Strana zelených: raději silnice, než dálnice

38 komentářů

Honza
12. března • 19:08

zeleznice je v soucasne dobe uplne mimo za chvili ji zbude jen to uhli do elekraren dokud taeda nejaky uhli jeste budeme mit.

1. doprava po zeleznici je drazsi - hlavne proto ze ma monopol (viz. teorie ekonomie)
2. doba prepravy je delsi - ve skutecnosti to neni tak ze by vagon co nalozim nekde na severni morave a chci ho poslat treba do italie jel primo. Nejdriv dojede na nejblizsi nadrazi-tam ceka-pak ho pripoji do vlaku do brna-tam ceka-pak chytne jiny vlak do vidne-tam ceka-a tak porad dal. Celkem to trva do Italie tak 6 dni, kdezto kamion i s tema povinnyma prestavkama to udela max za 2 dny.
3. zeleznice je strasne neflexibilni-je to kolos,
4. cim dal tim vic produkce je v novych prumyslovych zonach, ale kolik z nich ma vlecku? A kazdy prekladani je smrt pro dopravni naklady. A to by jeste CD nejradsi zrusili spoustu regionalnich trati. Kdyz jednou musim nalozit kamion tak to radsi na nem necham nez aby to nejaky nadrazaci prekladali do vagonu a pak na druhym konci zase zpet na auto.

Nejdriv by museli zacit CD u sebe, byt rychlejsi a levnejsi. Taky uvidime co se stane po zavedeni mytneho pro kamiony.

To by mne zajimalo jak chteji prevest kamiony na zeleznici. Snad jedine restriktivnim zakonem nebo vyssima danema, ale pak stoupnou ceny vseho zbozi a nase ekonomika pujde do haje. A na tech prekladistich bude prekladat co? Tak maximalne svuj volebni program do anglictiny.

pawel
12. března • 0:31

Podpora cyklistiky dobrá, jenže na plnohodnotný status pro ni nejsou vhodné klimatizační podmínky. Na těch silnicích něco je, jenže ucelenou síť dálnic potřebuje. Pokud je to myšleno tak, že místo dálnice rychlostní silnice, nejsem proti!
Zákaz kamionů přes víkendy už měl být dávno
S tou železnicí. Nápad dobrej. Jenže do toho by se musela zatáhnout celá EU, jedna země nic neřeší. Já si to umím představit, dokonce i funkčně. Normovaný vozy, na nic jeden, dva nebo čtyři normovaný kontejnery dle objemu. Dnes se vagony umí sami připojovat. Byla by vždy nějaká centra, tam by se udělaly ucelené vlaky do oblastí. V každém větším městě krátká zastávka, přeložení uceleného(ných) kontejnerů na normovaný nákladní automobil, vlastně podovzek.
Jestli někdo viděl, jak rychle se dají překládat kontejnery u lodí uzná, že přehazovat kontejnery z vlaku na vlak jde hodně rychle a překlad kontejnerů z vlaků na nákladní automobily. Při uceleném systému v celé EU je to reálně funkční systém. Ano, nikdy asi nebude dosahovat 100% rychlosti kamionů (nemusejí se všechny rušit), určitě by to bylo dražší (jisté to ale také není), ale jsou jiné hodnoty, které by to chránilo.
Koleje máma, lokomotivy také. Já si myslím, že by to šlo. Samozřejmě, že ne s nasazením a efektivitou práce ČD!!

Lidoop
11. března • 23:46

Cyklostezky: ano, super. Ve mestech to muze vyresit spoustu problemu.

Okresky misto dalnic: prvne bych vytvoril tlak na udrzovani silnic v kvalitnim stavu. Momentalne to vypada tak, ze ty silnice co mame se rozpadaji ale hlavne ze furt stavime neco nove. Tak kolem 99 jsem jezdil po Rumunsku a byl jsem zdesen, ted to tady vypada jeste hur.

Kamiony na zeleznici: Mame nejhustejsi sit zeleznic na svete, tak proc to nevyuzit. Ale musi to byt dobre organizovane a musi se k tomu motivovat. Priklad motivace: Mobilni body na vybirani myta - jen pro kamiony. At si hezky kamionaci zaplati rekonstrukci cest.

V Norsku jsem videl takove mobilni mytne - proste se rekne, jde se rekonstruovat/prodluzovat tato silnice - tady se daji budky a kazde auto zaplati 20NOK. Az se castka vybere, silnice se opravi. Super system.

Ráďa
12. března • 0:16

jo super systém, to by tady ale ty budky musely být na každé cestě co 5 km, aby byly cesty v OK stavu

Ráďa
11. března • 21:49

Mno jenže na železnici pracují z 98% tak příjemní lidí, že jim nechat prostřelit kolena málo (osobní zkušenost). Navíc železnice se chová šíleně arogantně, tak já se jí raději obloukem vyhnu. Jinak pokud si chcete něco nechat přepravit vlakem, tak to musíte nechat přihlásit k nakládce min tři dny dopředu!  Přepravou kusových zásilek ze železnice nezabývá, pouze vozové zásilky. Vozová zásilka je ta, že si objednáte celý železniční vůz neboli vagón. Navíc příslušná železniční stanice musí mít pro dný typ zásilky výprvní oprávnění, což každé kotěhůlky nemají. Zboží si musíte sami naložit, pokud se nedomluvíte jinak. Opět cílová stanice musí mít pro přijetí dané vozové zásilky příslušné výpravní oprávnění. Pokud si s vagónem zajedete na svou soukromou železnici (např. vlečka v nějaké fabrice) tak musíte vagón vrátit do 24 hod, jinak si na vás ČD namastí kapsu. Takže když si to pracně na nádr na startu dovezu a naložím, tak pak mi to pak bude stát v cizím městě poblíž cíle někde na nádru a budu si to muset opět složit a odvézt. Docela drbačka! Takže železnice ano, ale na opravdu velké a težké věci a na velmi dlouhé vzdálenosti popř. přepravu ISO kontjnerů. Jinak jsme kdysi měli na fakultě za úkol fiktivně přepravit 20.000 l piva z jendoho konce republiky na druhý a železnice oproti silnici výrazně neexclovala ani cenou. (letecky to bylo 156.00kč hihi) . Pro železnici budu hlasovat až tehdy, až se podle toho bude chovat. Tím neříkám že si železnice nezaslouží vyšší podíl na přepravě jenže s tímhle přístupem - sorry.
Souhlasit mohu pouze s tím, že  při kvalitě tuzemských dálnic (2 pruhy), nějaká slušná 2 proudová okreska nemusí být zas o tolik horší a je výrazně levnejší.
Jinak zákaz jízdy od PÁ 15:00 do NE 24:00 mě irituje. Asi tu dám nálepku "long vehicle - přítel člověka"  aneb mojim dením chlebem je tvá snídaně

Pavel F.
11. března • 20:54

Že u nás trvá výstavba dálnice mnohem déle než silnice???

No bodejť ne, když ty zkurvení zelení záměrně zdržují výstavbu kvůli pár žabám a lidi je nezajímají. Viz dálniční obchvat Plzně. Já tomu říkám z nouze ctnost.
Oni sami způsobují průtahy a pak se tím ještě chlubí. Tomu říkám drzost.

Zdenda
11. března • 20:43

Zelenym nejak nedoslo, ze spousta useku, co se u nas stavi, jsou rychlostni komunikace a ne dalnice (cenovy rozdil je skutecne znacny). Pokud jejich myslenky jdou timto smerem, R ano, D mene, je vse OK. Stejne tak jako podpora cyklistiky. V mnoha mestech CR ma cyklistika potencial stat se alternativou automobilove preprave. A je jen zazitym mytem, ze musi byt pomala. V noci, kdy je zanedbatelny vliv hustoty dopravy, preejdu na kole Brno za 25 min a autem za 13. Pres den musim cely mesto objizdet, protoze zatim nemam dostatecne vyvinute sebevrazedne sklony. Ale z nekolika pokusu vyplyva opet podobny pomer 35:20-25min. A s tvrzenim, ze smrti zeleznice jsou odbory, nelze nez souhlasit.

petrumr
11. března • 19:02

Tohle je volební článek-né-vzpomínky na stranu zelených je všady,u každýho obchvatu města aji u koridorů,kde se jim vše zdálo rychlí a tak dali zákaz aby to prodloužili a ted plkají blbosti před volbami.

Dusan
11. března • 16:03

Zeleznice nikdy nedokaze konkurovat silnicni doprave s vyjimkou nekterych specialnich aplikaci jako je preprava extremnich mnozstvi idealne pravidelne mezi dvema destinacemi, tedy typicky uhelny dul -> elektrarna. Ve vsem ostatnim je neefektivni z nasledujicich duvodu:

a) z principu vicemene statni organizace (konkretni forma je lhostejna)
b) nutnost dvoji prekladky
c) vsude po Evrope ovladana odborarema
d) v nasem state neefektivni kvuli malym vzdalenostem
e) extremne narocna udrzba a vystavba trati
f) nizka flexibilita (nutne velke objemy soucasne, jizdni rad)

Tohle vsechno jsou neresitelne problemy, ktere likviduji jakykoliv business case na dopravu bezneho nakladu po zeleznici. Nakladani kamionu na vagony je uz uplny nesmysl, protoze krome vsech uvedenych problemu jeste vyrazne snizuje kapacitu prepravy a komplikuje nakladku a vykladku.

0ndra
12. března • 16:29

problémem železnic jsou odbory, cestou by bylo jich polovinu vyházet, zprivatizovat ČD, oddělit správu železnice od provozovatelů a pustit na trh soukromé dopravce, náklady by se o dost snížily...

bingo
11. března • 18:09

Sice uz tady pisu ke vsemu, ale placnu to jeste jednou.

Nakladani kamionu na vlak neni uplna blbost, protoze kamion (resp ridic) musi delat pravidelne zastavky, takze na delsi trase nemusi byt rychlost na strane kamionu. Vsude slycham, jak je kapacita trati nevyuzita. Udrzba silnic (ktere likviduji hlavne kamiony, o cemz se myslim hadat nemusime) je taky extremne nakladna. Spis mam dojem, ze se nikomu nechce zvazovat kontext a zamete to nejakym jdnoduchym argumentem, ale mne to tak jednoznacny neprijde (necham se presvedcit, jestli jses z oboru).

Dusan
12. března • 15:51

Problemem je ta delsi trasa, ktera u nas proste neni. Typicka trasa, kterou projede kamion po CR je rekneme 300km, coz zvladne za nejake tri hodiny. Oproti tomu v tvem pripade mi musel preject hranice, naject na nejake specialne upravene nadrazi, kde by musel byt kazdy z tisicu kamionu co projizdi velkymi prechody kazdy den, nalozen na vagon (coz je samo o sobe docela komplikovana operace), takhle by se musel nalozit cely vlak, pockat se na volnou trat a vyrazit nekam do cile, tam by se zase kus po kuse musely vsechny kamiony vylozit a ject dale po svych. To se nikdy nemuze vyplatit. Jenom ta nakladka by trvala cely den.

polakow
11. března • 15:18

Taky bych raděj viděl během 5ti let postavený obchvaty měst kolem mýho bydliště, než čekat na jednu podělanou dálnici  jedním směrem 20 let, kterou pak využiju 1x za rok.  Rozšíření, (někde i na 4 pruhy), narovnání  některých stávajících silnic s obchvaty  vesnic a měst bych uvítal víc.  To je ale tak všechno s čím bych se zelenejma souhlasil. K čemu mi je dálnice PCE- Praha, když pak častější jízdu 45 km PCE- ČMVrchovina jedu kvůli "senzační nsilnici s deseti kruhákama" přes Chrudim a Slatiňany málem 2 hodiny! A Vlaky? za ty prachy co do toho cpou je vlak stejně  nepoužitelnej, nakonec omezej i ty autovlaky do Chorvatska, přitom kdyby mě s autem  za rozumnej peníz odvezli  třeba během  jednoho a půl dne do Španělska  na Tarifu , jel bych.

mrazik
11. března • 13:10

Jen by me zajimalo, jak si u svych volicu ospravedlni to, ze prepravovane zbozi bude minimalne o 20% drazsi a rychlost dodavky zbozi o 50% delsi. Zeleznice je hezka myslenka, ale v dnesni dobe silne neefektivni prakticky ze vsech hledisek. Vlak musi obsahovat urcity pocet vagonu, ty musi nekdo spojit dohromady. Pak prekladiste by muselo byt hodne, ale hodne velike, k tomu spousta ,,jesterek", paletaku, jerabu a k tomu samozrejme spousta lidi, ktere musi nekdo zaplatit. Kolik je zeleznicnich uzlu a kolik by se jich muselo rozsirit a vytvorit, aby se to dalo zvladnout ? To by stalo takovych penez, ze navratnost by byla v radi desitek let.
Samozrejme nesmysl. V Rakousku se o neco takoveho pokusili, narvali do toho statni dotace a momentalne se privatizuje a dotace jsou, teda spis nejsou.

bingo
11. března • 14:06

No kamion by na vlaku mohl procestovat treba pulku Evropy. Predstava, ze nekde bude pul dne cekat, aby na vlaku prejel z JC do SC a zas pul dne cekal, je urcite blbost. Ale na delsi trat uz by to mohlo i casove vyjit lip. Ty procenta nevim, kde jsi vzal, ja si v tomhle tak jistej nejsem, abych tady hazel procentama, takze nevim.

bohous
11. března • 12:48

no kdyz to vemu z praktickeho konce: Budou mit v parlamentu tak 5-10%. Takze do dalnicnich lobby kecat nebudou,na to budou mali pani, takze tady zmenu neprosadi. Se zeleznici si maximalne nabijou hubu, coz je sice skoda, ale realita. Nejak ten obchvat urcite protlaci, cyklostezky jakbysmet.  takze vysledek docela rozumny.   

Caddy
11. března • 11:54

Takze:

-jasne, je lepsi dobra silnice hned, nez dalnice za 50 let, ovsem je problem, ze jakmile se jednou udela silnice, dalnici uz tam nikdo nikdy stavet nebude, prece tu novou silnici nebudou zase rusit a ona nejak vystaci.
-s vlaky souhlasim, skoda, ze se ro-la moc neujala. Zaprve je to ekologictejsi a zadruhe by clovek nejel po silnici mezi ctyrmi kamiony sedmdesatkou jako vcera...
-cyklisty podporit - ale nejakymi stezkami, aby zmizeli ze silnic...nejake jejich zrovnopravnovani, aby prekazeli v provozu, to teda ne...

0ndra
12. března • 16:23

dobrým řešením by byla dobrá silnice ihned s tím, že by byla už připravená na rozšíření na rychlostní/dálnici (prostě víceproud)...

Nimra
11. března • 11:12

Jako člověk, který občas jezdí autem, občas na kole a občas chodí pěšky, vítám každou podporu cyklistiky. Ale prázdná floskule "Cyklistická a pěší doprava je pro nás rovnoprávná s ostatními druhy dopravy." je pro mě poněkud málo. Docela by mě zajímalo, jak hodlají zelení podporovat cyklistiku. Více investicemi do cyklotras, které jsou dosud spíše pro rekreaci než aby měly nějakou funkci pro každodenní dopravu? Já bych uvítal tam, kde to jde, vyhrazené pruhy pro cyklisty (v centru Prahy to samozřejmě nejde, ale například v Ústí, kde se nyní kompletně předělávají a rozšiřují silnice v centru, si to dokážu představit) a možnost cyklistů vjíždět (nejen) v centrech měst tam, kde je zakázán vjezd - opět budiž příkladem centrum Ústí, kde je zákaz vjezdu všech vozidel kromě MHD, takže tam jezdí trolejbusy, majitelé povolenek a městská policie, která jen kasíruje. Možná je to jen utopie, možná si vylévám srdce na špatném fóru, ale přesto by mě zajímalo, co Vy na to?

petrumr
11. března • 9:19

S těma dálnicama to mužou pospíšit,ale ty vlaky už měli být,ale já je volit nebudu,nakonec zakážou i kolo,že má řetěz od oleje.Kdyby nezakazovali dálnice,tak by se nemusela stavět silnice,která pod náporem kamionů se rozpadá.

mistr kambaly
11. března • 10:27

nějak nerozumím toku vašich myšlenek... ups, a to jsem to četl dvakrát... potřetí už si netroufám, nemám sílu.

petrumr
11. března • 11:42

To nic,politici taky normálním lidem nerozumí

Standa
11. března • 15:19

No tvůj styl vyjadřování je nesrozumitelný všem.

Audipetr
11. března • 8:29

Neni to spatny, radsi pekna okreska nez nic... Zbytek jsou ale kraviny, zeleznice je out a na kole at si jezdi kdo chce

Michal Kára
11. března • 8:58

Nojo, ale "okresky" uz vetsinou jsou. A jsou dost nanic, protoze nakonec stejne jedete v kolone 60-70 za nejakou avii/kamionem.

Audipetr
11. března • 9:04

Protoze to jsou shity, je spousta okresek, kde se podobny veci nedejou - siroky, mistama triproudy, ani husta doprava je nerozhazi. I hodne pretizena cesta Praha-Benesov je po okresce krom patecniho vecera v pohode a to nerikam uplne idealni pripady. Treba z Budejovic jsou super okresky na Tabor a Pisek, za Jindrichovym Hradcem na Pelhrimov, Humpolec-Pelhrimov taky pohodovka atd. atd. Tam se jezdi uplne v pohode a rozhodne lepsi kvalitni, siroka okreska nez zadna dalnice... Aspon docasne.

Jirka
11. března • 8:47

ty ses out, kdyz meles takove blbosti....

Audipetr
11. března • 9:00

Co se tu po me vozis?  Jako sorry, ale zeleznice je nakladove neefektivni, proto jde do hajzlu a foukat mrtvole do prdele skrze nejaky statni dotace, to muze jen magor... Vozit kamion na vlaku je jeste hloupejsi nez vozit kolo na strese auta, kdyz jsme u ty cyklistiky...

JiVi
11. března • 13:28

zeleznice si , narozdil od kamionu, musi platit  svoje cety(koleje) a hlavne to prislusenstvi  okolo... coz kaminoum jaksi  palti spolecnost ... nakupem vozu a litim kapalin to jaksi u zzeleznice nekonci ...

Jirka
11. března • 9:03

Nebudes nahodou kamionak? :)
Je to otazka priority statni dotace vs. bezpecnost

Audipetr
11. března • 9:10

Ne, jezdim Audi, nevidis?  Ja ti rozumim, ale pres dotace je to hloupost, musi nastat stav, kdy vlaky budou prirozene efektivnejsi cestou, do ty doby to bude jen umely reseni. A naklad nakonec odrazi i celkovou narocnost nejakyho systemu i pro ekologii (i kdyz ne vzdy a ne dokonale) - ona se ta kolej, elektrika, vagony, jidlo pro obsluhu atd. taky musi nekde vyrobit a to taky neni  bez zatizeni zivotniho prostredi...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Standa
11. března • 17:24

LOL, jídlo pro obsluhu.

bingo
11. března • 13:52

Jidlo pro obsluhu? To nechapu

Jinak netusim, proc by mela byt nakladni doprava po kolejich out. Za soucasne situace to zrejme vyjde nakladove pro prepravce hur, ale jsou i jiny hodnoty, treba ta ekologie. Proud na trati musi byt furt tak jako tak, jen by se zvysila efektivita vyuziti. Vetsina infrastuktury by fungovala i tak pro stavajici dopravu. A kdyz ty dotace usetri miliardy na spravu silnic, tak proc ne. Stat musi dopravu regulovat ve svuj obecny prospech (klidne vhodnou pravni regulaci, ktera by kamiony na vlaky dokopala). Musi existovat nejaka dlouhodoba efektivni proekologicka politika, ne sedet a cekat, az nastane blazeny stav

Jinak obecne k tem dotacim. Dotuje se silnicni doprava financovanim spravy silnic. Proc by se stejne nemohla dotovat z dani i zeleznice v zajmu spolecnosti (nerikam, ze se to trochu nedeje i ted). Kdyz nedotovat zeleznici, tak nedotovat ani silnici Proto nejde takhle argumentovat ve prospech silnice. Ale presne cisla neznam (dohledat by to ale jit melo).

mistr kambaly
11. března • 10:25

a ono se tam někde mluvilo o dotacích? já jen, že to neviděl, tak se ptám... nejlepší je rozčilovat se nad něčím, co neexistuje. to je pak minimální pravděpodobnost, že mi to někdo vyvrátí, že?

Eksen
11. března • 11:05

Zeleznice je prave super :)

Jirka
11. března • 9:04

zatracenej system diskuze, ten by taky potreboval dotaci

Jirka
11. března • 9:03

nebudes nahodou kamionak? :)
Zlezi na prioritach statni dotace vs. bezpecnost.

Mac2
11. března • 8:18

Zákaz kamionů v pátek odpoledne tu už měl být dávno, podpora cyklistiky taky dobrý. Naopak zpomalení výstavby dálnic je nesmysl. A řeči o efektivní železnici - to by znamenalo velký vítr v ČD a už vidím jak jde Bursík do konfliktu s odboráři. Dušek ho zatluče do země. Nikdo z našich politiků nemá sílu "železné lady" aby s tím hnul.

Doporučujeme

Články odjinud