Největší pozor si mají dávat také zájemci o dieselové modely, u nich se kilometry stáčí nejčastěji.
Podvody s najetými kilometry jsou jedním z nejčastějších problémů na trhu s ojetými vozy. Tento podvod nezákonně navyšující cenu ojetiny by nechtěl objevit u svého vozu žádný kupující. Jak přitom odhalila nedávná studie společnosti carVertical, nejvíce ohroženi koupí vozu s pozměněnými údaji na tachometru jsou zájemci o prémiové německé vozy.
Základem studie byla analýza více než 700.000 reportů s historií ojetých vozů, vytvořených v období od listopadu 2020 do listopadu 2021. Cílem tedy bylo sestavit seznam vozů s nejčastěji stočenými kilometry. Součástí analýzy pak nebyla jen Česká republika, ale také další trhy včetně Polska, Rumunska, Maďarska, Francie, Slovinska, Slovenska, Litvy, Lotyšska, Estonska, Ukrajiny, Bulharska, Srbska, Německa, Chorvatska, Ruska, Spojených států a Itálie.
Z údajů nakonec vyplynulo, že vozem s nejčastěji stáčenými kilometry je BMW M5. Více než třetina exemplářů měla s největší pravděpodobností stočené kilometry. Nakonec však nejde pouze o ostrý sedan, německá značka si obecně vedla ve studii špatně. Na druhém místě v žebříčku tak najdete i limuzínu řady 7, níže poté řadu 6, SUV X5 i standardní řadu 5.
„Polovinu seznamu TOP 10 tvoří vozy tohoto výrobce. Koreluje to s poptávkou po ojetých vozech BMW na různých trzích. Z údajů také vyplývá, že drahé vozy mají častěji stočené kilometry, což je třeba brát v potaz při hledání ojetého vozidla. Právě zde se hodí kontrola najetých kilometrů,“ dodává k výsledkům studie Matas Buzelis, expert společnosti carVertical.
Třetí místo v žebříčku obsadilo Subaru Outback. Kompletní desítku si můžete prohlédnout v infografice v galerii. Vypíchnout lze i často stočené kilometry u další německé prémie – páté místo tak obsadilo Audi A8, zatímco top desítku uzavírá A7. Určitým překvapením pak může být na devátém místě Ford Mustang.
Ze studie dále vyplývá, že nejoblíbenější modely s nejvyšším počtem stočených kilometrů byly vyrobeny v letech 2006 až 2016. Většina stočených modelů pak měla vznětové motory, i přestože žebříčku vede výkonný benzinový sedan. „Dieselové automobily jsou konstruovány tak, aby ujely větší vzdálenosti, což znamená, že u těchto vozidel je větší pravděpodobnost podvodů s počtem najetých kilometrů. Situace se však může v budoucnu změnit, protože prodej dieselových vozů pozvolna klesá,“ říká Buzelis.
CarVertical nakonec uzavírá shrnutím, že zatímco kupující levnějších vozů jsou vystaveni o něco menšímu riziku, nejvíce ohroženi jsou ti, kteří si kupují dieselové vozy prémiové třídy staré 5 až 15 let. Právě u tohoto typu vozidel se stáčení kilometrů vyskytuje nejčastěji. Také u výkonných modelů se vyskytuje vysoký počet případů podvodů s počtem najetých kilometrů. Pořízení takového vozu bez ověření jeho historie na internetu může mít za následek finanční pohromu.