Toto je první návrh létajícího auta na světě od Glena Curtisse

Toto je první návrh létajícího auta na světě od Glena Curtisse

Curtissovo létající auto bylo postavené z hliníku a mělo luxusní kabinu

Curtissovo létající auto bylo postavené z hliníku a mělo luxusní kabinu

Curtiss Autoplane se prý i vznesl do vzduchu, ale další vývoj zastavila první světová válka

Curtiss Autoplane se prý i vznesl do vzduchu, ale další vývoj zastavila první světová válka

Francouzský stroj Tampier byl spíše letadlo schopné samostatného transportu po úzké silnici

Francouzský stroj Tampier byl spíše letadlo schopné samostatného transportu po úzké silnici

Tampier fungoval a vzniklo několik kusů pro armádu. Ta ale neměla v roce 1921 velký zájem

Tampier fungoval a vzniklo několik kusů pro armádu. Ta ale neměla v roce 1921 velký zájem

Při jednom vystoupení letadlo několik hodin jezdilo po ulicích Paříže rychlostí až 25 km/h

Při jednom vystoupení letadlo několik hodin jezdilo po ulicích Paříže rychlostí až 25 km/h

Watermanův Arrowbile bylo skutečně první vyráběné létající auto. Věhlasu se ale pro nezájem nedočkalo

Watermanův Arrowbile bylo skutečně první vyráběné létající auto. Věhlasu se ale pro nezájem nedočkalo

Vzniklo pouhých pět kusů

Vzniklo pouhých pět kusů

Při testech urazil Waterman Arrowbile ve vzduchu vzdálenost přes 3000 km

Při testech urazil Waterman Arrowbile ve vzduchu vzdálenost přes 3000 km

Tuto mini helikoptéru Jesse Dixona z roku 1940 mnozí považují za podvrh

Tuto mini helikoptéru Jesse Dixona z roku 1940 mnozí považují za podvrh

Fulton FA-2 Airphibian z roku 1945 je první stroj, který dostal jak značky na silnici, tak certifikát letadla

Fulton FA-2 Airphibian z roku 1945 je první stroj, který dostal jak značky na silnici, tak certifikát letadla

Na vývoji stroje Fulton FA-2 Airphibian se podílel i slavný pilot Charles Lindberg

Na vývoji stroje Fulton FA-2 Airphibian se podílel i slavný pilot Charles Lindberg

Nakonec vznikly jen čtyři kusy, protože Fultonovi došly peníze

Nakonec vznikly jen čtyři kusy, protože Fultonovi došly peníze

Stroj Convair 118 ConvAirCar měl být první masově vyráběné létající auto. Společnost chtěla postavit 160 000 kusů, aby se projekt zaplatil

Stroj Convair 118 ConvAirCar měl být první masově vyráběné létající auto. Společnost chtěla postavit 160 000 kusů, aby se projekt zaplatil

Lehký laminátový vůz si vystačil s motorem o výkonu 25 koní. Cena auto-letadla byla stanovena na velmi nízkých 1500 dolarů

Lehký laminátový vůz si vystačil s motorem o výkonu 25 koní. Cena auto-letadla byla stanovena na velmi nízkých 1500 dolarů

Vše ale ukončila tragická nehoda, když si pilot popletl ukazatele paliva (auto i letadlo mělo dvě oddělené nádrže). Došel mu benzín

Vše ale ukončila tragická nehoda, když si pilot popletl ukazatele paliva (auto i letadlo mělo dvě oddělené nádrže). Došel mu benzín

Taylor Aerocar z roku 1949 fungoval a vzniklo šest kusů

Taylor Aerocar z roku 1949 fungoval a vzniklo šest kusů

Taylor Aerocar bylo spíše letadlo než auto

Taylor Aerocar bylo spíše letadlo než auto

Jízda s Aerocarem po silnici vyžadovala značné kompromisy

Jízda s Aerocarem po silnici vyžadovala značné kompromisy

Létající Ford Pinto se jmenoval AVE Mizar a měl stát 19 000 dolarů

Létající Ford Pinto se jmenoval AVE Mizar a měl stát 19 000 dolarů

Létající auto AVE Mizar si mělo zahrát i v bondovce Muž se zlatou zbraní

Létající auto AVE Mizar si mělo zahrát i v bondovce Muž se zlatou zbraní

Tvůrce stroje bohužel zahynul při nehodě, kdy se stroji odlomilo ve vzduchu křídlo

Tvůrce stroje bohužel zahynul při nehodě, kdy se stroji odlomilo ve vzduchu křídlo

Moderní počin Terrafugia Transition je po dlouhé době skutečně funkční létající auto

Moderní počin Terrafugia Transition je po dlouhé době skutečně funkční létající auto

Všechny potřebné certifikáty už stroj společnosti Terrafugia má a může se vyrábět

Všechny potřebné certifikáty už stroj společnosti Terrafugia má a může se vyrábět

Terrafugia je moderní, efektivní, ale docela drahý letoun. Stojí více než čtvrt milionu dolarů

Terrafugia je moderní, efektivní, ale docela drahý letoun. Stojí více než čtvrt milionu dolarů

Létající auto vzniká i na Slovensku a má velkou šanci uspět

Létající auto vzniká i na Slovensku a má velkou šanci uspět

Stroj AeroMobil úspěšně zvládl testy a dokonce má za sebou vážnou nehodu, která ale potvrdila bezpečnost a robustní konstrukci letounu

Stroj AeroMobil úspěšně zvládl testy a dokonce má za sebou vážnou nehodu, která ale potvrdila bezpečnost a robustní konstrukci letounu

Bez moderní avioniky usnadňující pilotáž a navigaci se neobejde ani slovenské auto-letadlo

Bez moderní avioniky usnadňující pilotáž a navigaci se neobejde ani slovenské auto-letadlo

Curtissovo létající auto bylo postavené z hliníku a mělo luxusní kabinu
Curtiss Autoplane se prý i vznesl do vzduchu, ale další vývoj zastavila první světová válka
Francouzský stroj Tampier byl spíše letadlo schopné samostatného transportu po úzké silnici
Tampier fungoval a vzniklo několik kusů pro armádu. Ta ale neměla v roce 1921 velký zájem
28
Fotogalerie

Sto let pokusů a málo úspěchů. Létajícího auta se ale brzy dočkáme

Historie létajících aut sahá do roku 1917, ale teprve s moderními technologiemi se zdá být sen o funkčním létajícím autě na dosah.

Pokusy sestrojit funkční létající auto nedopadly vždy slavně, přitom se o ně člověk snaží už od roku 1917, kdy si letecký průkopník Glenn Curtiss nechal patentovat návrh létajícího automobilu. I když se s létajícími auty setkáváme především ve filmech (určitě si vzpomenete na Fantomasův létající Citroën), možná se brzy dočkáme skutečně funkčního stroje.

Zatímco filmaři se mohli vždy spolehnout na triky a představivost diváků, skuteční konstruktéři museli řešit závažné problémy jako odpor vzduchu, vztlak, poměr výkonu k hmotnosti a samozřejmě také patřičná povolení.

Dnes ale technologie pokročily a například díky uhlíkovým vláknům a moderní avionice je dostupné létající auto velmi reálné. Otázka je, jestli v době, kdy snadno dojedete autem na letiště a tam si půjčíte letadlo, má takový projekt smysl. Ale i kdyby to měla být jen hračka pro bohaté podivíny, proč ne. 

1917 – Curtiss Autoplane

Glen Curtiss byl letecký průkopník a konstruktér, který s nápadem létajícího auta přišel jako první. Vodou chlazený osmiválec vlastní konstrukce o výkonu 100 koní poháněl vrtuli, která autu/letadlu s oddělitelnými křídly udělovala rychlost. Jistě, točící se vrtule není v městském provozu zrovna praktická...

curtiss autoplane 1917 02.jpgcurtiss autoplane 1917 03.jpgcurtiss autoplane 1917.jpg
Dobových snímků prvního pokusu o sestrojení létajícího auta se moc nedochovalo. Curtiss Autoplane se prý i vznesl do vzduchu, ale další vývoj zastavila první světová válka

Curtissovo létající auto bylo postavené z hliníku a mělo luxusní kabinu. I když se prototyp několikrát při testech vznesl, pořádně nelétal. Navíc dva měsíce po odhalení prototypu vstoupily Spojené státy do války v Evropě a národ začal mít jiné priority.

1921 – Tampier

Se zajímavým návrhem přišel v roce 1921 francouzský konstruktér René Tampier. Svůj návrh ale odkázal armádě a nebral ho jako létající auto, ale spíše jako mobilní letadlo, které nepotřebuje leteckou základnu. V zásadě šlo o letoun, kterému šla složit křídla, byla na něj přidělána řiditelná náprava a mohl jet po silnici.

tampier 01.jpgtampier 02.jpgtampier 03.jpg
Dobové snímky z tisku zachycují, že stroj opravdu jezdil po silnici (ocasem napřed). Byla to senzace a Tampier postavil několik strojů, ale armáda později ztratila zájem, protože se myslelo, že už nikdy žádná velká válka nebude...

Stroj fungoval. Na aerosalónu v Paříži v roce 1921 úspěšně prováděl leteckou akrobacii a po přistání se o jeho pohon staral druhý motor. Letadlo pak několik hodin jezdilo po ulicích Paříže rychlostí až 25 km/h. Zajímavé je, že se řidič musel otočit o 180° a jako „auto“ stroj jezdil ocasem napřed.

1937 – Waterman Arrowbile

Toto je první skutečně funkční a vyráběné létající auto, jehož koncept se poprvé vznesl už v roce 1932. Bezocasý stroj poháněl hvězdicový pětiválec o výkonu 100 koní s tlačnou vrtulí.

arrowbile 01.jpgarrowbile 02.jpgarrowbile 03.jpg
Koncept od průkopníka bezocasých letounů Waldo Watermana byl zajímavý a nadějný. Vzniklo ale jen pět kusů a velkého věhlasu se nedočkal

Waldo Waterman začal létající auto prodávat, ale nebyl o něj zájem. Postavil nakonec jen pět kusů, i když schopnosti stroj měl. Při testech urazil vzdálenost přes 3000 km ve vzduchu, byl rychlý a snadno ovladatelný.

1940 – Létající auto Jesse Dixona

Z historie tohoto zajímavého stroje se dochovala vlastně pouze jedna fotografie se zmínkou v novinách. V zásadě šlo o pojízdnou helikoptéru, kterou si Jess Dixon z Alabamy postavil proto, aby se vyhnul dopravním zácpám.

jess dixon 1940.jpg
Toto je jediný dochovaný snímek včetně původního článku v novinách

Stroj údajně poháněl malý motor o výkonu 40 koní, měl prý dobrou ovladatelnost a ve vzduchu dosahoval rychlosti až 160 km/h. Více o něm ale slyšet nebylo, někteří tento vynález považují spíše za podvrh.

1945 – Fulton FA-2 Airphibian

Stroj, který navrhl Robert Edison Fulton ml., bylo vlastně první létající auto, které dostalo nejen certifikát od CAA (Civilní úřad pro letectví), ale i dopravní značky. S vývojem a testováním pomáhal dokonce slavný Charles Lindberg.

airphibian 01.jpgairphibian 02.jpgairphibian 03.jpg
Tohle je první oficiální létající auto na světě, které mělo nejen značky na silnici, ale také certifikát a „značky“ ve vzduchu

Nakonec vznikly jen čtyři plnohodnotné kusy, protože Fultonovi došly peníze a koncept prodal jiné společnosti, která ho ale nevyvíjela. Stroj FA-2 Airphibian dosáhl ve vzduchu rychlosti skoro 200 km/h, měl dostup 3600 metrů a stoupavost 600 stop za minutu.

1946 – Convair 118 ConvAirCar

Za stavbou tohoto létajícího auta, které opravdu vypadá jako létající auto, stál slavný průmyslový designér a architekt Henry Dreyfuss. Cílem bylo postavit cenově dostupný stroj s předpokládanou cenovkou 1500 tehdejších dolarů. To byla zhruba polovina ceny luxusního automobilu.

convair 01.jpgconvair 03.jpgconvair 02.jpg
ConvAirCar fungoval a bez křídel vypadal jako auto. Šlo o lehký laminátový vůz s motorem o výkonu 25 koní. Vývoj projektu, u kterého se počítalo s masovou produkcí 160 000 kusů, ukončila tragická nehoda, když testovacímu pilotovi došel benzín

Za výrobou stála společnost Convair a stroj poháněný motorem Lycoming o výkonu 190 koní absolvoval 66 úspěšných testovacích letů. Lehké laminátové auto pak mohlo konstrukci křídel táhnout za sebou jako vozík. Při jednom z testovacích letů ale došlo ke smrtelné nehodě a celý projekt, který počítal s produkcí 160 000 kusů, zanikl.

1949 – Taylor Aerocar

Dalším strojem, který byl certifikován pro provoz na silnici i ve vzduchu, se stal návrh Moultona Taylora. Podobně jako u Convairu 118 i tady se auto oddělilo od skládacích křídel a konstrukci táhlo za sebou. Motor pak na silnici poháněl přední kola.

taylor 01.jpgtaylor 02.jpgtaylor 03.jpg
Stroj Moultona Taylora, který dostal certifikát na silnici i do vzduchu, byl spíše letadlo a jako auto fungoval s jistými omezeními. Na odjezd z letiště domů to ale asi stačilo. Vzniklo šest kusů a dnes je to vyhledávaný sběratelský artikl

Postaveno bylo šest kusů a jeden z nich je dokonce dodnes funkční v původním stavu. Jiné jsou vyhledávanou sběratelskou raritou a prodávají se za zhruba dva miliony dolarů. Tomuto létajícímu autu se věnoval i populární James May ve svém seriálu Big Ideas.

1971 – AVE Mizar

Osud nebyl příliš vstřícný ani k projektu AVE Mizar. Základ tvořil obyčejný osobní automobil Ford Pinto, který doslova nacouval do konstrukce křídel vyvinuté z letounu Cessna 337 Skymater. Nevýhodou bylo, že kontrukci křídel s sebou auto nemohlo odvézt a musela zůstat u letiště.

ave mizar 01.jpgave mizar 02.jpgave mizar 03.jpg
Problémem létajícího Fordu Pinto bylo, že si křídla nemohl odvézt s sebou. Navíc byl stroj příliš těžký a pravděpodobně pod vahou auta se při jednom z testovacích letů odlomilo křídlo. Stroj se zřítil a jeho konstruktér zahynul

Létající Ford Pinto měl stát 19 000 tehdejších amerických dolarů, ale smrtelná nehoda designéra Henryho Smolinskiho a jeho obchodního společníka vše ukončila.

Vyšetřování ukázalo, že stroji se za letu odlomilo křídlo v důsledku přetížení konstrukce. AVE Mizar si měl původně zahrát v bondovce Muž se zlatou zbraní, ale kvůli tragické nehodě byl použit pouze model a nikoli skutečné létající auto.

2012 – Terrafugia Transition

Stroj Terrafugia je skutečně moderní látající auto s autopilotem a bytelnou pevnou konstrukcí. V současné době probíhá vývoj a první kus má zákazník dostat v roce 2017. Cena je stanovena na 279 000 amerických dolarů.

terrafugia (1).jpgterrafugia (2).jpgterrafugia (3).jpg
Projekt Terrafugia nyní láká zákazníky a investory. Model Transition už má potřebnou certifikaci a může se vyrábět. Dosahuje cestovní rychlosti 160 km/h a ke startu potřebuje dráhu alespoň 518 metrů dlouhou, aby přeletěl 17 metrů vysokou překážku

Terrafugia má trochu problém s tím, že potřebuje zpevněnou a docela dlouhou startovací dráhu, ale vývojáři slibují, že zvýší výkon a ještě sníží hmotnost stroje, což by požadavky na délku ranveje snížilo.

2014 – AeroMobil 3.0

Velmi nadějný projekt nyní vzniká na Slovensku. AeroMobil má za sebou úspěšné zkoušky a dokonce jednu poměrně vážnou nehodu, která ale podle tvůrce stroje, který ho v okamžiku nehody pilotoval, jen potvrdila kvalitu a bezpečnost letadla.

aeromobil (1).jpgaeromobil (2).jpgaeromobil (3).jpg
Dvoumístný AeroMobil dosáhne ve vzduchu na 200 km/h, na zemi pak na 160 km/h. Dolet činí zhruba 700 km a o pohon se stará motor Rotax 912

Slovenské létající auto je totiž vybaveno záložním padákem, který umožní v případě problémů snést stroj bezpečně na zem. Výhodou slovenského stroje AeroMobil 3.0 je schopnost startovat z nezpevněných ploch. Produkční verze by měla také dorazit v roce 2017.

Doporučujeme

Články odjinud