč
Audi A6 3
Rok výroby: 2006
Stav: 201 113 km
Cena: 180 000 Kč
Audi Q7 3
Rok výroby: 2006
Stav: 294 604 km
Cena: 270 000 Kč
Audi A6 2,7
Rok výroby: 2010
Stav: 113 946 km
Cena: 350 000 Kč
Audi A5 2
Rok výroby: 2013
Stav: 114 111 km
Cena: 600 000 Kč
Audi A3 1,9
Rok výroby: 2010
Stav: 57 337 km
Cena: 276 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků